Indsætte databasegenereret tekst i textare~
Fra : Anders

Dato : 28-11-07 16:35

Til et textarea i en formular skal der kunne vælges mellem nogle
tekst-skabeloner. Disse tekst-skabeloner ligger i en MySQL-database, hentes
ud vha. PHP, og de kan være ret lange.

Tekst-skabelonerne skal indsættes i et textarea via Javascript ved at klikke
på nogle knapper - en for hver tekst-skabelon.

Og det giver mig problemer.

Jeg har forsøgt mig med:

<INPUT TYPE="button" NAME="insert" VALUE="<?echo $thisTitle;?>"
onClick="this.form.textarea1.value=this.form.textarea1.value.concat('<?echo
$thisText;?>');">

men når tekstskabelonerne indsættes, flyder teksten så at sige "ud over"
onClick-tagget, idet der er linjeskift i skabelonteksten. Og så virker det
slet ikke.

Nogen bud på hvordan problemet skal løses?

Hilsen
Anders

Fra : Leif Neland

Dato : 29-11-07 13:41

Anders skrev:

> [...]
> slet ikke.
>
> Nogen bud på hvordan problemet skal løses?

Erstat linieskift med <br> eller "\n" ( evt "\\n" )

Leif

Fra : Anders

Dato : 29-11-07 17:47

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message
> Erstat linieskift med <br> eller "\n" ( evt "\\n" )

Hvordan?

Fra : Birger

Dato : 29-11-07 19:34

"Anders" <andersusenet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message
>
> Hvordan?

I PHP, hvor du henter teksten fra databasen.

$aStr = str_replace( "\n", '<br>', $aStr);

Birger

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-11-07 07:22

Birger wrote:
> I PHP, hvor du henter teksten fra databasen.
>
> $aStr = str_replace( "\n", '<br>', $aStr);

Ikke, at jeg står og skal bruge det, men har du nogen ide om det kan lade
sig gøre clientside hvis man eksempelvis henter en tekstfil via AJAX? Altså
uden brug af ASP,PHP osv.

Jeg har ikke selv mulighed for at teste det
(Stigs := TServer.Create(DeadIBMDisk) , men noget med om [CR]LF kommer
uændret over.

Stig Johansen

Fra : Martin

Dato : 30-11-07 10:32

Stig Johansen wrote:

> Ikke, at jeg står og skal bruge det, men har du nogen ide om det kan lade
> sig gøre clientside hvis man eksempelvis henter en tekstfil via AJAX? Altså
> uden brug af ASP,PHP osv.

Så er det jo netop ikke ajax mere... Hvis du skal hente noget fra en
database - så skal du have fat i et serverside script sprog AKA php, asp
el. lign.

Hvis du bare vil lave \n om til <br> med ren javascript så kan der
bruges javascripts replace.

txt = 'Hello\nMed\nDig';
txt = txt.replace(/\n/g, "<br>");

Fra : Birger

Dato : 30-11-07 13:24

"Martin" <maaNO@SPAMscandesigns.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> el. lign.
>
> Hvis du bare vil lave \n om til <br> med ren javascript så kan der bruges

Det er ikke noget problem at hente en tekstfil via AJAX.
Og en tekstfil har vist ikke noget med en database at gøre.

Det er som du selv skriver, heller ikke noget problem med at erstatte LF, BR
eller andre tegn med tags.

Så jo, det kan godt lade sig gøre.

Birger

Fra : Martin

Dato : 30-11-07 16:20

Birger wrote:
> Det er ikke noget problem at hente en tekstfil via AJAX.
> Og en tekstfil har vist ikke noget med en database at gøre.

Damn.. jeg læste forkert... læste det som "uden AJAX" - beklager :)
Men stadigvæk, så skal der bruges AJAX hvis der skal hentes et eller
andet på serveren (tekstfil, datafil, database opslag eller lign.)

Så mit svar var ikk helt forkert, men var bare svaret til et andet
spørgsmål, som jeg lige læste det ;)

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-12-07 06:04

Birger wrote:

> [...]
> Og en tekstfil har vist ikke noget med en database at gøre.
>
> Det er som du selv skriver, heller ikke noget problem med at erstatte LF,

Tak, men spørgsmålet gik også på om en tekstfil kommer 'rent' over, eller om
der sker en eller anden formattering undervejs (Det er det, jeg ikke kan
teste pga. manglende server).

Hvis man eksempelvis laver en tekstfil:
Hej her er linie 1

Hej her er linie 4.

Vil den så komme over med 2 blanke linier (i XMLHTTPRequest'en)?

Stig Johansen

Fra : Birger

Dato : 01-12-07 07:34

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hej her er linie 1
>

> Hej her er linie 4.
>
> Vil den så komme over med 2 blanke linier (i XMLHTTPRequest'en)?

