Svenskestenen
Fra : Cindy

Dato : 01-02-08 16:01

På vejen fra Ballerup til Smørum har altid stået en stor sten, med en
indskrift fra svenskekrigenes tid.

Er der nogen der kendet den rette ordlyd?

Det er noget med "Her hviler . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . .
som faldt for de Smørumbønders hånd . . . . ?

Cindy

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-02-08 16:29

Cindy skrev:

> På vejen fra Ballerup til Smørum har altid stået en
> stor sten, med en indskrift fra svenskekrigenes tid.
>
> Er der nogen der kender den rette ordlyd?

"Her ligger 10 svenske Krigere som
faldt for Smørum-Bønders Hånd - 1659"

Her er et billede:
http://www.knudremi.dk/dias112.JPG

--
Herluf :·)

Fra : Cindy

Dato : 01-02-08 20:26

> "Her ligger 10 svenske Krigere som
> faldt for Smørum-Bønders Hånd - 1659"
>
> Her er et billede:
> http://www.knudremi.dk/dias112.JPG

Åh, det var herligt at se. Mange tak. Jeg kunne ikke huske, at det nederste
AA, så så specielt ud. Men bogstaverne var heller ikke sådan tydelig-gjorte,
den gang for mange år siden, da vi af og til cyklede ud til stedet og sad i
græsset og så på dem der spillede håndbold bagved stenen. Der så sandelig
anderledes ud den gang.

Kan du finde andre billeder af sten med indskrifter på, og som ellers bare
står ude i naturen. Der er en ved "Stille Sø" som vi kaldte den ude i
Jonstrupvang-skoven. Ikke så langt fra, hvor du har fotograferet et stort
træ, som der viste sig et blålys i - på dit billede. ?

Ellers er min yndlingsindskrift, den som står på stenen i skoven ved
Løvenborg Slot, det er jo et digt af Thor Lange, var han ikke dansk konsul i
Rusland? Hvis jeg kan huske hans digt i Løvenborg skov er det måske noget i
retning af . . . . .

"Du skønne solforgyldte Ellerand
med duft af . . . . . . . . og mynte
dig elskte langvejs fra en fremmed mand,
som vendte hjem,
hvor han sit liv begyndte."

Hm - mangler jeg en linje måske?

Hilsen Cindy

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-02-08 21:28

Cindy skrev:

> [...]
> kaldte den ude i Jonstrupvang-skoven. Ikke så langt fra, hvor
> du har fotograferet et stort træ, som der viste sig et blålys i

Åh, gys!
Det er det gamle egetræ der hedder "Djævelen". Jeg har flere
gange været ude for at fotografere det. Jeg er ellers ikke spor
overtroisk, men det løber mig koldt ned ad ryggen, hver gang
jeg ser mine billeder af det træ. Enten er der gået blålys i det,
eller også går der et mystisk lys ned igennem billedet på
negativfilmen.

Træet står lidt nord for Måløvvej i Lille Harreskov, cirka 500 m
øst for Vangehus.

Den "Stillesø" du nævner, kan jeg ikke lige finde på mine kort.

> [...]

> "Du skønne solforgyldte Ellerand
> med duft af . . . . . . . . og mynte
> dig elskte langvejs fra en fremmed mand,

Det burde vi vel kunne finde frem til, men lige nu synes jeg ikke at
Google er særlig hjælpsom.

Thor Lange, biografi:
http://www.kalliope.org/biografi.cgi?fhandle=lange
--
Herluf :·)

Fra : Cindy

Dato : 01-02-08 22:13

> [...]
>
> Den "Stillesø" du nævner, kan jeg ikke lige finde på mine kort.

> Det burde vi vel kunne finde frem til, men lige nu synes jeg ikke at

Jamen den meget vidtfavnende og alligevel så letoverskuelige biografi, du
har fundet frem til her, det er da noget af det bedste jeg længe har det. Så
alt andet kan sagtens vente til en anden gang.

Hvor er den god. Jeg fik en gang et lille hæfte af min sproglærer i
sebokroatisk, som handlede om Thor Lange. Det er desværre blevet væk. ´Men
der stod i hvert fald, at Thor Lange foruden russisk også talte serbisk. Han
har oversat fra begge sprog til dansk. Og talte vist en 3-4 andre sprog.

Det var virkelig dagens hit.

