win2000 manglende usb
Fra : Ukendt

Dato : 25-02-08 16:59

Hej Gruppe.

Har fået et problem....eller tre!! Jeg roder lidt med en gammel-gammel pc,
som før har kørt win98. Den skal nu på det trådløse internet og er blevet
opgraderet med win2000 - ny installation. Under opstart laver den en memory
test som den før har gjort, men nu bliver den ved med at tælle op til 128mb
ram - og starter så forfra indtil jeg trykker ESC. Kan man droppe den memory
test ved hjælp af en indstilling?
Et andet problem er at computeren ikke længere slukker selv når man trykker
"LUK COMPUTEREN". Istedet får man meddelelsen "DU KAN NU SLUKKE COMPUTEREN".
Kan man ændre det ved hjælp af en indstilling?
Et tredje problem er at de to indbyggede usb stik ikke længere er til stede
i enhedshåndtering. Hvordan får man dem tilbage?

Det jeg ved om systemet er: Bygget af MYCOM, bundkort ved jeg ikke - men det
er med en AMD K6 processor - måske med via chipset? Windows 2000
proffesional. Tre ram pladser, fire eller fem pci pladser, en agp.

Er der nogen der kan finde hoved eller hale i det her?

MVH. CM

Fra : Peter

Dato : 25-02-08 17:43

"CM" <nope> skrev i en meddelelse

> [...]
> proffesional. Tre ram pladser, fire eller fem pci pladser, en agp.
>
> Er der nogen der kan finde hoved eller hale i det her?

Du må have fundet ud af hvad det er for et bundkort, (det står sikkert et
nummer mellem pci soklerne) for du skal over på producentens hjemmeside og
hente nogle drivere til det bundkort.
Når du har fået dem installeret, falder det hele sandsynligvis på plads.

PeterB

Fra : Hans

Dato : 25-02-08 17:50

CM wrote:

> [...]
> agp.
> Er der nogen der kan finde hoved eller hale i det her?

Prøv og hent dette Everest program, installer det på maskinen, og så ved du
straks mere om hardwaren:
http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-02-08 20:41

CM skrev:

> [...]
> ram - og starter så forfra indtil jeg trykker ESC. Kan man droppe den memory

Ja, i BIOS. I moderne computere hedder det "Quick selftest:
Enable". I gamle BIOS'er hed det vist noget med ram-test som så
skulle disables (eller sættes til Quick?).
..
> Et andet problem er at computeren ikke længere slukker selv når man trykker
> "LUK COMPUTEREN". Istedet får man meddelelsen "DU KAN NU SLUKKE COMPUTEREN".

Det var vist standard.

> Er der nogen der kan finde hoved eller hale i det her?

Ja.

Er det helt umuligt at kaste et XP-system på? Det er væsentligt
nemmer at få op at køre end 2000.

Hvis først det hele er på plads, er der ingen brugsmæssig forskel
af betydning.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-08 04:14

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]

Overhovedet ikke. En Win2K kører "ud af boxen". Det eneste problem jer ser,
er at der skulle ha' været smidt en SP4 på med det samme. Så er den til
gengæld klippestabil, og bruger ikke nær så mange ressourcer som XP.

Det er jo ikke anderledes end at der, på de fleste lidt ældre XP'er, skal
SP2 installeres.

Mvh Ebbe

Fra : N_B_DK

Dato : 26-02-08 06:19

"Ebbe (7000)" <es44(snabela)pc[punktum]dk> wrote in message

> [...]
> jer ser, er at der skulle ha' været smidt en SP4 på med det samme. Så
> er den til gengæld klippestabil, og bruger ikke nær så mange

En korrekt opsat XP, bruger ca kun 5-10% mere ram end 2000 gør, og er nu
noget bedre understøttet nu end 2000 er.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-08 06:27

N_B_DK wrote:
> [...]

Det første kunne jeg godt tænke mig at se dokumentation på, ( Jeg mærker
stor forskel ). Og der kommer stadig opdateringer til 2000, så jeg føler mig
nu stadig rimeligt godt kørende.

Mvh Ebbe

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-02-08 08:24

Ebbe (7000) wrote:

> Det første kunne jeg godt tænke mig at se dokumentation på, ( Jeg mærker
> stor forskel ). Og der kommer stadig opdateringer til 2000, så jeg føler mig

Samme her. 2000 er både hurtigere i brug og langt mere stabilt. Det
eneste på min maskine der er mere stabilt end Windows 2000 er Linux.

Jesper Poulsen

Fra : N_B_DK

Dato : 26-02-08 15:16

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message

> Samme her. 2000 er både hurtigere i brug og langt mere stabilt. Det
> eneste på min maskine der er mere stabilt end Windows 2000 er Linux.

