Jagthund
Fra : Brian

Dato : 25-11-07 21:04

Hej alle

Jeg vil gerne høre lidt om jeres erfaringer med jagthunde.

Jeg er ny jæger og har fået lidt blod på tanden mht at få en jagthund.
Det har altid været spændende at kunne bruge en hund til noget reelt
og ikke kun som klappe-kæle-dyr. Jeg har tidligere trænet vagthunde,
så jeg har noget erfaring i at have med hunde at gøre. Jagttræningen
er så noget andet og nyt for mig, men jeg er lidt spændt på atkomme
igang med det.

Det jeg gerne vil høre lidt om er omkring valget af hund:

1. det skal være en alsidig hund - bl.a. glad for vand og apportering,
men også kunne bruges på drivjagt.
2. skal også være familiehund
3. skal kunne klappes uden at vælte (jeg er ikke til små hunde)
4 må gerne være nogenlunde nem at træne

Det er nogle af de ønsker jeg har til en hund. Jeg snakket med nogle
jægere og der er Viszla'en kommet på tale og også Drentsche
Patrisjhond (Hollandsk agerhønsehund).

Kender i nogle af ovenstående racer - og kan de anbefales?

Hvad kan ellers anbefales?

På forhånd tak
Brian

Fra : Torben Farum

Dato : 25-11-07 21:11

"Brian" <mail@DEL_oddball_ETE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men også kunne bruges på drivjagt.
> 2. skal også være familiehund
> 3. skal kunne klappes uden at vælte (jeg er ikke til små hunde)

Labrador ?

Torben Farum
9300 Sæby

Fra : Kent Hald

Dato : 25-11-07 22:56

"Torben Farum" <farum@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Brian" <mail@DEL_oddball_ETE.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Det var også den første, jeg tænkte på, da jeg læste indlæget.
Beskrivelsen passer 100% til en Labrador.
Jeg er dog selv til stående hønsehunde.

MVH,

KH

Fra : Brian

Dato : 27-11-07 09:08

On Sun, 25 Nov 2007 22:56:26 +0100, "Kent Hald" <daffy@(remove)
finheat.dk> wrote:

>Det var også den første, jeg tænkte på, da jeg læste indlæget.
>Beskrivelsen passer 100% til en Labrador.
>Jeg er dog selv til stående hønsehunde.

Ja, jeg er klar over at man ikke kommer udenom labradoren :) - det er
også en dejlig hund og jeg har allerede mødt mange af dem på de jagter
jeg har deltaget i.

/Brian

Fra : Per, Herringe

Dato : 25-11-07 22:56

I meddelelse: 9rkjk39s5qb3mvv5dovb7oe4fjrh3sm2v8@4ax.com
skrev Brian bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> Patrisjhond (Hollandsk agerhønsehund).
>
> Kender i nogle af ovenstående racer - og kan de anbefales?

Hej
Jeg har selv Vizsla er derfor noget forudtaget. Det er jo simpelthen verdens
bedste hund
Jeg har to og de er lidt forskellige af temperament. Der er mere gå-på mod
og robusthed over den ene end den anden. Ingen af dem kommer dog i nærheden
af en råhåret når det gælder at mase sig igennem et brombærkrat.
Fælles er dog at de er utroligt ivrige efter at lære og meget "bløde" af
sind. Det er ikke en hund der skal råbes over. De er glade for vand og gode
til at holde kontakt når vi er i terræn.
Med hensyn til drivjagt ved jeg ikke om det er det ideelle valg. Det er jo
en stående hund. Hvis du mest går i tæt terræn får du nok ikke fuld glæde af
dens egenskaber. Der er ikke meget ved at have en hund der står fast i
længere tid uden at man kan se det og det kan være lidt svært at udvikle
standen hvis unghunden gang på gang bare får lov at udløse standen selv uden
at føreren er i nærheden. Selvfølgelig kan alt lade sig gøre og jeg har haft
stor glæde af mine hunde også på fællesjagter. Hvis der er hunde nok kan man
jo holde lidt igen på sin unghund i det tætte og lade den få lov at arbejde
mere når det er muligt at holde øje med den.
Det taler også for Vizslaen at der nok ikke findes en sødere, mere kælen og
hengiven familiehund. Og så er den ikke større end at den kan ligge fodenden
af sengen - og den kan klappes uden at den vælter, det skulle da lige være
fordi den læner sig over mod dig og vil klappes mere

Du kan se mine hunde her

http://herholdt.info/

under Photos - Vizsla
--
MVH Per, Herringe

Fra : Brian

Dato : 27-11-07 09:09

On Sun, 25 Nov 2007 22:56:22 +0100, "Per, Herringe"
<per.herholdt@mailbox.dk> wrote:

> [...]
>af sengen - og den kan klappes uden at den vælter, det skulle da lige være
>fordi den læner sig over mod dig og vil klappes mere

Jeg har selv en kammerat, der har haft en viszla. Han roser den også
til skyerne - det var faktisk ham der gjorde, at jeg ville høre lidt
mere omkring den.

