Asus P5K med underlig opstart
Fra : mk\(5220\)

Dato : 23-12-07 20:41

Hej

Jeg har lavet en ny maskine med

Et Asus P5K bundkort
En Intel Pentium Dual core E2180 2.0 Ghz
2 stk 1 Gbyte RAMmoduler
Asus 7600 GT grafikkort

Når jeg tænder, så starter den altid med POST og nogle gange fryser lige når
Windows normalt kommer med XP loading skærmbilledet. Så skal den have et
tryk på Reset og derefter kører alt som det skal i timevis.

I starten var der en brugt Enermax 430 W PSU i maskinen og den har jeg
byttet til en Chill 400W PSU fra en anden PC.
Jeg har nøjagtig samme fejl med begge PSU'er.

Jeg savner nogle gode ide'er til hvor fejlen kan ligge, kan det virkelig
være bundkortet ?

Mvh Morten

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 25-12-07 12:04

"mk(5220)" wrote

> Når jeg tænder, så starter den altid med POST og nogle gange fryser
> lige når Windows normalt kommer med XP loading skærmbilledet. Så skal
> den have et tryk på Reset og derefter kører alt som det skal i timevis.

Har du noget tilsluttet via USB som ikke er tændt?

Det kan f.eks. være en printer tilsluttet via USB, hvor driveren til den
synes at den skal tjekke status på blæk-patronen under opstart af mas-
kinen.

Prøv at slukke maskinen, hiv alle USB-ting fra og tænd igen. Når maskinen
er startet så prøv at tilslutte hver USB-enhed, test at den virker og til-
slut den næste enhed.

Jeg er selv ved at rode med et lignende problem også på et P5K [1], men
jeg tror ikke at det er bundkortet som er problemet (bortset fra at det
måske ikke kan levere strøm nok via USB til enheder jeg har tilsluttet
gennem USB-stikkene til fronten på kabinettet).

[1] Efter maskinen har været slukket, tager den en del tid om at enumere
alle USB-ting som er tilsluttet og nogle af dem fungerer ikke når Vista er
startet op. Hvis jeg tager det hele fra før maskinen tændes og tilslutter
igen senere virker det fint (3 eksterne diske, 1 Hauppauge HVR-900 DVB-T
tuner, nogle gange et Fujifilm S6500FD kamera og 2 forskellige noname
Kina USB-hubs).

Fra : mk\(5220\)

Dato : 25-12-07 19:29

> [...]
> måske ikke kan levere strøm nok via USB til enheder jeg har tilsluttet
> gennem USB-stikkene til fronten på kabinettet).

Tak for ide'erne som skal afprøves.

Nu hvor fokus er kommet væk fra PSU'en og over på bundkortet har jeg Googlet
lidt.
Det tyder desværre på at en del af ASUS P5K kortene lider af et sporadisk
boot problem, se for eksempel den her tråd
http://www.tomshardware.co.uk/forum/244201-12-asus-chipset-boot-problem
Jeg synes ikke det ser ud til at der er en løsning på det.
Jeg har dog lært 3 ting:
1. Langsom POST kan nogle gange afhjælpes ved at disable "IDE ports" hvis
man ikke har IDE diske
2. Flere anbefaler at disable "Q-Control" i HW monitor
3. Der er fornylig kommet en Microsoft update til LAN kortet og den gør i
mange tilfælde at PC'en hænger under boot'e i Windows (vistnok kun XP).
Driver fra ASUS CD'en skal reinstalleres.

Nu er mit kort ca 1 mdr gammel og derfor kan jeg ikke bare returnere det,
men jeg overvejer da at købe f.eks et Abit IP35-E i stedet. Det lider vist
ikke at de samme problemer.

Mvh Morten

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 26-12-07 22:57

"Peder Vendelbo Mikkelsen" wrote

> [...]
> tilslutter igen senere virker det fint (3 eksterne diske, 1 Hauppauge
> HVR-900 DVB-T tuner, nogle gange et Fujifilm S6500FD kamera og 2

Problemet har vist sig at være SP1 RC1 til Vista, som ikke rigtigt bryder
sig om driverne til TV-tuneren.

Jeg installerede SP1 RC1 i et naivt håb om at BDA-driveren til TV-tuneren
ikke ville gå ned jævnligt og kræve genstart af maskinen for at få den
til at fungere igen, det er lidt svært at planlægge fremtidige optagelser
hvis man ikke kan regne med funktionaliteten fordi driveren er gået ned.

Jeg har sendt alle fejlrapporter til Microsoft, de plejer så at sende dem
videre til producenten, hvis ikke fejlen ligger i deres ende, og nogle
måneder senere kommer der så i bedste fald fejlretninger i nye drivere og
støtte-applikationer.