ny akvarist - aalborg
Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 20-01-08 08:09

Hej,

Så fint jeg anskaffet mig mit første lille 54 L akvarium med en masse
tilbehør...
Har et par "akvarium for begyndere" bøger, men hvor er "den bedste"
akvarieforretning i Aalborg??

Jeg havde forestillet mig at mit akvarie (som er uden et stel) skulle stå på
en fyrretræskommode, som jeg har testet ved selv at hoppe op på den og den
klarer fint min vægt på over 90 kg... er det godt nok så?
Jeg havde forestillet mig at akvariet skulle stå på noget filt eller noget
lign. men hvor køber man den slags og hvad gør man "normalt"...

Jeg har tænkt mig ellers at følge de to bøger jeg har ret slavisk (fra 1967
og 1974) - det er vel OK ikke?

Håber på lidt gode råd osv. fra "eksperterne" her...

Rasmus

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-01-08 11:02

Rasmus M. Jensen wrote:
> Har et par "akvarium for begyndere" bøger, men hvor er "den bedste"
> akvarieforretning i Aalborg??

Det må en mere lokal nok svare på.....

> [...]
> stå på en fyrretræskommode, som jeg har testet ved selv at hoppe op
> på den og den klarer fint min vægt på over 90 kg... er det godt nok

Ja - det burde være helt OK.

> Jeg havde forestillet mig at akvariet skulle stå på noget filt eller
> noget lign. men hvor køber man den slags og hvad gør man "normalt"...

Det er normalt ikke nødvendigt at lægge noget under - men hvis du gør,
så sørg for at det er helt plant uden buler eller folder..

> Jeg har tænkt mig ellers at følge de to bøger jeg har ret slavisk
> (fra 1967 og 1974) - det er vel OK ikke?

Det er helt fint - der er nok sket lidt på det tekniske område, men alt
det grundlæggende er det samme - jeg har haft akvarie siden 1960'erne og
de passes på stort set samme måde nu som dengang.

Hvis den fra 1967 er "Jeg har Akvarium" fra Politikens orlag, så er den
endog rigtig god - til trods for at nogle af de tekniske ting er lidt
forældede

> Håber på lidt gode råd osv. fra "eksperterne" her...

Bare du ikke får alt for mange modstridende råd - alle har jo udviklet
deres egne vaner - og ingen er nødvendivis mere rigtige end andre

--
Mvh Jan
Mail kan sendes fra hjemmesiden www.jve.dk

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 20-01-08 11:24

Jan Vestergaard wrote:

> Det må en mere lokal nok svare på.....
OK... jeg venter og ser om der ikke er nogen fra nordjylland der skriver
herinde...

> Ja - det burde være helt OK.

fint fint... det giver sig godt nok lidt på midten kan jeg se, men det er
ikke meget...
ellers virker det meget robust...

> Det er normalt ikke nødvendigt at lægge noget under - men hvis du gør,
> så sørg for at det er helt plant uden buler eller folder..

ja... det regnede jeg også med... det er sådan noget tykt filt jeg havde i
tankerne... som ikke sådan lige kommer til at ligge og folde...

> Det er helt fint - der er nok sket lidt på det tekniske område, men
> alt det grundlæggende er det samme - jeg har haft akvarie siden
> 1960'erne og de passes på stort set samme måde nu som dengang.

det regnede jeg også bare med...

> Hvis den fra 1967 er "Jeg har Akvarium" fra Politikens orlag, så er
> den endog rigtig god - til trods for at nogle af de tekniske ting er
> lidt forældede

Begge bøger hedder sjovt nok "Akvariebog for begyndere" den ældste af "K.K.
Laursen" og den anden kan jeg ikke lige huske hvem der har skrevet...

> Bare du ikke får alt for mange modstridende råd - alle har jo udviklet
> deres egne vaner - og ingen er nødvendivis mere rigtige end andre
så må jeg jo selv se om jeg kan sortere i dem...
foreløbig tak for dit svar...

Rasmus

Fra : Jebir

Dato : 20-01-08 13:16

> Så fint jeg anskaffet mig mit første lille 54 L akvarium med en masse
> tilbehør...
> Har et par "akvarium for begyndere" bøger, men hvor er "den bedste"
> akvarieforretning i Aalborg??

- Hvilken der er den bedste kan jeg desværre ikke svare dig på, men tag et
kig her, så får du i hvert fald et godt overblik over hvad der findes i
området, og så kan en lokal eventuelt tage over ;)
http://rasher.dk/akvarieforretninger/

Desuden slå et smut forbi www.akvariesiden.akvariefisk.dk (nej, jeg har
intet med siden at gøre, synes bare der er god hjælp at hente) - der ligger
en del artikler og råd om det at starte akvarie op.

