Hvor ligger fejlen?
Fra : Martin

Dato : 01-12-07 21:15

Hey...

Er der en der kan fortælle mig hvad de 2 IE6 fejl er på dette site?
<http://aarhof.eu/newsgroup/clientside/rss_reader/>

Linje 70:
Linje 47:
Error: Expected identifier, string or number

Det hele virker perfekt i firefox.

Fra : Christian Hansen

Dato : 01-12-07 21:26

Martin wrote:
> [...]
>
> Linje 70:
> Linje 47:
> Error: Expected identifier, string or number

Du må ikke have det sidste komma med, så forventer IE at der kommer
flere indgange i dit object:

      Sortable.create("col_1", {
         dropOnEmpty: true,
         containment: ["col_1","col_2","col_3"],
         handle:'boxmove',
         tag:'div',
      });

skal være

      Sortable.create("col_1", {
         dropOnEmpty: true,
         containment: ["col_1","col_2","col_3"],
         handle:'boxmove',
         tag:'div'
      });

Mvh Christian

Fra : Martin

Dato : 01-12-07 21:27

Christian Hansen wrote:

> Du må ikke have det sidste komma med, så forventer IE at der kommer
> flere indgange i dit object:

Aha... så har jeg lært noget nyt idag :)

Fra : Martin

Dato : 01-12-07 22:12

Martin wrote:

> Aha... så har jeg lært noget nyt idag :)

Men desværre ikke nok til at siden fungerer - prøv at holde musen over
plus ikonet til venstre for "Apple" - så kommer der en fejl

Linje: 58
Error: Object doesnt support this property or method

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-12-07 05:55

Martin wrote:
> [...]
>
> Linje: 58
> Error: Object doesnt support this property or method

Jamen er det ikke skønt, at programmørerne ikke gider at skrive
oplysningerne ud på en fejlmeddelse?

Det betyder at du refererer til et 'navn' der ikke eksisterer. Det kan være
fordi du har stavet forkert, eller at navnet ikke er implementeret i den
aktuelle browser/scriptengine/DOM. Men nu har programmøren valgt *ikke* at
oplyse dig om hvilket navn der er tale om, så vi skulle måske have fat i
Sherlock Holmes.

På min egen Windblows har jeg noget M$ debugging tool installeret, der
stopper ved de aktuelle scriptfejl, og highlighter sourcekoden.

Det er mange år siden jeg installerede det, og kan selvfølgelig ikke huske
hvor det kom fra, men jeg har Googlet lidt, og det kunne ligne denne her:
<http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=2f465be0-94fd-4569-b3c4-dffdf19ccd99&displaylang=en>

Stig Johansen

Fra : Martin

Dato : 02-12-07 06:50

Stig Johansen wrote:

> Jamen er det ikke skønt, at programmørerne ikke gider at skrive
> oplysningerne ud på en fejlmeddelse?

Nemlig... Derfor man ikke gider at arbejde med javascript i IE

> [...]
> oplyse dig om hvilket navn der er tale om, så vi skulle måske have fat i

Tjaa.. navnene er der intet i vejen med (virker jo fint i firefox)
Jeg har fået det kogt ned til at det er disse 2 der ikke virker

img = field.childElements();
img[0].removeClassName('wait');

Så jeg satte en if ind - så er fejlen ihvertfald væk i IE - nu er
problemet så bare at teksten stadig ikke kommer med når man trykker på
plus ikonet.

Men det sjove er... Prøv først at rykke lidt op og ned i elementet
(øverste ikon til højre for "Apple") - og tryk så på plus ikonet - nu
kommer teksten perfekt frem.

Giver slet ingen mening!

> [...]
> hvor det kom fra, men jeg har Googlet lidt, og det kunne ligne denne her:

Jeg har selv prøvet den (med dårlige erfaringer). Så nu har jeg
installeret firebug lite, og så smækket en masse console.log ind rundt
omkring.

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-12-07 06:18

Martin wrote:

> [...]

Jeg prøvede at kalde din side i min gamle Konqueror, der får jeg fejlen:
Error:
http://aarhof.eu/newsgroup/clientside/rss_reader/javascript/firebug/firebug.js:
TypeError: Value undefined (result of expression object.attachEvent) is not
an object. Cannot be called.

Men det er vigtigt at påpege, at min version muligvis ikke engang
understøtter DOM level 2 100%

> Tjaa.. navnene er der intet i vejen med (virker jo fint i firefox)
> Jeg har fået det kogt ned til at det er disse 2 der ikke virker
>
> img = field.childElements();
> img[0].removeClassName('wait');

Pointen er, at fordi FF har en god DOM compliance, er det ikke ensbetydende
med at IE6 har det samme. Hvis 'field' er null, vil den første linie fejle,
og hvis img er null vil den anden fejle.

