Hvor tæt på bebyggelse må en jæger skyde ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-11-07 10:33

Hej jægere,

Jeg har en grund som grænser op til en mark hvor der er et
buskads/bevoksning ca. 25 m fra grunden.
Hvert år kommer bondemanden som ejer grunden sammen med en flok andre jægere
og hunde, og skyder fasaner en 10 - 15 m fra vores hæk.
Jeg føler mig ærligt talt lidt utryg ved denne situation, det ser somme
tider lidt vildt ud, for mig som ikke ær jæger, og når de sådan kommer
stavrende gennem buskadset, så ser det tit en kende usikkert ud.
Mit spørgsmål til jer er derfor: - er det i det hele taget lovligt at skyde
så tæt på et villakvarter ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-11-07 11:26

Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> Hvert år kommer bondemanden som ejer grunden sammen med en flok andre
> jægere og hunde, og skyder fasaner en 10 - 15 m fra vores hæk.

For tæt på beboelse - min 50m
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=13114

"§ 19. Der må ikke under jagt afgives skud inden for en afstand af 50 m fra
beboelsesbygninger, medmindre der foreligger samtykke fra beboeren. "

> Jeg føler mig ærligt talt lidt utryg ved denne situation

Det er forståeligt :(

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Torben Farum

Dato : 18-11-07 13:25

> [...]
>
> "§ 19. Der må ikke under jagt afgives skud inden for en afstand af 50 m
> fra beboelsesbygninger, medmindre der foreligger samtykke fra beboeren. "

Nu er en hæk ikke det samme som beboelse, så hvis beboelsen ligger 35-40
meter fra beboelsen skulle loven vel ikke være overtrådt ?

Jeg vil anbefale at du tager en snak med landmanden/ jægeren og forklare ham
at du ikke er tryg ved det som sker, så kan du sikkert få en fornuftig
løsning igennem,
( tag og snak med ham på et tidspunkt hvor han ikke er på jagt, det er langt
nemmere at få det løst når der ikke står en flok jægere/gæster som
tilskuere)

Torben Farum
9300 Sæby

Fra : Tau

Dato : 18-11-07 15:39

> [...]
> stavrende gennem buskadset, så ser det tit en kende usikkert ud.
> Mit spørgsmål til jer er derfor: - er det i det hele taget lovligt at

Som jeg læser det ligger budskadset 25 meter fra skel, og i følge jagtloven
skal der være mindst 50 meter fra, hvor skuddet bliver afgivet, til hvor
beboelse er.
Altså ligger dit hus 50 meter fra skel må jægeren gerne skyde på vildt der
er på hans egen jord, ved skellet.
Ligger det 50 meter fra budskadset må han også afgive skud
Det var så det juridske, men det moralske er en anden historie.>

vh
Poul

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-11-07 21:26

Mange tak for alle jeres indlæg.
Mit hus ligger ca. 15 m fra skel - og da jeg forskrækket af skuddet, fik set
i den retning, stod der en jæger med med gevær ca. 2 meter på den anden side
af skellet (der er ingen hæk ud mod marken, men en 1 m bred
afvandingsgrøft) - jeg tror ikke at det var ham der skød, men derimod en som
kravlede rundt inde buskadset, som ligger ca. 30 m fra mit hus.
Man kan altså godt blive en smule chokeret, når man er i gang med at gøre
plæneklipperen vinterklar, og man så hører den karakteristiske lyd af en
fasan der letter, og derefter braget fra en jagtbøsse på den afstand.....
Nå, nu har jeg jo overlevet det de 14 år jeg har boet her, og det er jo
heldigvis den ene dag om året det foregår - de andre år har vi heldigvis
opdaget det inden det gik løs, men i år blev jeg sgu chokeret, da jeg gik
rundt i mine egne ude i haven.

mvh

Andreas M. Hansen