Vh.
Mikkel

Fra : Jebir

Dato : 20-01-08 13:23

> [...]
> ligger
> en del artikler og råd om det at starte akvarie op.

- godt så ;) Drop www, så skulle den fungere :)

- Mikkel

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-01-08 14:31

Jebir wrote:
> - godt så ;) Drop www, så skulle den fungere :)
> - Mikkel

Jeps

Selve siden hedder http://www.akvariefisk.dk/ hvor den du nævner så er
en underside.

Jan

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 20-01-08 14:43

Jebir wrote:

> [...]
> har intet med siden at gøre, synes bare der er god hjælp at hente) -
> der ligger en del artikler og råd om det at starte akvarie op.

mange tak! jeg kigger lige på det så...

mit akvarie kommer til at stå sådan at det kan (gerne må kunne) ses fra alle
sider - så jeg har tænkt enten at lave grus-bundlaget fladt eller lave det
som en forhøjning midt på og så med de høje planter midt i akvariet og
mindre planter på hver lang side?

Er det en dårlig ide eller???

Rasmus

Fra : Frandsen

Dato : 21-01-08 11:04

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> lave det som en forhøjning midt på og så med de høje planter midt i
> akvariet og mindre planter på hver lang side?

Næh, what ever you like.

Fra : Bainz

Dato : 20-01-08 17:47

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilbehør...
> Har et par "akvarium for begyndere" bøger, men hvor er "den bedste"

Lokal er jeg ikk men køre til aalborg og henter mine fisk, den butik jeg har
haft bedst held med er styr på dyr og solsidens dyrehandel men desvære her
jeg hørt at de er faldet lidt af på den, men var jeg dig ville jeg helt
klart gøre det at jeg kiggede ved dem alle og såå lidt på vand of akvarier
samt om der er døde fisk for selv den bedste kan ha fået en sending dårlige
fisk.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 20-01-08 22:11

Bainz wrote:

> [...]
> dig ville jeg helt klart gøre det at jeg kiggede ved dem alle og såå
> lidt på vand of akvarier samt om der er døde fisk for selv den bedste

tak for dine råd... jeg kigger rundt...

Rasmus

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 20-01-08 20:48

Jeg har købt fisk i Plantorama i city syd ved Aalborg der er
fin service kan anbefales.
De har tit tilbud på stimefisk m.m og rigtig mange at vælge
imellem.

MVH Svend Erik

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 20-01-08 21:45

Svend Erik Østergaard Nielsen (slet PNCIH) skrev:
> Jeg har købt fisk i Plantorama i city syd ved Aalborg der er
> fin service kan anbefales.
> De har tit tilbud på stimefisk m.m og rigtig mange at vælge
> imellem.

Jeg har været der ude flere gange for lige at se dem an, de har syge
fisk gående, oven i købet sammen med raske, og unge mennesker uden
faglig viden, _jeg_ vil ikke handle der :-\

Men de er da meget flinke har købt mange planter til haven

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Bainz

Dato : 20-01-08 22:22

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> viden, _jeg_ vil ikke handle der :-\
>
> Men de er da meget flinke har købt mange planter til haven

Skal ikk side her og forsvare Plantorama men jeg kan sige at i starten havde
de store problemer med deres fisk og filtre men det er løst det problem såå
man behøver ikk frygt deres fisk mere, men som tidligere skrevet såå kig på
fisken, vandet, akvariet og er der døde fisk samt nogen der ser syge ud såå
køb dem ikk.
Bainz

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 20-01-08 23:42

Bainz wrote:

> [...]
> tidligere skrevet såå kig på fisken, vandet, akvariet og er der døde
> fisk samt nogen der ser syge ud såå køb dem ikk.

OK... fair nok... jeg giver dem en chance...

Rasmus

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 22-01-08 21:34

"J.C.Kløve" wrote:
> Jeg har været der ude flere gange for lige at se dem an, de har syge
> fisk gående, oven i købet sammen med raske, og unge mennesker uden
> faglig viden, _jeg_ vil ikke handle der :-\

hende der hjalp mig var godt nok også yngre, men hun vidste da en hel del om
det fornemmede jeg... jeg trækker mit "angreb" tilbage - som jeg skrev
tidligere...

Jeg ved selvfølgelig ikke om hun "kun" vidste noget om vandplanterne, men
hun kunne da fortælle noget om dem alle sammen... sååeee... jeg fornemmede
nu hun havde ret godt styr på det der...