Ja det vil den.
Med andre karakterer, må man jo sørge for at karaktersæt for filen, og
indhold er det samme - XMLHttpRequest giver fuld adgang til headere.

Birger

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-12-07 05:34

Birger wrote:

> Ja det vil den.
> Med andre karakterer, må man jo sørge for at karaktersæt for filen, og
> indhold er det samme - XMLHttpRequest giver fuld adgang til headere.

Takker.
Du får lige baggrunden for spørgmålet, så kan du måske lede 'the old man'
lidt på vej.

Jeg har en nabo, der driver en lille biks. De aner nada om webdesign/html,
og har 'købt' en lille side hos en eller anden webhøker.

I forretningsøjemed har han i perioder behov for, måske ikke øjeblikkelige
men i hverfald rimeligt hurtige ændringer. Det kan ikke rigtig lade sig
gøre hos høkeren, så jeg kom engang til en sommerfest til at love ham at
hjælpe med hans side (too many beers i suppose

Nå, men et kig på koden afslørede worse than your worst nightmare, så vi har
aftalt, at jeg på et tidspunkt bygger hans side om.

Siden er for lille til et CMS, men alligevel lige stor nok til manuel
vedligeholdelse, så min min plan er at lave et LMS-CMS[1] til ham.

Plan - forstået på den måde, at jeg ikke har tænkt mig at gå i gang før det
bliver aktuelt.

Selve hovedstrukturen/skabelonerne (Header,banner,menu osv.) vil jeg nok
kalde for AJAX-drevet SSI, den er på plads oppe i den biologiske computer.

Så er der indholdet, det er jo lige ud ad landevejen - det er jo også bare
AJAX-kald på baggrund af menu/links osv.

MEN.. da jeg læste den der framebaserede 'ting' ovre i .html, kom jeg i
tanke om, at der er noget jeg har overset.

Hvordan f*** laver jeg det så de _selv_ kan vedligeholde deres tekster.
Hvis de bruger KompoZer bliver det jo til hele dokumenter og ikke
fragmenter.
Hvis de bruger 'Notepad' er der ingen markup. Jeg roder lidt med tanken om
at bruge 'usenet' markup, f.ekd. dette er *bold* og _underline_ osv.
Men i få undtagelser er der brug for et enkelt billede m.m, så er vi
alligevel ovre i HTML.

Nu har du rodet en del med disse ting, så det kunne være du havde et forslag
til hvordan man nemmest (for brugeren) finder/laver en slags wysiwytyg
værktøj til at danne HTML fragmenter til indholdet.

[1] LMS = Lean Mean and Simple.
Stig Johansen

Fra : Birger

Dato : 02-12-07 12:53

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en meddelelse
8X
> [...]
> til hvordan man nemmest (for brugeren) finder/laver en slags wysiwytyg
> værktøj til at danne HTML fragmenter til indholdet.

En admin site med et tekstarea.

Jeg gooflede mig til nogle forskellige "easy" ting. Ikke at der var nogen
der faktisk lever helt op til det.

http://bbsorensen.dk/?men=Gæstebog/Nyt indlæg

Det sværeste er at sætte koderne ind de rigtige steder.

Til det aktuelle formål, skal du jo nok anvende filer, og ikke som jeg har
gjort, en database til at gemme teksterne.
http://bbsorensen.dk/?men=Software/Editor
Det er ikke det helt store (og er i virkeligheden endt med at være mere
kompliseret end nødvendigt) - men ideen skulle være til at få fat i.

Det kan ikke vise billeder, men man preview'e det man har forfattet.
Jeg har produceret nogle smiley's, som man kan indsætte som koder - og de
vises selvfølgelig som billeder i den endelige tekst.
Og der er noget med at billeder først skal uploades, osv., osv. Det er så
PHP/AJAX igen - men ikke noget jeg vil tillade i min gæstebog. Det skulle
dog være til at overse at lægge dette til, til dit brug.

Jeg har overvejet at opstille et "document" (eller et tilsvarende object
hieraki) for den tekst brugeren indtaster.
Jeg mener at hvis man gør det, skal det være muligt at anvende div's spans
etc., til indtastning også - og så begynder det at ligne noget wysiwytyg.
Men jeg fandt det for omfattende til min gæstebog (jeg regner nu med også at
bruge det i dagbog og blog, så det kan være det kommer).
Som det vil fremgå, mangler der stadig lidt finpusning, i hvert fald til mit
eget brug.
Men det er nok ting du selv kan finde ud af.

Birger

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-12-07 05:51

Birger wrote:

> [...]
> Det er ikke det helt store (og er i virkeligheden endt med at være mere
> kompliseret end nødvendigt) - men ideen skulle være til at få fat i.

