Ens kolonne navn i to tabeller
Fra : Martin Jensen

Dato : 10-02-08 00:46

Hej NG

Jeg ved ikke om dette spørgsmål hører hjemme her eller i
databasegruppen, men det kommer her.

Jeg skal have udvalgt noget data fra to forskellige tabeller i
min MSSQL database, og så opstår der et problem når jeg skal
udskrive det, fordi jeg skal udskrive en værdi fra 2 felter som
har samme navn i de to tabeller

SELECT Menu.Titel, Menu_Items.Titel
FROM martin.Menu, soelbec_martin.Menu_Items
WHERE Menu_Items.MenuID = Menu.ID

Begge kolonner hedder Titel, og det giver problemer når jeg skal
udskrive, da jeg kun kan få den ene værdi ud.

Jeg har prøvet at udskrive sådan her rs("Menu.Titel"), men det
fejler, og udskriver jeg bare rs("Titel"), kan jeg jo ikke få den
til selv at gætte hvilken tabel den skal hente fra.

Kan jeg løse dette problem på andre måder end at omdøbe
kolonnerne?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-08 00:54

"Martin Jensen" <har@ingen.dd> skrev i en meddelelse
> [...]
> til selv at gætte hvilken tabel den skal hente fra.
>
> Kan jeg løse dette problem på andre måder end at omdøbe

Jeg kender ikke MSSQL.
I Access kan du sætte "[]" omkring feltnavnet - altså rs("[Menu.Titel]")
eller "_" altså rs("Menu_Titel").
Ved som sagt ikke om det virker, men prøv det...
Bjarne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 10-02-08 06:29

On 09 Feb 2008 23:45:44 GMT, Martin Jensen <har@ingen.dd> wrote:

> [...]
>til selv at gætte hvilken tabel den skal hente fra.
>
>Kan jeg løse dette problem på andre måder end at omdøbe

Ja, du kan nøjes med at omdøbe dem i udtrækket med AS:
SELECT Menu.Titel AS mTitel, Menu_Items.Titel

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-02-08 06:41

Martin Jensen wrote:

> [...]
> til selv at gætte hvilken tabel den skal hente fra.
>
> Kan jeg løse dette problem på andre måder end at omdøbe

Både ja, man 'omdøber' kollonnerne, eller rettere giver dem et alias på
udtrækket så brug:

SELECT Menu.Titel AS Titel1, Menu_Items.Titel AS Titel2
> FROM martin.Menu, soelbec_martin.Menu_Items
hmm.. har du både bruger 'martin' og bruger 'soelbec_martin' med i spillet?

Udskriften hedder så hhv rs("Titel1") og rs("Titel2")

Stig Johansen

Fra : Martin Jensen

Dato : 10-02-08 09:39

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> SELECT Menu.Titel AS Titel1, Menu_Items.Titel AS Titel2

Mange tak.. Kom selv i tanke om dette 2 sek efter jeg havde postet spørgsmålet
her, men lod det stå, i håbet om at der måske kom nogle andre idéer på bordet.

> hmm.. har du både bruger 'martin' og bruger 'soelbec_martin' med i spillet?

Fejl i min indtastning her på siden... har kun en bruger.

Fra : Stig Johansen

Dato : 10-02-08 11:14

Martin Jensen wrote:

> Fejl i min indtastning her på siden... har kun en bruger.

Det jeg mener, er at du bruger 'db owner' (martin)

Normalt ville man bare skrive:
FROM Menu, Menu_Items

Stig Johansen

Fra : Tomasz Otap

Dato : 11-02-08 07:12

On 10 Feb., 09:38, Martin Jensen <h...@ingen.dd> wrote:

> Mange tak.. Kom selv i tanke om dette 2 sek efter jeg havde postet spørgsmålet
> her, men lod det stå, i håbet om at der måske kom nogle andre idéer på bordet.

Du kan også benytte rs(0), rs(1), osv, under gennemgang af din
recordset. Det burde også være lidt hurtigere end at benytte
navnereferencer.

Til gengæld er det nok lidt sværere at holde styr på, hvis du
indhenter 20 forskellige kolonner fra databasen.