Hjælp til link koder
Fra : Maria Mortensen

Dato : 23-11-07 08:52

Er der nogen der kender en kode der gør at et link først bliver
aktivt på en bestemt dato?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Kragh

Dato : 23-11-07 09:14

Maria Mortensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Er der nogen der kender en kode der gør at et link først
> bliver aktivt på en bestemt dato?

Jeg ville vælge en server site løsning til dette.

Hvis du bruger et script til det så sendes linket stadig til
brugeren og de kan ved at se i kildekoden finde url'en på linket
alligevel.

Men med serversite, eksempelvis asp bliver denne information ikke
sendt til brugeren. Samtidig med dette kan man også lave en
funktion som siger at når en bestemt dato er passeret forsvinder
et link igen.

Jeg ville vælge at lægge mine links i en database med et felt for
hvornår den skal vises fra og med et felt som siger hvornår den
skal vises til.

Derefter ville jeg spørge i min sql streng (Den logisk
strukturede sætning som man kalder databasen med for at få det
ønskede resultat med) om visse betingelser er opfyldt, her tænker
jeg på startdato og slutdato.

sql = "select tblLink.url, tblLink.name, tblLink.startdate,
tblLink.enddate from tblLink where ((tblLink.startdate < now())
AND (tblLink.enddate > now() ))"

Det sætningen siger er at den henter url, navn, startdato og
slutdato fra tabellen tblLink hvor startdatoen er mindre end det
aktuelle tidspunkt og hvor slutdatoen er større end det aktuelle
tidspunkt.

Det eneste man skal overveje med denne fremgangsmåde er at der
skal være en slutdato så man kan ikke få linktet til at vises i
alt evighed, men det kan man også komme uden om.

sql = "select tblLink.url, tblLink.name, tblLink.startdate,
tblLink.enddate from tblLink where ((tblLink.startdate < now())
AND ((tblLink.enddate > now() ) OR len(tblLink.enddate) < 1))"

Det eneste jeg her har ændret er at jeg spørger om slutdatoen er
større end i dag eller om længden af slutdagen er mindre end 1.
Hvis en af disse er sande ender det med at hele udtrykket er
sandt og så vises linktet altid.

Hvis du har brug for hjælp til at udforme noget af dette, eller
en database så sig til.
Det kan jo også være du ikke kan kører asp/php på din server.

Christian

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-11-07 11:18

Maria Mortensen skrev:
> Er der nogen der kender en kode der gør at et link først bliver
> aktivt på en bestemt dato?

Et link er vel ikke et link, hvis det ikke er aktivt,
i den forstand, at der sker noget hvis man klikker på
det.

Lige ud af ærmet er det du kan gøre at lave følgende
link

Linktekst</a>

og så lave en funktion der ind til deen rette dato
skriver
alert("Ha-ha-ha. Der blev du snydt!")
og på dette dato
indsætter et Javascript link
location.href="nyside.html

Men det er noget klamphuggeri. Lad være med at
lave et link, hvis det ikke skal bruges til noget.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Maria Mortensen

Dato : 30-11-07 11:04

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> location.href="nyside.html
>
> Men det er noget klamphuggeri. Lad være med at
> lave et link, hvis det ikke skal bruges til noget.

Det er fordi jeg er ved at lave en julekalender og det er besværligt
at ligge linkene ind manuelt hver dag.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-12-07 15:38

Maria Mortensen skrev:

> Det er fordi jeg er ved at lave en julekalender og det er besværligt
> at ligge linkene ind manuelt hver dag.

Alright, så der er tale om et nyt link hver dag?
Så kan du bruge noget JavaScript. Her er en ud af ærmet
løsning:
<script type="text/javascript">
nu=new Date();
dag = nu.getDate();
var dagenslink = ["dag0.html", "dag1.html","dag2.html" +++]
document.write("<p class='kalender'><a href='");
document.write(dagenslink[dag]);
document.write("'>");
document.write(dag);
document.write("<\/a><\/p>");
</script>

dagenslink arrayet må du selv føje de resterende
links til.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jørgen Farum Jensen

> [...]