Definer stabil ? min XP har nu på 2 år ikke haft en BSOD, så hvad definerer
du som stabilitet ?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-02-08 19:15

N_B_DK wrote:

> Definer stabil ? min XP har nu på 2 år ikke haft en BSOD, så hvad definerer
> du som stabilitet ?

Lang oppetid. De gange jeg har måttet genstarte Windows 2000 har været
som følge af diverse installeringer (software eller opdateringer til
systemet).

Jeg tvivler dog på at Windows 2000 kan holde sig i live i 3 år på en
mail- og webserver.

Jesper Poulsen

Fra : N_B_DK

Dato : 27-02-08 10:03

> Jeg tvivler dog på at Windows 2000 kan holde sig i live i 3 år på en
> mail- og webserver.

6 måneder uden genstart på en 2003 standard server, hardware P2 450Mhz og
256MB ram, årsag til genstart var strømmen gik, ellers havde den kørt endnu.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-02-08 10:52

N_B_DK wrote:

> 6 måneder uden genstart på en 2003 standard server, hardware P2 450Mhz og
> 256MB ram, årsag til genstart var strømmen gik, ellers havde den kørt endnu.

Jeg havde Linux kørende på en Dual PPro 200MHz med 192 MiB RAM.

Jesper Poulsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-02-08 10:58

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> crashed Echelon writing

> 6 måneder uden genstart på en 2003 standard server, hardware P2 450Mhz
> og 256MB ram, årsag til genstart var strømmen gik, ellers havde den
> kørt endnu.

Men så var den heller ikke blevet sikkerhedsopdateret i de måneder.

--
Bjarke Andersen

Fra : N_B_DK

Dato : 27-02-08 20:54

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> wrote in message
> Men så var den heller ikke blevet sikkerhedsopdateret i de måneder.

Næ, men det var såmænd heller ikke nødvendigt, den sad bag en hardware linux
firewall.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-02-08 21:25

N_B_DK wrote:

> Næ, men det var såmænd heller ikke nødvendigt, den sad bag en hardware linux
> firewall.

Den havde ingen adgang til internettet overhovedet?

Jesper Poulsen

Fra : N_B_DK

Dato : 27-02-08 23:05

> Den havde ingen adgang til internettet overhovedet?

jo da, men alle unødvendige services var stoppet, så den kunne sagtens have
siddet direkte på nettet uden jeg havde haft søvn problemer over det.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-02-08 08:30

N_B_DK wrote:

> jo da, men alle unødvendige services var stoppet, så den kunne sagtens have

En upatchet service er nok til at maskinen er en sikkerhedsbrist.

Desværre kan Windows ikke sikkerhedsopdateres uden genstart.

Jesper Poulsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-02-08 13:17

"Ebbe \(7000\)" <es44(snabela)pc[punktum]dk> skrev:

> Overhovedet ikke. En Win2K kører "ud af boxen".

Den har væsentligt flere "Stop op og bekræft at Windows er
skidesmart og at Microsoft er det bedste på jorden og at det mest
spændende du kan lave lige, nu består i at sidde og glo tålmodigt
på en skærm indtil næste stop-besked dukker op" end XP har. Og
den genkender ikke nær så meget hardware automatisk.

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 26-02-08 06:17

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message
news66s35cmvo94qah98ag3uioic8reoasin@4ax.com

> Det var vist standard.

Nej, men det skyldes at BIOS står til APM, og ikke APCI under strømstyring
(det er ikke sikkert bundkortet understøtter APCI, måske en BIOS opdatering
vil hjælpe)

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-08 18:03

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Nej, men det skyldes at BIOS står til APM, og ikke APCI under strømstyring
> (det er ikke sikkert bundkortet understøtter APCI, måske en BIOS

Hej.

Tak for svaret. Jeg ved at den kunne lukke ned normalt før installationen af
windows 2000, så jeg ved at computeren understøtter det. Men kan ikke lige
finde oplysningerne om det i BIOS. Jeg kan slå APM til under strømstyring i
kontrolpanel, men det bevirker bare at i stedet for at lukke ned, så
genstarter pc´en bare....øhh...
Men i enhedshåndtering under computer, står der standard pc, hvor der skulle
stå APCI. Standard pc kan opgraderes til APCI.....hvis man tør.

CM.

Fra : Hans

Dato : 26-02-08 18:05

CM wrote:
> [...]
> Men i enhedshåndtering under computer, står der standard pc, hvor der
> skulle stå APCI. Standard pc kan opgraderes til APCI.....hvis man tør.

Hvis Bios ikke understøtter ACPI, så har du en død installation hvis du
vælger ACPI i Computer under enhedshånteringen.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-08 19:42

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvis Bios ikke understøtter ACPI, så har du en død installation hvis du
> vælger ACPI i Computer under enhedshånteringen.
>
> Hans

Hej.