Mange tak for synet

Cindy

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-02-08 10:52

Herluf Holdt, 3140 skrev bl.a.:

> [...]
> negativfilmen.
>
> Træet står lidt nord for Måløvvej i Lille Harreskov, cirka 500 m

Nu ligger der en kopi af Herlufs billede af "Djævelen" på min
midlertidige webside: http://www.grandts.dk/Temp/temptest.htm

Mvh.: Jørgen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-02-08 11:15

Jørgen Grandt skrev:

> Nu ligger der en kopi af Herlufs billede af "Djævelen" på min
> midlertidige webside: http://www.grandts.dk/Temp/temptest.htm

Tak skal du have, Jørgen.

--
Herluf :·)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 02-02-08 11:27

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Tak skal du have, Jørgen.

Jeg be'r. Sku' det være en anden gang.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - alias www.hamigen.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 02-02-08 12:24

Jørgen Grandt wrote:

> Jeg be'r. Sku' det være en anden gang.

Det ser godt nok sælsomt ud!

Per V

--
Basie Trust Bigband søger basunist. Læs om orkestret på
http://home0.inet.tele.dk/perve/Basie_Trust.htm

Fra : Tina.

Dato : 02-02-08 14:51

Super godt billede af Djævelen. Hvornår er det taget? - Og på hvilket
tidspunkt af døgnet?

Tina

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-02-08 16:33

Tina. skrev:

> Super godt billede af Djævelen. Hvornår er det taget? - Og
> på hvilket tidspunkt af døgnet?

Hmmm. ... Film nr. 12, isat 1983, billede nr. 35 ... det må
være enten søndag den 13. maj eller Store Bededag, fredag
den 18. maj *1984*. Jeg var derude begge dage. Og da jeg
cyklede derud fra Frederiksberg om morgenen eller formiddagen,
må det have været ved godt og vel middagstid. Lige nu kan
jeg vist ikke indkredse det nærmere.

P.s. Den stakkels "Djævel" havde ikke meget mere end en
enkelt eller to levende grene dengang. Er den stadig i live?
Nedenfor træet ligger der en sten med en hulning. Jeg ved
ikke om der er etellerandet kultisk ved den sten, eller om det
bare er en forstfolkene har fundet og anbragt der. Ved du
om den sten stadig ligger der?

--
Herluf :·)

Fra : Tina.

Dato : 02-02-08 17:01

> [...]
> cyklede derud fra Frederiksberg om morgenen eller formiddagen,
> må det have været ved godt og vel middagstid. Lige nu kan

Det er også helt fint, tak.

> [...]
> ikke om der er etellerandet kultisk ved den sten, eller om det
> bare er en forstfolkene har fundet og anbragt der. Ved du

Det er noget tid siden jeg har været den vej rundt i skoven. Det bliver ikke
den kommende uge jeg kommer derud, men i uge 7 smutter jeg ud og kigger både
efter livstegn og stenen.

- Tina

Fra : Tina.

Dato : 01-02-08 22:13

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jonstrupvang-skoven. Ikke så langt fra, hvor du har fotograferet et stort
> træ, som der viste sig et blålys i - på dit billede. ?

Hvilket billede?

Bor selv tæt på Djævelen, men har vist ikke set Herlufs billede(billeder) af
den.

- Tina

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-02-08 22:26

Tina. skrev:

> Hvilket billede?

> Bor selv tæt på Djævelen, men har vist ikke set Herlufs
> billede(billeder) af den.

Nu har vi jo desværre ikke mere de binære grupper at sende
billeder til, og jeg ved ikke, hvordan man sender til alternative
steder, men jeg skal nok vende tilbage, hvis jeg finder ud af
noget.

--
Herluf :·)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 01-02-08 23:19

Herluf Holdt, 3140 skrev bl.a.:

> [...]
> billeder til, og jeg ved ikke, hvordan man sender til alternative
> steder, men jeg skal nok vende tilbage, hvis jeg finder ud af

Send det evt. til mig, Hr. Luf, så lægger jeg det ud på en midlertidig
webside.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - alias www.hamigen.dk

Fra : Cindy

Dato : 01-02-08 22:32

"Tina." skrev i en meddelelse

> Hvilket billede?
>
> Bor selv tæt på Djævelen, men har vist ikke set Herlufs billede(billeder)
> af den.

Åh, det var et billede, som Herluf en gang sendte til mig. Jeg skrev vist
noget om, at min bror og hans to venner en gang i tidernes morgen havde
madpakker med, som de sad inde i dét træ og spiste, fordi det var blevet
snestorm.

