Støjsvagt bundkort og CPU til HD-visning
Fra : Mikael Nørrelund

Dato : 10-01-08 14:50

Hej i gruppen,

jeg er ved at skulle opgradere min HTPC og er meget i tvivl om hvad
der er bedst til at vise film og TV i HD kvalitet, AMD64 (X2?) eller
Intel Core 2 Duo eller måske en helt anden model?

Da det er til min HTPC er lydniveau alt-afgørende, dog skal den kunne
trække HD uden problemer. Ang. HD så regner jeg med at putte et Radeon
HD 2600XT, fx disse:
http://www.hisdigital.com/html/product_ov.php?id=344&view=yes
og
http://www.hisdigital.com/html/product_ov.php?id=321&view=yes

Det skulle i hvert fald være lavet til HD samt det er passivt kølet
som er et must.

Der bliver smidt SATA-II harddisk i, så der bør ikke være nogen
flaskehals.

Jeg regner med et 2GB RAM kit til bundkortet, men her er jeg også i
tvivl... Jeg har set på et par stykker, men det hele afhænger jo af
processoren!
Kravene er dog integreret GigaBit LAN og meget gerne WLAN også (evt. N-
draft), HDMI port må der gerne være da jeg muligvis opgraderer
grafikkortet senere. Formatet skal være MicroATX og jeg regner med at
montere i dette kabinet:
- Fordi det har plads til 2 120mm blæsere og er relativt pænt at have
ståennde i stuen.

Jeg håber nogen ligger inde med et godt svar ang. CPU vs støj vs HD
visning.

Mikael Nørrelund

Fra : PA

Dato : 11-01-08 10:45

"Mikael Nørrelund" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg Tror det bliver nemmere at lave passivt kølet
mediecenter PCer ,hvis du kan vente til de nye
45 nano cpuer komme til salg.Evt.mobil CPU
De er vist lige kommet i handelen.

MVH Pernm desktop45nm desktop

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-01-08 11:05

Mikael Nørrelund wrote:

> Jeg håber nogen ligger inde med et godt svar ang. CPU vs støj vs HD
> visning.

Overvej en Athlon X2 BE med et TDP på 45W. Kombiner med en god, støjsvag
køler (PiB-køleren siger nu heller ikke meget).

Jesper Poulsen

Fra : Mikael Nørrelund

Dato : 12-01-08 07:22

On 11 Jan., 11:05, Jesper Poulsen <nos...@ingensteder.dk> wrote:
> Overvej en Athlon X2 BE med et TDP på 45W. Kombiner med en god, støjsvag
> køler (PiB-køleren siger nu heller ikke meget).

Hej Jesper,

ja, den må jo ikke blive så varm når den er på 45W, men kan den trække
et system skal vise HD?
Evt. samtidig med optagelse* af et TV program og indimellem kan det
tænkes at der skal brændes eller konverteres en DVD?

Jeg har nu kig på følgende CPUer, men er meget i tvivl om hvorvidt den
du nævner er kraftig nok;
http://www.kortlink.com/free/CPU_valg

Se evt. TomsHardwares benchmark her;
http://www.kortlink.com/free/CPU_benchmark_HD
- De røde er dem jeg overvejer, men jeg syntes der er stor forskel fra
C2D til X2 og er meget i tvivl om det har den store betydning for mit
behov... Har nogen erfaringer heri?

*Min nuværende HTPC er P4 3GHz HT, 2x1GB DDR RAM, 500GB SATA-II
harddisk, FloppyDTV DVB-C tuner, Windows XP MCE2005 og jeg bruger pt.
DVBviewer til at vise digitalt TV.

Mikael Nørrelund

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-01-08 16:17

Mikael Nørrelund wrote:

> ja, den må jo ikke blive så varm når den er på 45W, men kan den trække
> et system skal vise HD?

Du skal ikke lade dig narre af de 45W.

> Evt. samtidig med optagelse* af et TV program og indimellem kan det
> tænkes at der skal brændes eller konverteres en DVD?

Den er hurtigere end min Athlon 64 3500+.

> Jeg har nu kig på følgende CPUer, men er meget i tvivl om hvorvidt den
> du nævner er kraftig nok;

Den ér kraftig nok. Du skal stadig ikke lade dig narre af de 45W.

> Se evt. TomsHardwares benchmark her;

Kan ikke få linket til at virke.

> - De røde er dem jeg overvejer, men jeg syntes der er stor forskel fra
> C2D til X2 og er meget i tvivl om det har den store betydning for mit
> behov... Har nogen erfaringer heri?

Nu har du jo ikke ekstreme behov.

> *Min nuværende HTPC er P4 3GHz HT, 2x1GB DDR RAM, 500GB SATA-II
> harddisk, FloppyDTV DVB-C tuner, Windows XP MCE2005 og jeg bruger pt.
> DVBviewer til at vise digitalt TV.