/Brian

Fra : Tau

Dato : 26-11-07 07:48

> [...]
> Patrisjhond (Hollandsk agerhønsehund).
>
> Kender i nogle af ovenstående racer - og kan de anbefales?

Det kan være svært at vælge for andre.Det er lige som biler, hvilken er
bedst? Hvis vi alle var enige om hvilken der var bedst kørte vi kun rundt i
en model.
Jeg har haft labrador som var en dejlig og alsidig hund, men jeg manglede
det som jeg nu har fået i kleiner münsterlænderen. Stand. Når hunder står
for fugl så er det noget af det lækreste der findes.
Der findes mange typer jagthunde og de 2 hunderacer du her har på tale er
ikke hunde racer jeg vil anbefale, hvis du også skal bruge dem om vinteren
til andejagt, deres pels er simpelthen for tynd.
De er begge pragtfulde hunde, men de ses ikke ofte på jagt og det må der så
selvfølgelig være en grund til.
Når du nu er til store vagthunde, kan jeg se en tysk ruhar for mig som kan
være lidt mere skarp, den kan også være børnevenlig og samtidig vagthund.
Jeg tror du skal gøre op med dig selv hvilken form for jagt du vil dyrke og
derfra vælge.
Ps nu har vi jo desværre ikke så mange agerhøns, så en hollands agerhønse
hund er måske ikke valget. Jeg kender den ikke men der er der sikker andre
der gør.

vh
Poul

Fra : Brian

Dato : 27-11-07 09:19

On Mon, 26 Nov 2007 07:47:55 +0100, "Tau" <craner@craner.dk> wrote:

>Det kan være svært at vælge for andre.Det er lige som biler, hvilken er
>bedst? Hvis vi alle var enige om hvilken der var bedst kørte vi kun rundt i
>en model.
Helt enig. Hund og fører skal jo passe sammen i temperament m.m.

Når man nu tager ud og køber bil, så hører man jo også lidt på andres
erfaringer inden man handler.

Jeg er som sagt ny omkring jagt og de jagtformer der findes, så jeg
ved ikke helt hvad jeg foretrækker.

> [...]
>til andejagt, deres pels er simpelthen for tynd.
>De er begge pragtfulde hunde, men de ses ikke ofte på jagt og det må der så

Det er jo også en af de parametre man skal tage med når man kigger på
hund. På nuværende tidspunkt har jeg mødt klart flest labradorer på
jagt.

>Når du nu er til store vagthunde, kan jeg se en tysk ruhar for mig som kan
>være lidt mere skarp, den kan også være børnevenlig og samtidig vagthund.
Det er en del år siden at jeg kørte som vægter og jeg her ikke haft
hund i mellemtiden. Efter at jeg er begyndt at gå på jagt, så rykker
det lidt i mig for at få en hund igen - samværet, træningen og
'arbejdet' med en hund er skønt :)

>Jeg tror du skal gøre op med dig selv hvilken form for jagt du vil dyrke og
>derfra vælge.
Jo, det kan du have ret i, men dyrker man normalt ikke flere former
for jagt. Jeg kan ikke forestille mig kun at dyrke een slags jagt, så
derfor er jeg også interesseret i en hund der kan 'det hele'. Jeg har
endnu ikke oplevet jagt med en standhund, så det har jeg tilgode at
prøve endnu :)

/Brian

Fra : Per, Herringe

Dato : 27-11-07 11:14

I meddelelse: v4knk3d3cd0pcip8u2lrompsjj55h6tfg6@4ax.com
> [...]
> derfor er jeg også interesseret i en hund der kan 'det hele'. Jeg har
> endnu ikke oplevet jagt med en standhund, så det har jeg tilgode at

Nu er det heller ikke sådan at det ikke kan kombineres lidt. Jeg har haft
rigtig fine situationer med stand for fugl, selvom der røg en gravhund og
fire labbere rundt og "ødelagde" det hele
Hvis du vi ha´ en der kan "det hele" skal det være en stående hund. Den kan
apportere, og få fugle i luften (måske i omvendt rækkefølge ). Det er
svært at lære de stødende - trykkende og hvad de nu kaldes at tage stand.