> Men det sjove er... Prøv først at rykke lidt op og ned i elementet
> (øverste ikon til højre for "Apple") - og tryk så på plus ikonet - nu
> kommer teksten perfekt frem.

Jeg kan ikke prøve det, for det virker slet ikke i min Konqueror.

> [...]
>
> Jeg har selv prøvet den (med dårlige erfaringer). Så nu har jeg
> installeret firebug lite, og så smækket en masse console.log ind rundt

Så er det ikke den samme. Hvis jeg starter min windblows op, vil IE lave en
popup med (ca) 'A script error occured, do you wish to debug'.

Den kører i baggrunden og skal ikke 'kaldes'. Hvis jeg siger nej, surfer jeg
bare videre som normalt, og hvis jeg siger ja, starter den et stort
'apparat' op, hvor man har mulighed for inspection, single step, step over,
continue from cursor osv.

Stig Johansen

Fra : Martin

Dato : 03-12-07 06:43

Stig Johansen wrote:
> [...]
> an object. Cannot be called.
>
> Men det er vigtigt at påpege, at min version muligvis ikke engang

Det går da an på hvor gammel din konqueror er :)
Men ja... jeg scripter til DOM 2 - alt under der er mig uvedkommen.

> Pointen er, at fordi FF har en god DOM compliance, er det ikke ensbetydende
> med at IE6 har det samme. Hvis 'field' er null, vil den første linie fejle,
> og hvis img er null vil den anden fejle.

field er skam sat - og er også et objekt, har skam debugget denne mange
gange - og i firefox fjerner den også klassen "wait".

img[0].hasClassName('wait'); // true FØR remove og false bagefter.

Men nu tænker jeg lige på at der er et sted hvor img[0] er en tom div
med klassen wait - kan måske være derfor ie fejler - det må jeg lige
tjekke op på

Men har dog lavet en if IE på de 2 funktioner, så i IE vil wait ikke
vises, og selvfølgelig også en conditional statement i mit stylesheet -
så wait ikke bliver vist.

> Jeg kan ikke prøve det, for det virker slet ikke i min Konqueror.

Nu kan jeg se at det er firebug lite scriptet der fejler i din
konqueror, så det har jeg fjernet nu.

> [...]
> bare videre som normalt, og hvis jeg siger ja, starter den et stort
> 'apparat' op, hvor man har mulighed for inspection, single step, step over,

Aha... ja så må jeg vist lige få fingre i den :)

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-12-07 05:56

Martin wrote:

> Aha... ja så må jeg vist lige få fingre i den :)

Ok, Martin så tændte jeg lige bål i Windåsen.
Jeg har ledt og ledt, og jeg ikke finde spor af hvor f.. den kommer fra -
heller ikke i Add/Remove programs.

(Jeg skal switche konsol frem og tilbage, så tilgiv mig hvis jeg skriver
forkert)
I Help about hedder overskriften:
'Microsoft Development Environment 6.0'
Copy right er 1987 - 1999, så det lan godt tænkes vi er tilbage til lidt
efter årtusindeskiften.
Der er noget der tyder på, det er et eller andet subset af Visual Studio,
for det indgår i directory navnet.
Jeg kan ikke komme det nærmere, og det kan ligeså godt stamme fra technet
cd'er som download etc.

Nå, back to your problem.... Jeg switcher lige over på den anden dåse....
Ok så er jeg tilbage, det er nogle satans lange url'er, men denne her fejl
ligger i den fil der hedder ..../prototype.js
Jeg kan ikke rigtig få linienummeret frem, så jeg hopper lige over igen ....

Du skal ned til function createWrapper(....
Nogle linier længere nede har du
var wrapper ...
if (!Event || !Event.extend)...

Det er _her_ den fejler med 'extend is undefined'
Hvis det kan hjælpe dig, så er eventname="mousemove".

Håber det hjælper dig videre, men den stopper ved første fejl, så det er
ikke sikkert det er den eneste fejl.

Stig Johansen

Fra : Martin

Dato : 04-12-07 14:25

Stig Johansen wrote:

> [...]
> heller ikke i Add/Remove programs.
>
> (Jeg skal switche konsol frem og tilbage, så tilgiv mig hvis jeg skriver

Visual Studio (gammel gammel version) :)

> Copy right er 1987 - 1999, så det lan godt tænkes vi er tilbage til lidt
> efter årtusindeskiften.

