Filtypenavn?
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-12-07 16:34

Jeg har i årevis troet, at filtypenavnet på
JavaScript /skal/ være .js. En lille praktisk
afprøvning på både min egen IIS-server og
mit websteds Linux/Apache server viser at
for eksempel filtypenavnene .txt eller
..jytte virker nøjagtigt lige så godt.

Så er .js-endelsen kun en anbefaling?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-12-07 17:09

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> wrote in

> Så er .js-endelsen kun en anbefaling?

Ja

Fra : Christian Hansen

Dato : 09-12-07 17:51

Henrik Stidsen wrote:
> Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> wrote in

> Ja

Jeps - jeg bruger af og til .php - eller .js.php så man kan se, hvad det er.

Mvh Christian

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-12-07 18:03

Christian Hansen skrev:

> Jeps - jeg bruger af og til .php - eller .js.php så man kan se, hvad det
> er.

Ok, tak til begge. Belønningen er et nyt spørgsmål:
Jeg sidder her og læser i Flanagans Definitive JavaScript
at
content="text/javascript">
erstatter mine-type angivelsen i script-
markøren, således at
<script src="script.js"></script>
skulle være lovligt.
Ved W3C's validator ikke det, eller
tager Flanagan fejl?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Christian Hansen

Dato : 09-12-07 19:09

Hej Jørgen

Jeg tror Flanagan tager fejl. Som jeg læser
<http://www.w3.org/TR/html4/interact/scripts.html#edef-SCRIPT> så _bør_
man angive standard-script-type i dokumenthovedet, men man _skal_ altid
sætte type-attributen på script-tagget.

Mvh Christian

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-12-07 21:19

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> writes:

> Jeg sidder her og læser i Flanagans Definitive JavaScript
> at
> erstatter mine-type angivelsen i script-
> [...]

Flanagan tager fejl (eller du læser ham forkert).

Type-attributten er påkrævet på script-elementet.

Meta-elementet angiver i stedet typen på scripts i "intrinsic event
handlers", i.e., "onclick"-attributter etc.
Hvis man har <form ... onsubmit="ladida">, så skal man angive
sproget for det script der står i onsubmit-handleren via sådan et
meta-element, eller ved at lade samme oplysning stå i HTTP-headeren
fra serveren når siden bliver sendt.

Man kunne sige at det burde være lovligt at have <script
src="..."></script> uden at angive typen, hvis typen så bliver sendt
med af serveren når src-filen hentes. Det virker dog kun når der er
noget i den anden ende der sender content-type med, og det gør en
lokal disk jo fx ikke.

/L

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-12-07 19:56

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Flanagan tager fejl (eller du læser ham forkert).

Det er så det første:

"If you do this you can safely use JavaScripts scripts
without specifying the laguage or type attributes"

> Type-attributten er påkrævet på script-elementet.

Videre fra Flanagan:

"Instead, the specfication [... HTML 4 ...] /prefers/
the use of a type attribute ..." (Min fremhævning)

Og endnu en gang:
"In practice the language attribute is still better
supported than this new type attribute."

Så jeg skal vist bruge den bog (fra 2002) med en
vis omtanke...

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Leonard

Dato : 10-12-07 20:18

On Mon, 10 Dec 2007 19:56:24 +0100, Jørgen Farum Jensen wrote:

> Så jeg skal vist bruge den bog (fra 2002) med en
> vis omtanke...

Bøger om internet, der er 5 år gamle kan kun have historisk interesse,
du må da vide, at udviklingen er nået langt på den tid
--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/