Hvilket bundkort & CPU ville du købe....
Fra : Jan Hougaard

Dato : 08-01-08 22:15

hvis du har 1500-1800 kr til rådighed.

Er mest til AMD, da jeg mener man der får mest for pengene.
Skal ikke overclockes, men først og fremmest være klippestabil.
Jeg spiller ikke og vil derfor bruge mit ATI Radion X600 PCI-E grafikkort.

Regner med at smide 2 sæt Kingston ValueRAM 2 x 1 GB i
<http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206436>

Hvad vil du købe?

--
Mvh Jan Hougaard

Bemærk spamfilter ved email.
Erstat invalid med dk.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 08-01-08 22:53

"Jan Hougaard" <jahoni@jahoni.invalid> writes:

> [...]
> Jeg spiller ikke og vil derfor bruge mit ATI Radion X600 PCI-E grafikkort.
>
> Regner med at smide 2 sæt Kingston ValueRAM 2 x 1 GB i

Jeg købte et Asus M2NBP-VM motherboard, en Opteron 1214 CPU og 2 x 1GB
ECC RAM i sommers - det kostede ca 2600Kr. Jeg spiller heller ikke
(allerhøjst 7-kabalen :) så jeg gik efter integreret grafik + lav
effekt. Opteron'en skyldes at jeg *ville* have ECC ram, efter at have
haft RAM bøvl på min gamle maskine. Der var(er?) ikke den store
prisforskel ml ikke-ECC og ECC RAM.

Hvis de 15-1800Kr er ex RAM, så ville gå efter Asus M2NVP-VM + den CPU
som nu passer i budgettet.

Håber du kan bruge det til noget.

Kai

Fra : Jan Hougaard

Dato : 09-01-08 18:25

"Kai Harrekilde-Petersen" skrev i en meddelelse ...

> Jeg købte et Asus M2NBP-VM motherboard, en Opteron 1214 CPU og 2 x 1GB
> ECC RAM i sommers -
> Hvis de 15-1800Kr er ex RAM, så ville gå efter Asus M2NVP-VM + den CPU
> som nu passer i budgettet.

Ja det er ex ram.
Men de er begge med onboard grafik.
Ikke fordi det betyder så meget, for jeg kan vel bare sætte mit eget grafikkort.

> Håber du kan bruge det til noget.

Joda

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 09-01-08 18:39

> Ja det er ex ram.
> Men de er begge med onboard grafik.
> Ikke fordi det betyder så meget, for jeg kan vel bare sætte mit eget
> grafikkort.

Ja det burde der ikke være nogle problemer i.

Kai

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-01-08 23:24

Jan Hougaard wrote:

> Er mest til AMD, da jeg mener man der får mest for pengene.
> Skal ikke overclockes, men først og fremmest være klippestabil.

Jeg har baseret en server på Athlon X2 BE - den har et TDP på 45W. Ikke
uvæsentligt i disse tider hvor vi skal spare på energien.

> Hvad vil du købe?

Athlon X2 BE 2400:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=404702

Asus M2V (bedste løsning til Debian-baseret Linux):
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=209424

Jesper Poulsen

Fra : Jan Hougaard

Dato : 09-01-08 18:29

"Jesper Poulsen" skrev i en meddelelse ...

> [...]
>
> Athlon X2 BE 2400:
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=404702
>
> Asus M2V (bedste løsning til Debian-baseret Linux):

Jeg har faktisk overvejet overnævnte cpu.

Linux har jeg meget dårlige erfaring med
Det ligger godt nok et par år tilbage.
Det var alt for teknisk at installerer for mig.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-01-08 18:45

> Linux har jeg meget dårlige erfaring med

Prøv en ubuntu live cdrom. Der sker meget hver dag på
OSS siden

Thomas
--
Customer: I'm running Windows '98
Tech: Yes.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-01-08 13:25

Jan Hougaard wrote:

> Linux har jeg meget dårlige erfaring med

Grunden til at netop VIA er mit valg er at man kan lave dist-upgrade
(opgradere til en ny version) uden at skulle reinstallere noget. Dette
gælder dog kun for Debian-baserede distributioner som feks. Ubuntu.

> Det ligger godt nok et par år tilbage.
> Det var alt for teknisk at installerer for mig.

Så er du moden for en Ubuntu Live-CD, kan jeg se. Alt foregår grafisk og
du kan bruge maskinen mens den bliver installeret.

Jesper Poulsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-01-08 13:32

> Grunden til at netop VIA er mit valg er at man kan lave dist-upgrade

Hvorfor ikke vælge Intel frem for via istedet?

Thomas
--
A man is like a fine wine. He starts out raw as grapes and it's a
woman's job to stomp on him and keep him in the dark until he matures

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-01-08 14:23

Thomas S. Iversen wrote:

> Hvorfor ikke vælge Intel frem for via istedet?

Fordi det ikke virker med den CPU-familie der skalerer effektforbruget
bedst ift. CPU-forbruget.

AMD's Cool'n'Quiet er bedre end Intel's SpeedStep.

Jesper Poulsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-01-08 14:33

> AMD's Cool'n'Quiet er bedre end Intel's SpeedStep.

Hmm. Det må jeg undersøge. Hvad snakker vi om i forskel?

Thomas (der kører en pentium-m på et 915 bundkort)
--
More and more of our imports come from overseas. - George W. Bush

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-01-08 17:25

Thomas S. Iversen wrote:

> Hmm. Det må jeg undersøge. Hvad snakker vi om i forskel?

C'n'Q skifter både clockfrekvens og corespænding (på AM2+ skiftes der
også memory-specs).

AMD's CPU'er bruger mindre effekt for den samme ydelse end Intel's,
sålænge ingen af dem kører fuld skrue. Og siden det er de færreste
CPU'er der kører fuld skrue fra de bliver tændt til de bliver slukket er
der altså mere 'grøn' drift med en AMD.

Netop af den grund er min server en Athlon X2 BE.

Jesper Poulsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-01-08 18:41

On 2008-01-10, Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> C'n'Q skifter både clockfrekvens og corespænding (på AM2+ skiftes der
> også memory-specs).

Min pentium-m skifter også clock og corespænding. Men måske ikke så
meget som dit setup.

Det vil jeg lige google lidt mere om.

Tak for input.

Thomas
--
Error: Keyboard not attached. Press F1 to continue.

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 09-01-08 14:57

"Jan Hougaard" <jahoni@jahoni.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg spiller ikke og vil derfor bruge mit ATI Radion X600 PCI-E grafikkort.
>
> Regner med at smide 2 sæt Kingston ValueRAM 2 x 1 GB i

Incl. ram ?
Core 2 Duo E4500 2.2 GHz
ASUS P5K SE (P35)
Så kommer den hjem på 2000kr incl. 4gb ram.

Det var nok ikke det du mente men uden ram ville jeg vælge:
ASUS P5KC AiLifestyle Series (P35 express)
og samme processor, så går det til 1500kr.

Mvh Peter

Fra : Jan Hougaard

Dato : 09-01-08 18:34

"Peter A. Jensen" skrev i en meddelelse ...

> Incl. ram ?

Det var nu godt nok uden ram.

> [...]
>
> Det var nok ikke det du mente men uden ram ville jeg vælge:
> ASUS P5KC AiLifestyle Series (P35 express)
> og samme processor, så går det til 1500kr.

Jeg ved ikke rigtig med en Intel-baseret, da jeg har rigtig god
erfaring med AMD.
Derfor behøver man vel ikke være helt afvisende
Overnævnte ser da interessant ud.