Har du ikke formateret din computer før det... Wauv! :)

> [...]
> for det indgår i directory navnet.
> Jeg kan ikke komme det nærmere, og det kan ligeså godt stamme fra technet

Der skulle være noget indbygget i Visual Studio, også i den nyeste (har
jeg hørt fra nogle af mine .net venner)

> Nå, back to your problem.... Jeg switcher lige over på den anden dåse....
> Ok så er jeg tilbage, det er nogle satans lange url'er, men denne her fejl
> ligger i den fil der hedder ..../prototype.js

Nej, det hedder orden på sin server :)

> [...]
> if (!Event || !Event.extend)...
>
> Det er _her_ den fejler med 'extend is undefined'
> Hvis det kan hjælpe dig, så er eventname="mousemove".

Hmm.. nu er jeg så ikke den der kan tilskrives at være programmøeren
bagved prototype - og det skulle være rigtig godt gennemtestet, alle
unit testene giver ihvertfald et sødt OK (også i IE6)

> Håber det hjælper dig videre, men den stopper ved første fejl, så det er
> ikke sikkert det er den eneste fejl.

Tjaa.. tror bare jeg dropper min "loadnews" og springer det led over,
meningen var ellers at når man kørte musen over plus ikonet, så skulle
den loade nyheden, og vise den når man trykkede (altså loade før
brugeren vælger nyheden) - men kan jo også bare være jeg lige skulle
sætte mig ned og lige lave det lidt om. - Tror sku ikk jeg ville kunne
finde ud af at ændre i prototype.js alligevel hehe

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-12-07 06:16

Martin wrote:

> Har du ikke formateret din computer før det... Wauv! :)

If it ain't broken, don't fix it

> Der skulle være noget indbygget i Visual Studio, også i den nyeste (har
> jeg hørt fra nogle af mine .net venner)

Jeg kom i tanke om, at jeg har et menupunkt der hedder 'script debugger' et
eller andet sted under edit/view/tools..

Det kan tænkes at det har været en 'IE plugin' jeg har downloadet engang.

> Nej, det hedder orden på sin server :)

Enig, det var mere at jeg har en skærm og flere maskiner, så jeg blev nødt
til at bruge den her usbstick, der sidder mellem ørerne. Den består mest af
'highly volatile memory'.

> Hmm.. nu er jeg så ikke den der kan tilskrives at være programmøeren
> bagved prototype - og det skulle være rigtig godt gennemtestet, alle
> unit testene giver ihvertfald et sødt OK (også i IE6)

Jo, men IE er ikke IE. Den deler mange fælles komponenter med det
underliggende OS. Jeg er en af de underlige, der kører med W2K og IE6, og
her fejler den altså.
Det kan godt tænkes at fejlen kan tilskrives W2K og ikke IE.
Det er mao ikke umuligt at det virker på XP/IE og _ikke_ på en W2K/IE.

> [...]
> sætte mig ned og lige lave det lidt om. - Tror sku ikk jeg ville kunne
> finde ud af at ændre i prototype.js alligevel hehe

Det er først nu jeg har kigget på koden, fy for en grimmert, den tror jeg
heller ikke jeg vil røre med en ildtang.

Stig Johansen

Fra : Martin

Dato : 05-12-07 15:00

Stig Johansen wrote:

> If it ain't broken, don't fix it

Det selvfølgelig rigtigt :)

> Jeg kom i tanke om, at jeg har et menupunkt der hedder 'script debugger' et
> eller andet sted under edit/view/tools..
>
> Det kan tænkes at det har været en 'IE plugin' jeg har downloadet engang.

Nu er IE6, jo også hamrende gammel hehe... så det skal nok tænkes :)

> Enig, det var mere at jeg har en skærm og flere maskiner, så jeg blev nødt
> til at bruge den her usbstick, der sidder mellem ørerne. Den består mest af
> 'highly volatile memory'.

Hehe... jeg plejer nu bare at sende en mail til mig selv - også skynde
sig at lukke mailprogrammet når den er sendt :)

> [...]
> Det kan godt tænkes at fejlen kan tilskrives W2K og ikke IE.
> Det er mao ikke umuligt at det virker på XP/IE og _ikke_ på en W2K/IE.

Nu får jeg også fejlen på XP/IE6 - så jeg tror nu det er IE6

> Det er først nu jeg har kigget på koden, fy for en grimmert, den tror jeg
> heller ikke jeg vil røre med en ildtang.

Njaa... grim er den nu ikke - den er til at forstå - (det er jo bare
objekt orienteret) - men lige at skulle finde en bug, kan blive meget
svært - men har ihvertfald sendt en mail til prototype programmøren og
spurgt ham om han har oplevet noget med Events og IE6.