Tak for link's.
Jeg synes ikke rigtig jeg får noget frem på min Linux dunk, men den er også
ved at være tussegammel. Af forskellige årsager opdaterer jeg ikke.
Hov, det kan du garanteret godt forstå, keyword = Kylix 3.

> Det kan ikke vise billeder, men man preview'e det man har forfattet.

Preview, det er squ en god idé, det må være vejen frem.

> Jeg har produceret nogle smiley's, som man kan indsætte som koder - og de
> vises selvfølgelig som billeder i den endelige tekst.

DEet løser også mit 'problem' med billeder.

> Og der er noget med at billeder først skal uploades, osv., osv. Det er så
> PHP/AJAX igen - men ikke noget jeg vil tillade i min gæstebog. Det skulle
> dog være til at overse at lægge dette til, til dit brug.

I det tilfælde sker 'upload' via ganske almindelig FTP.

> [...]
> at bruge det i dagbog og blog, så det kan være det kommer).
> Som det vil fremgå, mangler der stadig lidt finpusning, i hvert fald til

Nu brugte jeg ordet 'bruger', det var nok forkert. Der er nærmere tale om
Adminitrator/Webmaster. Der skal ikke nogle data fra browseren -> Serveren.

> Men det er nok ting du selv kan finde ud af.

Yep, men 'udsæt aldrig til i morgen hvad du kan stjæle på nettet i dag'.

Hvis/når det bliver aktuelt, vil jeg nok kigge forbi din side og se om jeg
kan tyvstjæle fra dig - hvis det er ok med dig .

Stig Johansen

Fra : Birger

Dato : 03-12-07 13:26

> [...]
>
> Hvis/når det bliver aktuelt, vil jeg nok kigge forbi din side og se om jeg
> kan tyvstjæle fra dig - hvis det er ok med dig .

Du skal da være velkommen - det er næsten derfor det er der ;>)
Web-design i dag handler jo ikke om nytænkning, men om at "stjæle" og
tilpasse til eget brug.
Jeg har lagt de væsentlige dele af koden på siderne, for at gøre det nemmere
;>)
I mange tilfælde, er det jo heller ikke selve koden der er interessant, men
metoden bag den aktuelle løsning.

Min side er xhtml og bruger i meget udstrakt grad AJAX - og den funker kun
som tænkt i FF og IE7.
Så når du kommer så langt, bliver du måske nødt til at opdatere ;>)
Ellers skriv.

Birger

Fra : Leonard

Dato : 30-11-07 09:05

On Thu, 29 Nov 2007 19:34:05 +0100, Birger wrote:

> $aStr = str_replace( "\n", '<br>', $aStr);

Hvorfor så ikke bare bruge PHP-funktionen, der er skrevet til det?
http://dk2.php.net/manual/da/function.nl2br.php

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Birger

Dato : 30-11-07 13:18

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvorfor så ikke bare bruge PHP-funktionen, der er skrevet til det?
> [...]

Så skal PHP versionen være bestemmende for, om jeg bruger HTML eller XHTML?

Birger

Fra : Leonard

Dato : 30-11-07 13:39

On Fri, 30 Nov 2007 13:18:07 +0100, Birger wrote:

> Så skal PHP versionen være bestemmende for, om jeg bruger HTML eller XHTML?

Tjah, jeg bruger altid xhtml, så det er ikke noget problem for mig

Fra : Birger

Dato : 30-11-07 13:54

> Tjah, jeg bruger altid xhtml, så det er ikke noget problem for mig
> --
> Leonard
> Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Jeg bruger også XHTML.
Det handler iht. det oprindelige spørgsmål her om HTML.

Nu er HTML meget tilgivende - men rent principielt, er det vel forkert at
skrive <br /> i HTML - og dermed forkert at bruge nl2br(), med mindre PHP
versionen er < 4.0.5

Om det er et problem for dig eller ej, er ikke specielt interessant.
Og ikke rigtig nogen god grund til at give - sikkert velmente - men forkerte
råd til spørgerne?

Birger

Fra : Leonard

Dato : 30-11-07 14:09

On Fri, 30 Nov 2007 13:53:51 +0100, Birger wrote:

> Om det er et problem for dig eller ej, er ikke specielt interessant.
> Og ikke rigtig nogen god grund til at give - sikkert velmente - men forkerte
> råd til spørgerne?

Nu var det ikke for at give råd til spørgeren, men for at opklare
hvorfor du ikke foreslog at bruge funktionen.

Hvis du endelig vil være nedladende så fej lige for din egen dør først,
for det vist sig at du har givet spørgeren et ubrugeligt svar.