Enten var det dét træ eller osse var det et andet stort hult træ i den del
af skoven.
Så du bor tæt på stedet, det må da være dejligt. Det gør jeg ikke, og jeg
ved at Herluf bor endnu længere væk. Meget langt væk.

Ved du så hvor Stille Sø ligger. Jeg tror nu nok, at den også har et andet
navn. Men altså, hvis man kører ad vejen indad mod Ballerup og har vejen
opad Hejrebakken i ryggen, så er det den sidste venj på højre hånd, hvor man
endnu er i skoven, som man skal nedad. Så kommer man til "Stille Sø". Jeg
mener at der ved den sø også er en sten, som der står noget på.

Hilsen Cindy

Fra : Tina.

Dato : 02-02-08 08:54

> [...]
> man endnu er i skoven, som man skal nedad. Så kommer man til "Stille Sø".
> Jeg mener at der ved den sø også er en sten, som der står noget på.

Der er et kort over skoven her:
http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/6D486D43-8083-444D-84E8-AD19813AC77F/0/16_hareskovenekorts.pdf

Kan du prøve at lokalisere din sø? Ud fra det du beskriver, må det være en
af følgende: Skrivermose, Gedderygsmosen eller Aphrodites Øje.

- Tina

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 02-02-08 09:52

Tina. skrev:

> [...]

> Kan du prøve at lokalisere din sø? Ud fra det du beskriver, må det
> være en af følgende: Skrivermose, Gedderygsmosen eller Aphrodites Øje.

Jeg har fundet et gammelt kort, hvor man kan se at der er
en sten der hedder Jonstrupstenen lige syd for Aphrodites
Øje.

Her er et link til et billede af stenen:
http://www.panoramio.com/photo/3496331

--
Herluf :·)

Fra : Cindy

Dato : 02-02-08 12:54

"Herluf Holdt, 3140 skrev i en meddelelse

> [...]
> en sten der hedder Jonstrupstenen lige syd for Aphrodites
> Øje.
>
> Her er et link til et billede af stenen:

Nåe, jamen dét er stenen! Og der strå også hugget i den ordene "Den stille
Sø". Nu kommer jeg til at tænke på, at den vist nok er blevet flyttet lidt.

Så må der være tale om en sø, der i hvert fald har heddet Den stille Sø en
gang. Og der var også noget med, at seminaristerne fra Jonstrup Seminarium
gik aftenture til Den stille Sø, for mange Herrens år siden. Jeg kendte en
gang en gammel dame, som fortalte, at det havde hendes bror været med til,
mens han boede på seminariet.

Hilsen

Cindy

Fra : Tina.

Dato : 02-02-08 15:04

> [...]

> Jeg kendte en gang en gammel dame, som fortalte, at det havde hendes bror
> været med til, mens han boede på seminariet.

"Den stille sø" har været et udtryk der er brugt om søen, og ikke et
decideret navn. Et "kælenavn" om man vil, fordi det netop er en stille sø.

Tina

Fra : Cindy

Dato : 02-02-08 12:45

"Tina skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kan du prøve at lokalisere din sø? Ud fra det du beskriver, må det være en
> af følgende: Skrivermose, Gedderygsmosen eller Aphrodites Øje.

Ja umiddelbart ville jeg så sige, at det skulle være Aphrodites Øje. Jeg
synes bare ikke, man krydsede en lille vej for at komme ind til den. Står
der en sten ved Aphrodites Øje? Når man går er drejet af fra Skovvej, har
man på sin højre hånd en lille rund sø, som jo ligger lige overfor Store
Sejben på mit kort. Og på samme side af vejen kommer så Aphrodites Øje. Den
lille runde er selvfølgelig så lille, at der ikke er skrevet noget navn på
kortet, men ved du om der står en sten med inskription på, enten udfor den
lille runde sø, eller om den står udfor Aphrodites Øje. Det kunne godt passe
med, at der var en større sø bag os, når vi stod på vejen og kiggede på en
sten ved den lille sø. Jeg troede det ville have været nemmere ved at se på
et kort, men jeg er altså i tvivl nu. Ved bare at der var på højre side af
den vej, hvor Aphrodites Øje også ligger på højre side.

Jeg må vist se at komme derud en gang i løbet af foråret.

Hilsen Cindy