Bedste disk setup i server?!
Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-01-08 16:26

Hey!

Jeg skal sætte min nye server sammen, men kan ikke rigtig afgøre, hvad den
bedste diskkombination mon er. Serveren kører win2003 og skal køre mail, web
(Webserveren laver ikke ret meget.) ftp samt fungere som filserver på mit
lan, hvor der bl.a. arbejdes med store videofiler. Sidstnævnte må gerne være
hurtigt.

Serveren har selv tre ATA100 porte. Dernæst har jeg en ATA100 RAID
controller med fire porte som kan trække otte diske. www.tersgov.dk/511 Den
har selv 16 mb cache.

Diske: Alle er ATA100

4 x baracuda 80gb 7200/2mb
1 x baracuda 750gb 7200/16 mb
1 x maxtor 200gb 7200/8mb

Desuden en række mindre diske 20-60 gb, men de er knap så hurtige. Jeg har
dybest set intet behov for redundans.

Hvad er mon den mest optimale kombination. Der skal ikke installeres ret
mange programmer, så OS disken behøver ikke at være særlig stor. Faktisk er
20 gb rigeligt til dette formål, og swapfilen kan vel med fordel lægges på
eet af de andre drev. Behøver OS disken mon at være speciel hurtig?

Kunne jeg bruge en lille ATA66 til OS og programmer uden nævneværdi
performancetab, så ville jeg gerne spare maxtoren til noget andet.

Den store disk blev egentlig indkøbt til videodrev. Jeg tænkte på, at man
kunne strippe de fire 80gb diske til dette formål, men 320 gb bliver
desværre for lidt..

Nogen forslag?

Claus

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 29-01-08 20:33

> [...]
> gerne være hurtigt.
>
> Serveren har selv tre ATA100 porte. Dernæst har jeg en ATA100 RAID

Med alle de diske er chancen for en den går ret højt.
Hvad med at kaste dem for løverne og købe noget nyt,større basseret på sata?
(QXL plejer at være et godt sted)
En ny sata controller behøver ikke koster frygtelig mange penge - men den
foræres ikke væk hvis du vil have en der kan bare lidt.

Hvis dit plads behov er så stort så evt 4x500 i noget R10. En ny disk giver
ganteret også mere tempo end en stak gamle diske.
Overvej R1 til sys hvis den er vigtig for dig.

/Dennis

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-01-08 21:39

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERN*daydreamer.dk> skrev

> [...]
> giver ganteret også mere tempo end en stak gamle diske.
> Overvej R1 til sys hvis den er vigtig for dig.

Mine 750 og 200 gb diske er spritnye, så de skal nok holde en tid. De andre
er kun lidt brugte. Det skal laves med dette setup, dels har jeg slet intet
behov for SATA, ATA100 er rigeligt hurtigt til mit behov, og dels er det kun
arbejdslager. Jeg har lige købt serveren, så jeg vil ikke ofre flere penge
på det.

Den RAID controller, jeg har er mere end fremragende til mit formål,
spørgsmål er kun, hvordan jeg bedst sætter diskene sammen. Det er ikke
noget, jeg gider at rode med igen, når det først er sat sammen skal det køre
de næste tre år, uden at jeg gider at lave om på noget.

Jeg har ikke behov for RAID, alle vigtige data bliver kopieret på FTP og
eksterne disk dagligt, systemet skal derfor kun fungere som mit midlertidige
arbejdslager.

Claus