Blæser kører ikke på ny CPU
Fra : Kurt Pedersen

Dato : 10-01-08 21:55

Hej NG.
Jeg har lige købt et nyt bundkort og én CPU fra Intel. Når computeren
starter op, kører blæseren i 3 sekunder men så slukker blæseren og jeg
slukker for maskinen.

Nu vil jeg gerne vide, om det bare er bundkortets blæser-kontrol, der træder
i aktion, eller om der er en fejl som jeg skal have undersøgt. Jeg tør ikke
lade det nye bundkort og cpu fortsætte med at boote, før jeg ved om det er
en fejl, eller bare er helt normalt.

Mvh.
Kurt.

Fra : Ralph Køster

Dato : 10-01-08 22:11

Er det her en Joke?????

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 10-01-08 22:35

Ja for dig er det nok

Fra : Finn og Angela

Dato : 10-01-08 22:36

"Kurt Pedersen" <ktp.ktpttt@get2net.dk> skrev i en meddelelse
newsvhj.48$g71.45@news.get2net.dk...
> [...]
> tør ikke lade det nye bundkort og cpu fortsætte med at boote, før jeg ved
> om det er en fejl, eller bare er helt normalt.

En del bundkort med IP35 chipset "dobbeltbooter" - starter og slukker efter
et par sekunder, for så at starte igen..

Hvilket bundkort har du?

Finn

Fra : Ralph Køster

Dato : 10-01-08 23:02

Nej da men jeg kigger 1 indlæg ned...mit eget..det omhandler nøjagtigt det
samme...

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 11-01-08 00:00

"nøjagtig"? Er det en joke?

Dit indlæg er ikke det samme som dette... Min blæser kører i 1 sekund og
slukker. Og jeg hiver derefter strømmen fra den, af frygt for mulig
overophedning. Altså, en reaktion, som i gamle dage, hvor man lynhurtigt
ville slukke computeren hvis blæseren gik i stå.

Jeg er slet ikke nået til det punkt hvor skærmen når at vise et billede. Som
sagt når, CPU-blæseren går ud frakobler jeg strømmen.

Men har læst at det nok er pga. den funktion som hedder Smart Fan, som
slukker blæseren efter opstart. CPU'en skulle så starte igen ved omkring 40
grader celsius.

Samtidig har jeg læst at nye cpu'er er meget svære at overophede, pga.
sikkerhedsanordninger, bl. a. "Thermal Protection", som øjeblikkeligt,
automatisk lukker hele systemet ned, hvis noget bliver for varmt!

Jeg forsøger igen i morgen, med forhåbningen om at det er pga. Smart Fan, at
CPU-blæseren slukker.

Fra : Ralph Køster

Dato : 11-01-08 00:04

Ok. Sorry..jeg undskylder mange gange. For mig lød det bare som det samme
spørgsmål.
Undskyld Kurt....troede bare at een lavede lidt fis.

Ralph den ydmyge......

Fra : Mads

Dato : 11-01-08 15:55

On Thu, 10 Jan 2008 21:54:40 +0100, "Kurt Pedersen"
<ktp.ktpttt@get2net.dk> wrote:

> [...]
>lade det nye bundkort og cpu fortsætte med at boote, før jeg ved om det er

Tjek at CPU er monteret korrekt og tjek om der evt. skal 2 strømkabler
i bundkortet, det store aflange og et lille et med 4 stik.
Første gang jeg samlede en PC med den type bundkort, glemte jeg
det lille ekstra strømstik, med det resultat at maskinen nok tændte
et par sekunder, men derpå gik ud igen.

mvh Mads