Ja det er jo det. Ærgeligt at skulle gennem hele smøren igen pga. forkert
HAL indstilling. Men tror du der sker noget ved det...jeg mener, den må da
understøtte det, da den kunne lukke normalt før? Er der forskel på standard
pc i win98 og standard pc i win2000? Hvis BIOS understøtter det i 98, gør
den det så ikke også i 2000? Hvad skal jeg mon undersøge og forsøge INDEN
jeg prøver at opgradere standard pc under computer?

Mange tak for indlægget.

CM.

Fra : Jørgen E.

Dato : 27-02-08 00:32

"CM" <nope> skrev i en meddelelse news:37a9a$47c44638$55185428$11040@news.arrownet.dk...

> [...]
> Men i enhedshåndtering under computer, står der standard pc, hvor der skulle stå APCI.
> Standard pc kan opgraderes til APCI.....hvis man tør.

Det er meget indviklet at lave den om til en ACPI installation og det nemmeste
er at lave en nyinstallation. Der kan du gennemtvinge ACPI ved at trykke F5
hvor der lige i starten står F6 - kort efter får du en rullemenu hvor du vælger
ACPI kompatibel PC.
I øvrigt vil inkompatible eller manglende drivere kunne være et problem - og der
er 2000 jo et rent helvede som jeg husker den.

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-08 17:47

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Enable". I gamle BIOS'er hed det vist noget med ram-test som så
> skulle disables (eller sættes til Quick?).

Hej Bertel.

Tak for tippet med BIOS. Det var også min tanke, men vidste ikke hvad jeg
skulle kigge efter.

CM

Fra : Rado

Dato : 26-02-08 08:20

On Mon, 25 Feb 2008 16:58:46 +0100, "CM" <nope> wrote:

>Et andet problem er at computeren ikke længere slukker selv når man trykker
>"LUK COMPUTEREN". Istedet får man meddelelsen "DU KAN NU SLUKKE COMPUTEREN".

Det er standard for AT maskiner, men siden den tidligere har kunnet
lukke ned selv må det være en ATX, og her burde Win 2000 lukke
maskinen ned selv ligesom Win 98.

>Kan man ændre det ved hjælp af en indstilling?

Kan jeg desværre ikke svare på.

Iøvrigt er dk.edb.ms-windows som du crossposter til død...

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : N_B_DK

Dato : 26-02-08 15:17

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message
> Iøvrigt er dk.edb.ms-windows som du crossposter til død...

Siden hvornår ?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Thore

Dato : 26-02-08 16:00

On Tue, 26 Feb 2008 15:16:41 +0100, "N_B_DK" <N_B_DKspam@hotmail.com>
wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message
>
>Siden hvornår ?

Den jeg har hedder dk.edb.system.ms-windows...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : N_B_DK

Dato : 27-02-08 10:05

"Thore" <dinotec@mail.invalid> wrote in message

> Den jeg har hedder dk.edb.system.ms-windows...

Det var lige godt satens, dvs alle de indlæg jeg ser i gruppen findes altså
ikke ? (heller ikke dem fra februar 2008 ?)

Fra : Hans

Dato : 27-02-08 10:27

N_B_DK wrote:
> "Thore" <dinotec@mail.invalid> wrote in message

> Det var lige godt satens, dvs alle de indlæg jeg ser i gruppen findes
> altså ikke ? (heller ikke dem fra februar 2008 ?)

Prøv nu og se godt efter:

dk.edb.ms-windows
dk.edb.system.ms-windows

Kan du ikke se forskellen?

Hans

Fra : Rado

Dato : 26-02-08 16:15

wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message
>
>Siden hvornår ?

For flere år siden, den blev afløst af dk.edb.system.ms-windows

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-08 19:49

"CM" <nope> skrev i meddelelsen
> [...]
> Et tredje problem er at de to indbyggede usb stik ikke længere er til
> stede i enhedshåndtering. Hvordan får man dem tilbage?

Hej Gruppe.

Problemet med manglende usb er løst. Da jeg ellers fik åbnet øjnene helt op,
kunne jeg se at usb var slået fra i BIOS. Jeg slog den til og genstartede
maskinen. Derefter kunne jeg opdatere driverne til usb portene.
Har fået nogle gode input til de to andre "fejl" som jeg vil afprøve næste
gang jeg ser computeren. (står hos min bror). Jeg siger tak for indlæggene.

CM.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-02-08 17:18

> [...]

>som før har kørt win98. Den skal nu på det trådløse internet og er blevet
>opgraderet med win2000 - ny installation.
Hvilken SP ?

/Hans

Fra : JBJ

Dato : 25-02-08 17:26

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Hvilken SP ?
>
> /Hans

Smid Sp4 på og se om det hjælper:) Sp4 understøtter bedre usb end standrd
2000 gjorde.

JBJ

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-08 17:27

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> skrev i meddelelsen
> "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Smid Sp4 på og se om det hjælper:) Sp4 understøtter bedre usb end standrd
> [...]

Hej.

Vil prøve med en SP.

Tak for svar.

CM