Fra : Martin

Dato : 05-12-07 20:45

Martin wrote:
> [...]
> svært - men har ihvertfald sendt en mail til prototype programmøren og
> spurgt ham om han har oplevet noget med Events og IE6.

og svaret er kommet tilbage... og der bliver sagt at alt virker som det
skal - og der er så blevet sendt en test med, som viser at det faktisk
fungerer perfekt i IE6

Så tror nu bare det er mig der har lavet en fejl, som jeg ikke selv kan
finde, så tror sku bare jeg laver mit eget om - og laver det liiidt
simplerer måske :)

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-12-07 06:04

Martin wrote:

> [...]

Grim - forstået på den måde at jeg bruger ikke en 50+ funktioners 'swiss
army knife', hvis jeg kun har brug for en neglefil.

> og svaret er kommet tilbage... og der bliver sagt at alt virker som det
> skal - og der er så blevet sendt en test med, som viser at det faktisk
> fungerer perfekt i IE6

Det kan være påstand mod påstand. Uanset hvad han skriver, så fejler det
altså på i hvertfald dit og mit system.

> Så tror nu bare det er mig der har lavet en fejl, som jeg ikke selv kan
> finde,

Den bliver kaldt som følge af 'mousemove' eller OnMouseover.
Det eneste du principielt kan gøre forkert er at referere til et 'forkert'
objekt når du attacher event'en.

> så tror sku bare jeg laver mit eget om - og laver det liiidt
> simplerer måske :)

Det ville jeg nok også gøre.

Stig Johansen

Fra : Martin

Dato : 06-12-07 14:38

Stig Johansen wrote:

> Grim - forstået på den måde at jeg bruger ikke en 50+ funktioners 'swiss
> army knife', hvis jeg kun har brug for en neglefil.

Tjaa... det selvfølgelig rigtig nok - men et projekt kan jo vokse og
vokse, og så kan det jo være at mange af funktionerne bruges.

Desuden, så kan jeg rigtig godt lide at arbejde med frameworks, da man
så både kender mulighederne og begrænsningerne

> Det kan være påstand mod påstand. Uanset hvad han skriver, så fejler det
> altså på i hvertfald dit og mit system.

Enig - men jeg er også meget sikker på at det er noget af min kode som
laver noget fejl et eller andet sted.

Stoler ihvertfald mere på Sam Stephensons javascript kvaliteter end på
mine egne :)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-12-07 21:37

Martin <martin@aarhof.eu> writes:

> [...]
>
> Linje 70:
> Linje 47:
> Error: Expected identifier, string or number

IE6 har jeg desværre ikke installeret. Jeg kan se nogle fejl i
Javascript'en generelt.

Du har et komma for meget efter "tag:'li'," og "tag:'div',". Det ekstra
komma til sidst i en array-literal bør udelades (af hensyn til IE6, som
ikke forstod det rigtigt) og kan slet ikke bruges i en object-literal.

Ok, lad mig prøve at køre den i IE7 ...
Jeg får ingen fejl ved at loade siden i IE7. Skal man gøre noget specielt?

Godt råd til bedre hjælp med fejlfinding: Sig
1. Hvad man gør for at få fejlen
2. Hvad der sker for dig som du mener er en fejl
3. Hvad du forventede der skulle ske
Så har man nok at gå efter til at finde, studere og rette fejlen.
<URL:http://www.infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>

Hyg!
/L

Fra : Martin

Dato : 01-12-07 22:09

Lasse Reichstein Nielsen wrote:
> Du har et komma for meget efter "tag:'li'," og "tag:'div',". Det ekstra
> komma til sidst i en array-literal bør udelades (af hensyn til IE6, som
> ikke forstod det rigtigt) og kan slet ikke bruges i en object-literal.

Jep, det fandt jeg ud af - og er rettet :)

> Ok, lad mig prøve at køre den i IE7 ...
> Jeg får ingen fejl ved at loade siden i IE7. Skal man gøre noget specielt?

Jeg har desværre ikke IE7 installeret - så jeg kan ikke sige om der
skulle komme nogle fejl i denne.

Men prøv at trykke på plus ikonet til venstre for "Apple" - er der tekst
i det nedfalende vindue?

> Godt råd til bedre hjælp med fejlfinding: Sig
> 1. Hvad man gør for at få fejlen

Fejlene kom når siden blev loaded - (det var tag:'li', fejlene)
Men nu er der opstået en ny fejl.

I IE6 - når kører musen over plus ikonet til venstre for "Apple" - så
popper der en fejl op i IE (i javascriptet bliver der "loaded" en tekst
som bliver sat ind i en div)

Når man så trykker på plus ikonet, så kommer der ingen tekst i feltet
der kører ned.

> 2. Hvad der sker for dig som du mener er en fejl

Der er ingen tekst :)

> 3. Hvad du forventede der skulle ske

At teksten skulle komme frem, ligesom i firefox :)