> Men de er da meget flinke har købt mange planter til haven
sikkert ja... det er godt nok stort (har aldrig været der før)...

Rasmus

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 20-01-08 22:16

Svend Erik Østergaard Nielsen (slet PNCIH) wrote:
> Jeg har købt fisk i Plantorama i city syd ved Aalborg der er
> fin service kan anbefales.
> De har tit tilbud på stimefisk m.m og rigtig mange at vælge
> imellem.

tak, men nej tak...
plantorama antager jeg er god til planter... fisk o. lign. regner jeg
med at købe andre steder...

Rasmus

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 21-01-08 21:51

Nu er det lang tid siden jeg for alvor droppede akvarierne så skal ikke
kunne fortælle hvem der er bedst nu, men kan da give dig en liste over
hvad der findes i Aalborg og omegn.

Nørresundby:

Nørresundby dyrehandel (slå på krak for at få adressen, men ligger ved
første rundkørelse når du drejer venstre over broen)

Solsidens dyrehandel, ligger til højre efter broen og så et godt styk
ude, efter mac d så vidt jeg husker.

Der ligger så også Credo Fish, det er dog forbeholdt grossister og
butikker.. -||-

Gistrup
Malawi Carsten(.dk) - Er dog i tvivl om han egenligt holder åbent lige
nu, men giv ham et ring og hør ham ad.

Aalborg:
Carstens dyrehandel i reberbans gade, den er nu overtaget af Kim. men
han virker som en rigtig fin fyr med styr på tingene. - Og så skal man
også huske at støtte de små lokale butikker, selv om de måske ikke er de
billigste.

Plantorama

Styr på dyr (tidligere ejer af reberbans gade) Ligger i aalborg sv ved
siden af Thansen

Maxizoo / Tidligere calles dyrerige der dog er blevet godt og grundigt
ødelagt siden Maxizoo overtog dem.

Der ligger så også Pethollywood ved siden af biltema, men ejeren er en
idiot og butikken har aldrig imponeret mig synderligt meget, de er dog
billig mht. udstyr.

Er du frisk på en lille køretur mener jeg også der ligger en i frederiks
havn, akvarie hulen eller sådan noget.

På vejen derop kan du altid slå et smut omkring sæby, tidligere lå der
en akvariehandel i Flaunskjold men han valgte at flytte til et større
hus i Sæby, hvis han stadigvæk eksitere så kan jeg fra hans tid i
flaunskjold huske ham fra han gav gode rabatter, var en rigtig flink og
snaksagelig fyr og havde pisse billige store planter.

Ydermere kan jeg anbefalde dig at melde dig at prøve Aalborg Akvarie
forening an, en flok kloge hoveder der mødes om onsdagen og holder en
masse fordrag, hygger og snakker akvarier fisk og får sig et par øl.
----------

Mht. bøgerne så smut på biblioteket og lån et par nyere bøger, meget er
sket siden da.

Og i tilfælde af du mangler planter, så har jeg et 70L med lidt planter
der bliver nedlagt her snart. Og du kan overtage planterne for en flad
50'er, tror der er en 3-4 stykker i nogenlunde stand. Med lidt pleje
kommer de hurtigt op at stå igen.. ingen agler eller noget så bare rolig
:) Bor i limfjords huset lige centrum så afhentningen er nem, drop mig
en mail hvis det har interesse.

Held og lykke med din jagt.
Mvh. Daniel.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 21-01-08 22:22

Daniel W Johansen skrev:
> Nu er det lang tid siden jeg for alvor droppede akvarierne så skal ikke
> kunne fortælle hvem der er bedst nu, men kan da give dig en liste over
> hvad der findes i Aalborg og omegn.

Jeg a´har været lidt rundt på det sidste, så jeg supplerer gerne med min
oplevelse/opfattelse

> Nørresundby:
>
> Nørresundby dyrehandel (slå på krak for at få adressen, men ligger ved
> første rundkørelse når du drejer venstre over broen)

Ok udvalg, fin kvalitet

> Solsidens dyrehandel, ligger til højre efter broen og så et godt styk
> ude, efter mac d så vidt jeg husker.

har ikke været der

> [...]
> han virker som en rigtig fin fyr med styr på tingene. - Og så skal man
> også huske at støtte de små lokale butikker, selv om de måske ikke er de
Mindre udvalg, flinker fyr, middel kvalitet, kan snakkes med om rabat

> Plantorama
har jeg vurderet tidligere, håber det er rigtigt de er belvet bedre.