Og Athlon X2 BE er markant hurtigere

Jesper Poulsen

Fra : N/A

Dato : 16-01-08 11:10

Fra : N/A

Dato : 13-01-08 16:17

Fra : Mikael Nørrelund

Dato : 15-01-08 13:56

On 13 Jan., 16:16, Jesper Poulsen <nos...@ingensteder.dk> wrote:
> Du skal ikke lade dig narre af de 45W.

Okay :)

[Athlon X2 BE]
> Den er hurtigere end min Athlon 64 3500+.

Jeg tvivler ikke på at den er hurtig, men mere på om jeg senere hen
kan undvære ydelsesforskellen op til fx en Core 2 Duo E6750 som i de
tests jeg linker til er ca. dobbelt så hurtig!
75% af dem jeg snakker med siger C2D uden tvivl, men dig og enkelte
andre nævner Athlon 64. Hvorfor i grunden det? Er det pga. økonomi
ift. mit behov eller er de mere strømbesparende eller kan de gøres
mere lydsvage?

> Kan ikke få linket til at virke.

Virker fint her, men prøv dette:
http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=938&model2=873&chart=441

Ellers er det bare deres CPU Benchmarks, fra forsiden er det CPU ->
CPU Charts og så vælge CPUer og test.

Mikael Nørrelund

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-01-08 11:10

Mikael Nørrelund wrote:

> andre nævner Athlon 64. Hvorfor i grunden det? Er det pga. økonomi
> ift. mit behov eller er de mere strømbesparende eller kan de gøres
> mere lydsvage?

Alle tre. Desuden er Intel en teknologimæssig dinosaur. Det eneste Intel
kan er at gå ned i intern banetykkelse - AMD bruger bedre
wafer-teknologi, bedre intern kommunikation, bedre
powersaving-teknologi. Det er blandt andet derfor at AMD kan levere den
performance med en "gammel" intern banetykkelsesteknologi.

Er det en kraftig gamerstation du er ved at lave eller er det en HTPC?

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-08 18:40

Jesper Poulsen wrote:

> [...]
> performance med en "gammel" intern banetykkelsesteknologi.
>
> Er det en kraftig gamerstation du er ved at lave eller er det en HTPC?

At kalde Intel en teknisk dinosaur pga. 11 vs. 9 lager teknologi er ret
hårdt. du kunne ligeså godt vende bøtten om og sige at AMD er en
dinosaur fordi de ikke er med på 45nm endnu. Intel har historisk set
altid været ret langt fremme i deres process teknologi. og det har altid
været der de største forbedringer har været at hente på den front.
Jeg vil give dig ret mht. powersaving og bussen, der har AMD teten. lad
os se hvad CSI kan komme diske op med :)

Mvh.
Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-01-08 14:21

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> At kalde Intel en teknisk dinosaur pga. 11 vs. 9 lager teknologi er ret

AMD anvender SOI som alle andre producenter (med undtagelse af Intel).

Intel er de eneste der ikke anvender HTT.

Jesper Poulsen

Fra : N/A

Dato : 21-01-08 09:59

Fra : Mikael Nørrelund

Dato : 20-01-08 11:54

On 16 Jan., 11:09, Jesper Poulsen <nos...@ingensteder.dk> wrote:
> [...]
> powersaving-teknologi. Det er blandt andet derfor at AMD kan levere den
> performance med en "gammel" intern banetykkelsesteknologi.

Okay, hvad med de nye Wolfdale CPUer?
Er de lige så langt fra AMD?
Det er fordi næsten alle andre siger at det er dem jeg skal vente
på...

Pt. er jeg mest hooked på Intel og kan så senere sætte en Wolfdale i,
jeg har ikke rigtig set nogen direkte test af Athlon X2 BE mod
Wolfdale...

Fra : Hans

Dato : 20-01-08 20:26

Mikael Nørrelund wrote:

> [...]
>
> Pt. er jeg mest hooked på Intel og kan så senere sætte en Wolfdale i,
> jeg har ikke rigtig set nogen direkte test af Athlon X2 BE mod

Prøv og kig lidt på denne test af Wolfdale:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/intel-wolfdale.html

Der er ikke så meget at betænke sig på, så vent du blot på de nye Wolfdale.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-01-08 09:59

Mikael Nørrelund wrote:

> Pt. er jeg mest hooked på Intel og kan så senere sætte en Wolfdale i,

Tja, du betaler så for 2 CPU'er (og Intel-CPU'er er _meget_ dyre ift.
AMD's). Har du penge nok, så værsgo'.

> jeg har ikke rigtig set nogen direkte test af Athlon X2 BE mod
> Wolfdale...

Hvilken slags test søger du?

