Societe Generale´s massive tab på futures
Fra : Lasse

Dato : 27-01-08 10:58

Hej,

Nu ser vi så igen en bank, hvor det lykkes en af deres værdipapirhandlere at
påføre banken helt enorme tab - ca. 36 mia. kroner. Jeg er ikke fuldt
overbevist om, at det er denne enkelte værdipapirhandler, der har drevet
banken så langt ud. Jeg kunne godt have en mistanke om, at det er banken,
der på grund af grådighed, har givet handlerne for lang snor i deres
IT-systemer. Det er da helt uhørt at en ung mand på 31 år uden på nogen måde
at skille sig ud, har mulighed for at pantsætte en bank for 36 mia. kroner -
og det uanset om han skulle have fiflet med IT-systemerne eller ej. Det må
simpelthen ikke kunne lade sig gøre, og hvis det kan, hvor mange andre tab
har vi så ikke akkumeuleret i alle andre banker - også i danske - i de
seneste måneder. De er bare i den seneste tid blevet tørret af på ordet
"subprimekrisen" uden nærmere forklaring.

Og selvfølgelig viser det sig igen, at det er derivat markedet - denne gang
aktie futures - der er årsagen til de massive tab. Societé Generalé havde
solgt afdækning mod faldende aktiekurser - men kontrakterne var ikke
matchede i den anden ende. Jeg så en lille artikel i en amerikansk avis som
ridser sagen, og den forklarer sagen meget godt efter mit hovedet. Der står
der blandt andet:

"Against this backdrop, the financial machinery of the world is now so
complex that nobody really understands it. Mortgage-backed securities,
collateralized debt obligations, derivatives, bond insurance — when one part
of this global machine unwinds because of massive loan defaults, it's sure
to affect another in ways no one can predict. "

Så, er den finansielle verden lige virkelig så kompleks, at ingen kan
overskue handlen med disse indviklede finasielle produkter? Hvad mener du ?

Mvh Lasse

Se hele artiklen: http://www.denverpost.com/business/ci_8083335
Se også: http://www.itgruppen.dk/dok/futures.jpg

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-01-08 21:55

Lasse wrote:

> [...]
> part of this global machine unwinds because of massive loan defaults,
> it's sure to affect another in ways no one can predict. "

Dette citat er ikke særligt dækkende for Soceite General sagen, idet den
synes at handle om manglende registrering af handler, snarere end at der
er handlet komplekse finansielle instrumenter som "kun få" (ingen?)
forstår. Hvis man kan forstå aktier, kan man også forstå aktiefutures,
som den pågældende trader har handlet.

> Så, er den finansielle verden lige virkelig så kompleks, at ingen kan
> overskue handlen med disse indviklede finasielle produkter? Hvad mener
> du ?

Konklusioner af typen "jeg kan ikke forstå A, ergo er der ingen som kan
forstå A" er per definition altid farlige. Hvis der ikke var tilpas mange
som *hævdede* at de kunne forstå disse ting, ville man næppe handle de
pågældende produkter. Det er selvfølgelig ingen garanti for at de rent
faktisk forstår dem. Men den kloge narrer den mindre kloge på de
finansielle markeder, så der er et naturligt økonomisk incitament til at
forstå tingene.

--
Jesper Lund