> Styr på dyr (tidligere ejer af reberbans gade) Ligger i aalborg sv ved
> siden af Thansen
City Syd vil man vel kalde det Ok sted

> Maxizoo / Tidligere calles dyrerige der dog er blevet godt og grundigt
> ødelagt siden Maxizoo overtog dem.

det går stille og roligt ned ad bakke :-\

> Der ligger så også Pethollywood ved siden af biltema, men ejeren er en
> idiot og butikken har aldrig imponeret mig synderligt meget, de er dog
> billig mht. udstyr.

enig!

> [...]
> flaunskjold huske ham fra han gav gode rabatter, var en rigtig flink og
> snaksagelig fyr og havde pisse billige store planter.

Der er også et sted på vej mod Hadsund (fra Aalborg over
Støvring-skørping-Astrup-Hadsund) mellem Astrup og hadsund skulle man
komme på de kanter

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 22-01-08 17:42

> Der er også et sted på vej mod Hadsund (fra Aalborg over
> Støvring-skørping-Astrup-Hadsund) mellem Astrup og hadsund skulle man
> komme på de kanter

Det er vel ikke ham den lille private på den nedlagte gård, som har et
skilt ude ved vejen med skriften "Akvarie fisk til salg" ?. Aldrig har
jeg oplevet et noget så ulækkert sted, var der 5min og sætter aldrig
mine ben der igen.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 22-01-08 23:42

Daniel W Johansen skrev:

> [...]
> skilt ude ved vejen med skriften "Akvarie fisk til salg" ?. Aldrig har
> jeg oplevet et noget så ulækkert sted, var der 5min og sætter aldrig

jo det lyder rigtigt - har aldrig været der inde, kun kørt forbi for
lige at se hvor det ligger - men jeg kommer heller ikke der ind nu, kan
jeg læse

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 22-01-08 18:52

Daniel W Johansen wrote:

> Gistrup
> Malawi Carsten(.dk) - Er dog i tvivl om han egenligt holder åbent lige
> nu, men giv ham et ring og hør ham ad.

fik ham anbefalet af en akvarist jeg snakkede med i plantorama - har ikke
været derude, men vil nok kigge derud når jeg skal have fisk...

> [...]
> han virker som en rigtig fin fyr med styr på tingene. - Og så skal man
> også huske at støtte de små lokale butikker, selv om de måske ikke er

enig... selvom jeg i går hoppede i "discount-fælden" - læs længere nede...
kigger OGSÅ der når det er fiske-tid...

> Plantorama

selvom jeg havde afskrevet dem på forhånd kiggede jeg nu alligevel derover
på min tur rundt i city-syd i går... og jeg blev ret positivt overrasket -
selvom jeg jo ik har meget forstand på det... - men akvarierne så pæne ud og
der gik en ansat og rensede og kontrollerede akvarierne... det så pænt ud...
desuden havde de laaangt det største udvalg i vandplanter, hvor jeg også
endte med at købe 5 planter for 100 kr.
Hende medarbejderen var i gang med at rense akvarier da jeg henvendte mig og
hun var superflink til at rådgive og komme med anbefalinger...
købte 2 stk. Anubias hastifolia, 2 stk, Echinodorus og 1 stk. Anubias
barteri (som hun synes jeg skulle binde på min trærod - så det har jeg
gjort)... som sagt blev jeg positivt overrasket og fiskene så egentlig også
pæne ud... resten af deres akvarieudstyr var lidt dyrer end andre steder...

> Styr på dyr (tidligere ejer af reberbans gade) Ligger i aalborg sv ved
> siden af Thansen

besøgte først "Styr på dyr" på min tur... og jeg havde måske haft nogle
forventninger - da flere her i tråden har talt om denne butik... men hold op
hvor blev jeg skuffet!!
jeg havde først besøgt: http://www.wildcichlids.com/styrpaadyr/index.html
(hvis man skriver www.styrpådyr.dk kommer man til den side) - og her står jo
åbningsdag er d. 2/4 kl. 10... - nå, men jeg kom ind i butikken og der var
ikke rigtig nogen ekspedienter så jeg gik lidt rundt og der var mange flotte
akvarier/fisk og fandt så en mandlig medarbejder der var i gang med at rense
nogle akvarier... jeg spurgte så høfligt om de var åbnet med henvisning til
hjemmesiden hvortil jeg fik et ret flabet svar... så prøvede jeg at fortælle
at jeg skulle have nogle planter, grus osv. men han var helt uinteresseret i
at hjælpe og fortsatte bare med at rense akvarier (han tabte også en fisk
ned på gulvet, samlede den op og så bare over i et andet akvarie med den -
plask! er det bare sådan man gør?)
Nå, men meget uinteresseret i overhovedet at hjælpe så det gad jeg
simpelthen ikke...