Ydelsesmæssigt er der ingen problemer i at smide en Athlon X2 BE i. Den
vil under alle omstændigheder komme til at kede sig.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 21-01-08 14:08

Jesper Poulsen wrote:

> Tja, du betaler så for 2 CPU'er (og Intel-CPU'er er _meget_ dyre ift.
> AMD's). Har du penge nok, så værsgo'.

Prisen for en E8200 er nu ganske realistisk, da den dels tørrer gulv med en
6400+, men ikke mindst, så bruger den mindre strøm end BE serien, både ved
idle og især fuld load.

> Hvilken slags test søger du?
>
> Ydelsesmæssigt er der ingen problemer i at smide en Athlon X2 BE i.
> Den vil under alle omstændigheder komme til at kede sig.

Heller ikke korrekt. En x2 2400-BE bliver meget belastet ved afspilning af
H.264 materiale, selv med et ATI HD2600Pro, hvor imod Intels E2180 kører det
samme helt flydende med væsentlig mindre cpu belastning.

Af samme årsag har jeg måtte skrotte et Asus M2N-VM bundkort og en 2400-BE
cpu, som simpelthen ikke magtede opgaven som HD HTPC, dels på grund af
ydevnen, men også det væsentlig højere strømforbrug selv om BE serien er
angivet til et TDP på 45 Watt.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-01-08 16:42

Hans wrote:

> Heller ikke korrekt. En x2 2400-BE bliver meget belastet ved afspilning af
> H.264 materiale, selv med et ATI HD2600Pro, hvor imod Intels E2180 kører det

Det vil jeg gerne afprøve på min staionære (ikke-BE). Hvor finder jeg
H.264-materiale?

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 21-01-08 16:57

Jesper Poulsen wrote:

> Det vil jeg gerne afprøve på min staionære (ikke-BE). Hvor finder jeg
> H.264-materiale?

Afspilning af Blu-Ray materiale, eller prøv her med HD trailers med
Quicktime 7:

http://www.apple.com/trailers/

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-01-08 18:42

Hans wrote:

> http://www.apple.com/trailers/

Er du ikke venlig at fortælle mig hvordan jeg downloader flg.:
http://www.apple.com/trailers/dreamworks/kungfupanda/hd/

Min internetforbindelse er ikke hurtig nok til at vise det on-the-fly.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 21-01-08 18:58

Jesper Poulsen wrote:

> Er du ikke venlig at fortælle mig hvordan jeg downloader flg.:
> http://www.apple.com/trailers/dreamworks/kungfupanda/hd/
>
> Min internetforbindelse er ikke hurtig nok til at vise det on-the-fly.

Du behøver ikke at downloade, blot du venter med at starte filmen til hele
filen er hentet.

Ellers er den her:
http://kvik.org/download/kung_fu_panda-tlr1_720p.mov

Den er dog ikke så krævende som denne:

http://kvik.org/download/hellboy_2-tlr1_720p.mov

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-01-08 19:18

Hans wrote:

> http://kvik.org/download/kung_fu_panda-tlr1_720p.mov

Jeg var nu ude efter 1080p.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 21-01-08 19:21

Jesper Poulsen wrote:

> Jeg var nu ude efter 1080p.

Okay - Vent lige et øjeblik.

Hans

Fra : Hans

Dato : 21-01-08 19:24

Jesper Poulsen wrote:

> Jeg var nu ude efter 1080p.

Den er her:

http://kvik.org/download/kung_fu_panda-tlr1_1080p.mov

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-01-08 19:36

Hans wrote:

> http://kvik.org/download/kung_fu_panda-tlr1_1080p.mov

Takker. Nåede op omkring 65% belastning. Har nu heller ikke HD-hardware
af nogen art.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 21-01-08 19:46

Jesper Poulsen wrote:

> Takker. Nåede op omkring 65% belastning. Har nu heller ikke
> HD-hardware af nogen art.

Et hurtigt gamerkort kan sagtens opveje HW-accelerationen på ATI's HD24-2600
serie, men til gengæld er systemets samlede strømforbrug væsentlig højere.

Er det ikke et GF-7900GT du har?

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-01-08 00:31

Hans wrote:

> Er det ikke et GF-7900GT du har?

GF7600GT. Systemet kører OpenGL.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-01-08 19:28

Hans wrote:

> Du behøver ikke at downloade, blot du venter med at starte filmen til hele
> filen er hentet.

Det kan man ikke med Totem.

> Den er dog ikke så krævende som denne:
> http://kvik.org/download/hellboy_2-tlr1_720p.mov

Kalder du den krævende?

Min Athlon 64 3500+ (single core) kom ikke over 50% belastning og en BE
løber i cirkler omkring min gamle CPU.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 21-01-08 19:40

Jesper Poulsen wrote:

> Det kan man ikke med Totem.

