Strømforbrug på bundkort, som under
Fra : Optimus Prime

Dato : 05-03-08 10:34

Nogen der har set en oversigt over strømforbrug på bundkort (chipsæt)?

Specifikt ønsker jeg at se om der er væsentlige forskelle i
strømforbruget på et P35 og et X38 bundkort (evt. også de andre G35,
G33, P33, Q35 og Q33, som understøtter E8000 serien).

Jeg er ude på at bygge en PC med meget lavt strømforbrug og hvis der er
væsentlige forskelle på de forskellige chipssæt, skal det jo med i
overvejelserne

Fra : Hans

Dato : 05-03-08 11:26

Optimus Prime wrote:
> Nogen der har set en oversigt over strømforbrug på bundkort (chipsæt)?

Ikke en samlet oversigt. Her skal du igang med at Google på de forskellige
reviews, hvor de har sammenlignet bundkort med forskellige chipsæt. Det er
en jungle, da testbestykningen ikke er ens, alt efter hvem som har udført
testen.

> Specifikt ønsker jeg at se om der er væsentlige forskelle i
> strømforbruget på et P35 og et X38 bundkort (evt. også de andre G35,
> G33, P33, Q35 og Q33, som understøtter E8000 serien).

Til HTPC brug kan du godt fravælge både X38 og X48, da strømforbruget er
højere end nogle af Intels andre chipsæt. Bundkort med on-board GFX bruger
også mere strøm end de rene chipsæt, så de er heller ikke sagen, dels da
on-board grafik er ubrugelig til HTPC, men også at strømforbruget stort set
forbliver uændret selv om GFX chippen bliver afbrudt i bios.

Du skal også se efter hvordan strømforsyningen omkring cpu-soklen er
konstrueret, da et bundkort med en 6-faset psu bruger mere strøm end et
3-faset.

Bundkortet med det laveste strømforbrug jeg har testet er Gigabytes
GA-P31-DS3L, som ligger ca. 6 watt under Abit's IP-35 Pro, og endnu lavere
end Asus's P35 bestykkede bundkort. Asus er i det hele taget ikke ret gode
til at lave strømbesparende bundkort, hvilket du kan se hvis de sammenlignes
med andre i de forskellige reviews.

En anden væsentlig faktor til et lavt strømforbrug er, at bundkortets bios
tillader at sænke kernespændingen under den nominelle værdi, da det er noget
som virkelig kan sænke strømforbruget på det samlede system. Det kan de
fleste af Gigabytes P31 og P35 bestykkede bundkort, men det kræver at du
henter manualen på de enkelte modeller for at afgøre det.

> Jeg er ude på at bygge en PC med meget lavt strømforbrug og hvis der
> er væsentlige forskelle på de forskellige chipssæt, skal det jo med i
> overvejelserne

Hvis 10 watt er en væsentlig forskel på din el-måler, når vi taler om selve
bundkortet, så bør du lede efter den model som passer til dine planer, og
skele til strømforbruget, men ellers bør du afgøre hvor hurtig en cpu du
behøver, og hvor hurtigt et grafikkort du har behov for, da det er disse
komponenter som er den væsentligste faktor for det samlede system.

Hans

Fra : Optimus Prime

Dato : 05-03-08 13:44

Hans skrev:
> [...]
> en jungle, da testbestykningen ikke er ens, alt efter hvem som har udført

Præcis samme konklusion jeg var kommet til, derfor jeg håbede på der var
lavet en mere "officiel" liste som jeg ikke havde formået at google mig
frem til

> [...]
> on-board grafik er ubrugelig til HTPC, men også at strømforbruget stort set
> forbliver uændret selv om GFX chippen bliver afbrudt i bios.

Jeg hælder også mest til P35, men X38 kort kan fås til næsten samme pris
- derfor teknik-nørden lige kom op i mig (pris på Gigabyte P35/X38-DS4 kort)

> Du skal også se efter hvordan strømforsyningen omkring cpu-soklen er
> konstrueret, da et bundkort med en 6-faset psu bruger mere strøm end et
> 3-faset.