--
MVH Per, Herringe

Fra : Jack Jensen

Dato : 11-12-07 23:23

"Per, Herringe" <per.herholdt@mailbox.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan apportere, og få fugle i luften (måske i omvendt rækkefølge ).
> Det er svært at lære de stødende - trykkende og hvad de nu kaldes at tage

Hej
Jeg har gået på jagt ca. 40 år. Jeg har set mange hunde og mange racer.

Jeg har haft 3 labradors der alle har taget stand - fast stand - for
snepper, fasaner, harer osv.
Du får ikke en bedre apportør end en Labrador - alle andre hunde når den
ikke til sokkeholderne.

Jeg har også set mange Springer Spaniels, tysk ruhår, tysk korthår, Kleiner
Münsterländer osv.
De har ikke kunnet holde standen som mine labradors kunne - og desuden havde
de søgt de næste 3 såter af da vi var i gang med den første.
De kan ødelægge en jagtdag.

Men selvfølgelig alting afhænger af dressuren.

- Så vælg den hund du bedst kan lide.
Og alt held og lykke med det.

Mvh.
Jack

Fra : Tau

Dato : 12-12-07 23:39

"Jack Jensen" <jack.jensenXX@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> De kan ødelægge en jagtdag.
>
> Men selvfølgelig alting afhænger af dressuren.

Det må godtnok være nogle små såter du driver jagt på.
Nu har jeg o´gså haft labradorer og jeg kan ikke lige genkende, det du
skriver om racen, altså det med stand.

vh
Poul.
vh
Poul>

Fra : Jack Jensen

Dato : 13-12-07 19:55

> Det må godtnok være nogle små såter du driver jagt på.
> Nu har jeg o´gså haft labradorer og jeg kan ikke lige genkende, det du
> [...]

Ja - det er også

- Nej spøg til side.
Mærkeligt nok har de 3 labradorer, jeg har haft taget fast stand.
Måske er det fordi jeg bruger meget tid på jagt med hunden alene - hvad ved
jeg?
Men min jagtkammerat har også en labrador, og sidste weekend havde den også
fast stand.
Lige foran mig. - Det var en fasankok, der havde løbet foran den i lang tid
i meget højt siv.
Pludselig søger han en sivpold af - men det viser sig at kokken har flyttet
sig.
Derefter søger han lidt videre over til en anden sivpold - og der fryser han
totalt, han trækker endda det ene forben op.
Der står han i måske et minut, mens jeg bare nyder synet (han sitrer og er
totalt anspændt) - indtil jeg opfordrer ham "kom så med den".
Så ryger han ind i polden - og kokken kommer lynhurtigt op.
Jeg skyder og får heldigvis kokken, så han også får en vellykket apport ud
af det.

Disse situationer glemmer jeg aldrig.

Bortset fra det, har jeg også haft en Tysk Ruhår, som jeg vandt åben klasse
med.
Hun og jeg var pot og pande - hun kunne gå på jagt og jeg kunne styre hende
også ude på 300 meter

- Man skal vælge hund ud fra den jagtform man driver, og gide gøre noget for
at lære hunden at kende og omvendt.
Lydigheden skal være i totalt i orden - ellers kan man godt glemme resten.

Nå nok om det - jeg kan lide alle racer - bare de er trænet ordentligt (ikke
robotter)

Mvh.
Jack

Fra : Tau

Dato : 27-11-07 16:04

> [...]
> derfor er jeg også interesseret i en hund der kan 'det hele'. Jeg har
> endnu ikke oplevet jagt med en standhund, så det har jeg tilgode at

Jeg er selv lidt i tvivl om hvad jeg vil vælge idag. Selv om jeg har haft 3
kleiner, så er jeg tilbøjlelig til at kigge på Springer Spaniel. bla fordi
der jeg har en del jagt hvor der er en del brombærkræt, og det er hundenene
tilsynladende ligeglad med, hvor korthårstyper går i en stor bue uden om.
Køb med hjertet og vensd så tilbage.
En labrador går du aldrig fejl af, da dere er fremragende apportører.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 06-12-07 05:57

HejBrian
Køb en ruhåret den kan du bruge til alle former for jagt på nær
gravjagt
MVH
Svend Erik