> Kalder du den krævende?
>
> Min Athlon 64 3500+ (single core) kom ikke over 50% belastning og en
> BE løber i cirkler omkring min gamle CPU.

2400-BE lå og svingede mellem 40-70% på Blu-Ray, hvor en E2180 gør det samme
ved 20-40%, begge med et grafikkort med HW-accelerator til H.264.

Prøv og sammenlign en 2350-BE med en E2160 med Blu-Ray på CPU charts 2007:
http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=938&model2=883&chart=441

Det fortæller vist alt om BE seriens mpeg egenskaber.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-01-08 19:49

Hans wrote:

> Det fortæller vist alt om BE seriens mpeg egenskaber.

Det afhænger nu også af OS'et.

Vista er ikke så effektivt et OS som Linux er.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 21-01-08 19:57

Jesper Poulsen wrote:

> Det afhænger nu også af OS'et.
>
> Vista er ikke så effektivt et OS som Linux er.

Vi bliver da nødt til at tage udgangspunkt i det samme OS ved sammenligning,
for ellers giver det da ingen mening.

Det kunne jo tænkes at Intel's cpu lægger endnu mere distance til BE serien
under Linux.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-01-08 00:33

Hans wrote:

> Det kunne jo tænkes at Intel's cpu lægger endnu mere distance til BE serien
> under Linux.

Det er muligt, men BE'eren har bedre chancer under Linux.

Desuden er Linux bedre til at styre CPU'ens energiforbrug end Windows
er. Sammenholdt med AMD's overlegne energistyring kan jeg ikke se nogen
grund til at betale kassen for et Intel-system.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 22-01-08 02:30

Jesper Poulsen wrote:

> [...]
> er. Sammenholdt med AMD's overlegne energistyring kan jeg ikke se
> nogen grund til at betale kassen for et Intel-system.

Der er noget som siger mig at du ikke har læst artiklen fra Xbitlabs jeg
linkede til højere oppe i tråden, da du stadigvæk hævder at Athlon 64 har et
bedre strømskema end Intel. Det er slut med Wolfdale E8xxx serien, hvis du
ellers tog dig tid til at læse side 11 i artiklen.

Jeg er sådan set ligeglad hvor avanceret AMD's koncept er, sålænge de ikke
kan levere varen, og nu hvor Intel har lanceret Wolfdale og Yorkfield
generationen, er der for mig intet incitament for at vælge Athlon 64
længere. Der er jo ingen grund til at vælge en væsentlig langsommere CPU med
et højere strømforbrug.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-01-08 07:20

Hans wrote:

> Der er noget som siger mig at du ikke har læst artiklen fra Xbitlabs jeg
> linkede til højere oppe i tråden, da du stadigvæk hævder at Athlon 64 har et

Jeg har skam læst den, men idle og full load er altså ikke nok.

> længere. Der er jo ingen grund til at vælge en væsentlig langsommere CPU med
> et højere strømforbrug.

Som nævnt, så tager testen kun højde for idle og full load. Der står
intet om hvornår CPU'erne gearer op og ned...

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-01-08 15:53

Jesper Poulsen wrote:

> Som nævnt, så tager testen kun højde for idle og full load. Der står
> intet om hvornår CPU'erne gearer op og ned...

Jeg må også lige tilføje at AM2+ giver mulighed for at skifte spænding
på CPU og memory controller uafhængigt af hinanden.

Jesper Poulsen

Fra : N/A

Dato : 22-01-08 15:53

Fra : Mikael Nørrelund

Dato : 23-01-08 07:50

On 22 Jan., 15:53, Jesper Poulsen <nos...@ingensteder.dk> wrote:

> Jeg må også lige tilføje at AM2+ giver mulighed for at skifte spænding
> på CPU og memory controller uafhængigt af hinanden.

Hej og tak for alle svarene, jeg er måske lidt en Intel-fan og har
derfor bestilt en E8400 og et ASUS board. Jeg føler mig mere sikker
med en maskine jeg ved er meget kraftfuld og jeg har læst mig til at
den kan gøres næsten lydløs.

Måske vil jeg spille på den senere, nu har jeg i hvert fald kraft
dertil.

Mikael Nørrelund

Fra : Hans

Dato : 23-01-08 17:30

Mikael Nørrelund wrote:

> [...]
> derfor bestilt en E8400 og et ASUS board. Jeg føler mig mere sikker
> med en maskine jeg ved er meget kraftfuld og jeg har læst mig til at

Udmærket valg. Den er ca. 400 kr. billigere end E6850, hurtigere og bruger
en del mindre strøm.

Hov! Det var jo hele tre ting på een gang.

> Måske vil jeg spille på den senere, nu har jeg i hvert fald kraft
> dertil.

Ingen tvivl om det.

Hans