Andejagt
Fra : Harald Blaatand

Dato : 25-11-07 13:47

Hvad er reglerne for andejagt ?
Jeg fandt en and der var blevet beskudt men ikke var død,burde en jager
med eller uden hund ikke finde sit bytte og aflive det ?
Mine hunde havde ingen problemer med at finde den.

Mvh

Steen

Fra : Per, Herringe

Dato : 25-11-07 18:41

I meddelelse: 47496ebc$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
skrev Harald Blaatand bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> jager med eller uden hund ikke finde sit bytte og aflive det ?
> Mine hunde havde ingen problemer med at finde den.

Hej
Der skal medbringes en egnet hund til at aportere vildt når man er på jagt
med haglbøssen. Problemet kan være at en fugl der kun har fået enkelte hagl,
kan komme langt fra det sted hvor jægeren og hunden befinder sig. De fleste
jægere sætter en ære i at have en hund der kan finde de vanskelige fugle og
det er altid dejligt når et dårligt skud redes af en dygtig hund. Arbejdet
med hundene bliver let til det væsentligste når man har hund. Sådan er det
gået for mig, men der vil altid være fugle der af den ene eller anden grund
ikke kan findes/aflivet.

--
MVH Per, Herringe

Fra : Harald Blaatand

Dato : 26-11-07 13:21

"Per, Herringe" <per.herholdt@mailbox.dk> wrote in message
> [...]
det
> gået for mig, men der vil altid være fugle der af den ene eller anden

Tak,det regnede jeg egentlig også med,den her and var helt klart ramt af
mange hagl i gumpen,og så umiddelbart meget død ud,men dens brystkasse
bevægede sig,der var ikke meget blod .
Den lå på en lille grusvej tæt på asfalteret vej.

Mvh

Steen

Fra : Tau

Dato : 26-11-07 07:37

"Harald Blaatand" <bigtwincam88@larsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med eller uden hund ikke finde sit bytte og aflive det ?
> Mine hunde havde ingen problemer med at finde den.

Jeg giver Per ret i han forklaring og jeg vil kun tilføje, og det kan nogle
gange være svært at bedømme om man faktisk har ramt.
Siden stålhagl er blevet indført mangler der en del af chock virkningen ved
påskud og jeg vil vove den påstand at flere fugle vil flyve videre, uden at
vide, at de faktisk er ved at dø af blodtab. >
Sker dette så ude over en sø, kan det være svært for hunden at finde sit
bytte.
For nogle år siden havde en af mine jagtkolegaer den oplevelse, at alle han
fugle fløj videre, selv om han ville holde på at de var ramte. Op af dagen
der der var blevet lyst, kunne han se nogle huller med meget blod i, på en
snefyldt mark. har lå fuglene som var døde af blodtab og ikke af chokket.
Det skal siges det var nogle af de første stålhagl der kom frem.

vh
Poul