Amagerbrogade
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-02-08 00:50

Jeg fik en mail-forespørgsel om en sporvogn på Amagerbrogade i 30'erne.
Det fik mig til at tænke på Amagerbrogade 112, som er det sydlige hjørne
af Shetlandsgade.

Ifølge Kraks 1955 ligger der en Kehlets Stella
Nova-portrætbilledforretning dér, men jeg har et lille udateret billede
hvor samme hjørnebutik er en slagter eller viktualie ved navn
Kødforsyningen.

Er Stella Nova-forretningen ældre eller yngre end Kødforsyningen? Hvem
kom først?

--
Mvh.: Jørgen Grandt - alias www.hamigen.dk

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 02-02-08 10:01

Jørgen Grandt skrev bl.a.:
> [...]
> Nova-portrætbilledforretning dér, men jeg har et lille udateret billede
> hvor samme hjørnebutik er en slagter eller viktualie ved navn

I følge KRAK fra 1967 lå der en bl.a. en Viktualiehandler i nr. 112. Ingen
Stella Nova er nævnt.
Til gengæld lå der et Stella Nova, fotografatelier, ved hjørnet af
Amagerbrogade og Frankrigsgade, - Amagerbrogade 73.

Mvh
Svend-Erik

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-02-08 11:56

Svend-Erik Lindberg skrev bl.a.:

> I følge KRAK fra 1967 lå der en bl.a. en Viktualiehandler i nr. 112.
> Ingen Stella Nova er nævnt.

Okay. Så er mit billede altså yngre end fra 1955.

> Til gengæld lå der et Stella Nova, fotografatelier, ved hjørnet af
> Amagerbrogade og Frankrigsgade, - Amagerbrogade 73.

Ja, Stella Nova har haft flere filialer (og/eller er flyttet flere
gange) på Amagerbrogade i tidens løb, bl.a. i nr. 17 på hjørnet af Store
Mølle Vej, hvor senere Amagerbladets kiosk flyttede ind.

Mvh.: Jørgen

Fra : Claudius&Forslund

Dato : 05-02-08 16:50

Hej
Omkring 1952 blev mine søskende og jeg fotograferet hos Stella/Nova/Kehlet.
Og jeg mener at kunne huske den lå mellem Englandsvej og måske
Shetlandsgade, men det var ikke en hjørnebutik.

Venlig hilsen
Karin Forslund

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 05-02-08 23:25

"Claudius&Forslund" skrev bl.a.:

> Omkring 1952 blev mine søskende og jeg fotograferet hos
> Stella/Nova/Kehlet. Og jeg mener at kunne huske den lå mellem
> Englandsvej og måske Shetlandsgade, men det var ikke en hjørnebutik.

Interessant! Jeg syntes bare, jeg kunne huske Stella Nova lå på hjørnet,
men det gjorde den altså ikke, siger I. Og nu ser jeg da også i Krak
1955 at der faktisk var tre forretninger som havde adresse i husnr. 112
på Amagerbrogade: Stella Nova, Herremagasinet Gent og Sundby Mølle ved
melhandler Ella Jensen.

Mvh.: Jørgen Grandt

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 06-02-08 13:18

"Jørgen Grandt" skrev bl.a.
> [...]
> at der faktisk var tre forretninger som havde adresse i husnr. 112 på
> Amagerbrogade: Stella Nova, Herremagasinet Gent og Sundby Mølle ved

Når man kigger i Krak 1967, kan man se hvor hurtigt tingene ændrede sig. I
husnr. 112 var der dette år følgende registreret i stueetagen:
Kitty Kjoler, filial af Arbejdernes Fællesbageri, Herremagasinet Gent,
Chausetto-chic og viktualiehandler Al. Hørup.

Mvh
Svend-Erik