Fra : Birger

Dato : 30-11-07 15:04

> [...]
>
> Hvis du endelig vil være nedladende så fej lige for din egen dør først,
> for det vist sig at du har givet spørgeren et ubrugeligt svar.

Beklager - det var ikke for at være nedlandende.

Det er ikke altid de "hurtige" løsninger er de rigtige - somme tider er de
forkerte.

Birger

Fra : Martin

Dato : 30-11-07 16:22

Birger wrote:
> Nu er HTML meget tilgivende - men rent principielt, er det vel forkert at
> skrive <br /> i HTML - og dermed forkert at bruge nl2br(), med mindre PHP
> versionen er < 4.0.5

Det er (uden at have tjekket 100% op på det) tilladt at skrive <br /> i
HTML 4 specifikationen.
Men ja, der burde være et flag man kunne sætte om man vil bruge det ene
eller det andet.

Fra : Birger

Dato : 30-11-07 16:33

> Det er (uden at have tjekket 100% op på det) tilladt at skrive <br /> i
> HTML 4 specifikationen.
> Men ja, der burde være et flag man kunne sætte om man vil bruge det ene
> eller det andet.

Det er helt klart værre, at bruge XHTML og en PHP version før 4.0.5

Ingen tvivl om at ln2br() er en udmærket funktion under de rigtige
omstændigheder.

Ved at bruge generelle metoder, undgår man i dette tilfælde, en masse
bekymringer om kompatibilitet og sparer en del på fejlfinding - måske også
senere vedligeholdelse.

;>)

Birger

Fra : Anders

Dato : 30-11-07 10:00

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> wrote in message

> "Anders" <andersusenet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I PHP, hvor du henter teksten fra databasen.
>
> $aStr = str_replace( "\n", '<br>', $aStr);

Det gør ingen forskel. Stadig samme resultat.

Hvordan kan man ellers gøre tricket med at lave knapper, som kan smide et
stort stykke tekst ind i et textarea?

Anders

Fra : Birger

Dato : 30-11-07 14:34

> [...]
>
> Det gør ingen forskel. Stadig samme resultat.
>
> Hvordan kan man ellers gøre tricket med at lave knapper, som kan smide et

Hvis jeg forstår dig rigtigt, er dit problem, at i linien
<INPUT TYPE="button" NAME="insert" VALUE="<?echo $thisTitle;?>"
onClick="this.form.textarea1.value=this.form.textarea1.value.concat('<?echo
$thisText;?>');">
indeholder $thisText linieskift, hvilket får din kildekode til ikke at blive
parset rigtigt.
(Jeg er nu ikke sikker på at linieskift inde i et tag ikke er tilladt?)

Teksten skal vises i et textarea - og LF/BR skal derfor ikke udskiftes med
(Hvis du har LF/BR i $thisTitle, skal de derimod udskiftes, fordi de står i
HTML).

Jeg vil mene, det burde virke, hvis du erstatter \n med \\n i $thisText.
Altså
$thisText = str_replace( "\n", "'\\n", $thisText);

Det eneste alternativ jeg lige kan komme på, er at lægge din funktion ud som
en "rigtig" script funktion.

<INPUT TYPE="button" NAME="insert" VALUE="<?echo $thisTitle;?>"
onClick="AddThis( this);">

<script>
function AddThis( elem) {
elem.form.textarea1.value += '<?php echo $thisText; ?>';
}
</script>

Også her skal du formentlig udskifte \n med \\n i $thisText, for at være
sikker på at scriptet får et \n i teksten, hvor der er linieskift.

Hvis du har flere, kan dette med fordel bruge samme funktion, ved at lægge
teksterne i variable.

<script>
var txt1 = '<?php echo $thisText; ?>';
var txt2 = '<?php echo $en_andenText; ?>'
etc.
function AddThis( elem, txt) {
elem.form.textarea1.value += txt;
}
</script>

og sætte
onclick="AddThis( this, txt1);"
onclick="AddThis( this, txt2);"
osv.
på de forskellige knapper.

Birger

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-12-07 11:57

Martin <maaNO@SPAMscandesigns.dk> writes:

> Det er (uden at have tjekket 100% op på det) tilladt at skrive <br />
> i HTML 4 specifikationen.

.... men hvis man tjekker op på det, så finder man ud af at det ikke
er tilladt. I.e., det virker sikkert, men det validerer ikke.

Hvis browsere implementerede SGML SHORTTAGS på elementer, så ville
det nok give problemer.
<URL:http://www.w3.org/TR/html4/appendix/notes.html#h-B.3.7>
Se også
<URL:http://www.hixie.ch/advocacy/xhtml>
(speciel afsnittet >>The Myth of "HTML-compatible XHTML 1.0 documents"<<)

/L