Kigger jeg efter efter stik type eller?

> [...]
> til at lave strømbesparende bundkort, hvilket du kan se hvis de sammenlignes

Jeg har kigget mest på Gigabyte kort og har kortet min søgning ned til
valg mellem 3 modeller: GA-P35- DS3R/DS3P/DS4 (deres GA-EP35 modeller er
så vidt jeg kan læse mig til samme kort som uden GA-P35, hvis det er
nyeste revisioner af GA-P35).
Jeg har altid væres Asus fan; men synes Gigabyte får flotte ord med på
vejen og hvis de oven i købet bruger mere strøm, så er det vist på tide
at prøve noget andet (jeg har jo ikke brug for den sidste forskel på
0.0x% i ydelsen alligevel).
Jeg hælder meget til GA-P35-DS4 pga. kortes heatpipes, som jeg håber kan
lette min behov for køling (simplere luftflow)

> [...]
> fleste af Gigabytes P31 og P35 bestykkede bundkort, men det kræver at du
> henter manualen på de enkelte modeller for at afgøre det.

Hedder den feature noget specifikt?

> [...]
> behøver, og hvor hurtigt et grafikkort du har behov for, da det er disse
> komponenter som er den væsentligste faktor for det samlede system.

Jeg var ikke klar over hvor stor forskel der var mellem de enkelte
chipsæt - læste bare at X38 brugte meget strøm så ville lige høre
eksperterne i håb om det kunne hjælpe med at begrænse udbuddet af
bundkort at vælge i mellem...
Jeg regner med at købe en E8200 eller E8400 CPU og har et HD2600pro kort
i forvejen, så burde være alt rigeligt til lidt 1080p dekodning...

Tak for et hurtigt og meget konkret svar

Fra : Hans

Dato : 05-03-08 14:58

Optimus Prime wrote:

> Kigger jeg efter efter stik type eller?

Du skal se på bestykningen omkring cpu-soklen:

3-faset:
http://www.gigabyte.com.tw/FileList/Image/motherboard_productimage_ga-g31mf-s2_big.jpg

6-faset:
http://www.gigabyte.com.tw/FileList/Image/motherboard_productimage_ga-g33m-s2_big.jpg

12-faset:
http://www.gigabyte.com.tw/FileList/Image/motherboard_productimage_ga-p35-dq6_1.0_big.jpg

> [...]
> Jeg hælder meget til GA-P35-DS4 pga. kortes heatpipes, som jeg håber
> kan lette min behov for køling (simplere luftflow)

DS4 kortet kan jeg kun varmt anbefale, da jeg har bygget en del maskiner med
disse kort, og jeg bruger selv et GA-P35-DQ6 i min arbejdsstation, og ingen
af bundkortene har givet anledning til problemer af nogen art.

DS4 findes i flere udgaver, hvor jeg vil anbefale rev. 2.x, da det har mange
USB-porte på selve I/O panelet, og er befriet for LPT og COM porte:

Revision 1:
http://www.gigabyte.com.tw/FileList/Image/motherboard_productimage_ga-p35-ds4_1.0_big.jpg

Revision 2:
http://www.gigabyte.com.tw/FileList/Image/motherboard_productimage_ga-p35-ds4_2.0_big.jpg

Sidste gang jeg bestilte hos Shg var det rev. 2.0 de leverede, selv om
billedet i deres webshop viser et rev. 1.0.

> Hedder den feature noget specifikt?

Nej - Du finder den under CPU Voltage, hvor DS4 kan gå helt ned til 0.8
Volt.

> [...]
> Jeg regner med at købe en E8200 eller E8400 CPU og har et HD2600pro
> kort i forvejen, så burde være alt rigeligt til lidt 1080p dekodning...

Forskellen i strømforbruget på E8200 og E8400 er minimal, så jeg ville helt
klart vælge den sidste.

> Tak for et hurtigt og meget konkret svar

Det var så lidt, og pøj pøj med projektet.

Hans