> Maxizoo / Tidligere calles dyrerige der dog er blevet godt og grundigt
> ødelagt siden Maxizoo overtog dem.

var den butik jeg besøgte sidst og hold da op - det virkede rodet,
discount-agtigt, tomme hylder, lille udvalg...
MEN... jeg må indrømme at jeg købte grus, sten, trærod, slange og
magnetrengører og net og det var absolut *IKKE* på grund af fornuftig
kundeservice eller noget, men ren og skær på grund af prisen... det må jeg
gi' dem at de var klart billigst på alle de ting... men det var jo
simpelthen helt til grin - f.eks. deres "planteafdeling"... der stod vel ca.
15 planter totalt... jeg kommer i hvert fald ikke der igen...

> Der ligger så også Pethollywood ved siden af biltema, men ejeren er en
> idiot og butikken har aldrig imponeret mig synderligt meget, de er dog
> billig mht. udstyr.

OK priser på udstyr, men overhovedet intet tegn på kundeservice... her stod
blot to oppe i kasse-området og selvom jeg gik rundt i fiske-afdelingen i
over 10 minutter kom der ikke een eneste ekspedient... deres planter så
ringere ud end dem i Plantorama... tror heller ikke det er et sted jeg
kommer igen...

så det var lidt om min gøren og laden i går - og en nybegynders
observationer...

> [...]
> så bare rolig :) Bor i limfjords huset lige centrum så afhentningen
> er nem, drop mig en mail hvis det har interesse.

jo tak.. det vil jeg da gerne... min mail er rasmus snabela elvis punktum dk

Rasmus

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 22-01-08 23:47

Rasmus M. Jensen skrev:
> Daniel W Johansen wrote:

[zip-en lang tilbagemelding på anbefalinger]

tak!

Det er super med tilnagemelding på de råd der er givet

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 23-01-08 09:31

"J.C.Kløve" wrote:

> tak!
>
> Det er super med tilnagemelding på de råd der er givet

hehe... det blive måske liige langt nok...
men ville da lige dele mine første hånds indtryk med jer...

nu står akvariet bare - uden lys - men med filter+luft og varme og passer
sig selv lidt...
håber mine planter overlever...

Rasmus

Fra : Lars

Dato : 27-01-08 20:47

> [...]
> men ville da lige dele mine første hånds indtryk med jer...
>
> nu står akvariet bare - uden lys - men med filter+luft og varme og passer

Du kan evt. sætte et CO2 anlæg op det et guf for planterne sammen med et
Grolux rør jeg kan love for de skyder som en i h..... :) køre selv med det
og mit 54 L akvarium er ved at være fyldt godt op med planter.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 27-01-08 21:39

Lars wrote:

> Du kan evt. sætte et CO2 anlæg op det et guf for planterne sammen med
> et Grolux rør jeg kan love for de skyder som en i h..... :) køre selv
> med det og mit 54 L akvarium er ved at være fyldt godt op med planter.

jeg vil nu helst holde det på et så "naturligt" plan som overhovedet
muligt... hvis man kan snakke om det... men tak for ideen...

der var også et par steder på min første indkøbstur der ville have mig til
at at købe aaalt muligt til at komme i vandet så det skulle være klart til
fisk med det samme - men jeg takkede nej... vil hellere vente og så gøre det
på en mere "naturlig" måde...

men jeg er selvfølgelig lydhør overfor råd og vejledninger hvis ovenstående
er urealistisk...?

Rasmus

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 28-01-08 00:31

Hej Rasmus, jeg har haft forfærdelig travlt med en masse arbejde og har
deraf ikke haft tid til at skrive. Men skæbnen ville at i går aftes
havde jeg en veninde oppe omkring og hun står i samme situation som dig
og er ved at starte et nyt akvarie op, hun er immervæk en rigtig god
veninde og det fik mig nu ikke til at stå i mindre godt lys at jeg gav
hende planterne. Så jeg håber du forstår, men er nu også sikker på du på
din vej gennem butikkerne nok skal falde over en masse planter alligevel :).

Mvh. Daniel.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 28-01-08 00:37

Daniel W Johansen wrote:
> [...]
> hende planterne. Så jeg håber du forstår, men er nu også sikker på du
> på din vej gennem butikkerne nok skal falde over en masse planter
hehe... ok... fair nok... havde sikkert selv gjort det samme...
håber du fik noget ud af det så... LOL...

Rasmus