Hvor fås Frontpage 2003?
Fra : Bjørn Larsen

Dato : 17-01-08 13:51

Hej NG.

Har lige en masse spørgsmål:

Er Frontpage 2003 værd at investere i, når jeg har 2002 udgaven?
Er FP 2003 nyeste udgave?
Kan man købe Frontpage 2003 uden Office-pakken? Og på dansk? Hvor?
Har svært ved at Google mig frem til noget fornuftigt! Er frontpage måske
ved at udgå til fordel for Dreamweaver?

Har ledt efter brugt-udgaver på dba.dk og qxl.dk uden held. Links til andre
steder?

Kan godt være dette sted er lidt of-toppic, men ved ikke hvor jeg ellers kan
placere det.

--
På forhånd tak for din hjælp!

mvh

Bjørn Larsen (WEB novice)

Fra : enkvinde

Dato : 17-01-08 15:18

> [...]
> andre steder?
>

> Kan godt være dette sted er lidt of-toppic, men ved ikke hvor jeg ellers

Hej Bjørn

For ½ års tid siden, havde vi en lang tråd herinde om fremtiden for
Frontpage 2003 som udgik af handlen i slutningen af 2006. Den tråd vil jeg
anbefale dig at finde og læse.

Men i store træk var konklusionen, at Frontpages stille og rolig udfases.
Først fra butikkerne, dernæst fra udbyderne og endelig holder Microsoft op
med at understøtte den i 2012. Så er den altså helt død.

Afløseren af Frontpages hedder Expression Web Designer, men fås ikke på
dansk. Den fås derimod i en mere pro udgave som kaldes Share Point Desinger
og denne skulle kunne fås på dansk.

Hilsen Eva

www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.
For børn og barnlige sjæle.

Fra : enkvinde

Dato : 17-01-08 15:25

Hov... jeg blev ikke færdig *S* Ville nemlig også besvare dine mange
spørgsmål.

> Er Frontpage 2003 værd at investere i, når jeg har 2002 udgaven?

Nej, den er ikke værd at investerer hverken penge eller tid på. Sagen er, at
den bygger på en særlig Microsoft teknologi, som ikke understøttes i
fremtiden.

> Er FP 2003 nyeste udgave?

Ja.

> Kan man købe Frontpage 2003 uden Office-pakken? Og på dansk? Hvor?

Nej - den er udgået af handlen.

> Har svært ved at Google mig frem til noget fornuftigt! Er frontpage måske
> ved at udgå til fordel for Dreamweaver?

Frontpages og Dreamweaver kommer fra 2 forskellige firmaer. Frontpages er et
Microsoft produkt og erstattes af Expression Web Dessigner.

> Har ledt efter brugt-udgaver på dba.dk og qxl.dk uden held. Links til
> andre steder?

Læse mere her
http://office.microsoft.com/da-dk/frontpage/FX100743231030.aspx

Hilsen Eva
www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.
For børn og barnlige sjæle.

Fra : Bjørn Larsen

Dato : 17-01-08 17:56

Mange tak for dit udførlige svar.

Dvs. hvis jeg skal lave noget "seriøst" som skal kunne fungere nogle år
frem, så hedder det Dreamweaver eller Expression Web Dessigner?
Hvad er mon så erfaringerne, ulemperne og fordelene ved det ene frem for det
andet?

--
På forhånd tak for din hjælp!

mvh

Bjørn Larsen (WEB novice)

Fra : enkvinde

Dato : 17-01-08 20:26

> Dvs. hvis jeg skal lave noget "seriøst" som skal kunne fungere nogle år
> frem, så hedder det Dreamweaver eller Expression Web Dessigner?

Næh, ikke nødvendigvis. Der findes et hav af andre html editorer som man kan
lave hjemmesider i. Men faktisk behøver man slet ikke et særligt program til
at lave hjemmesider i - man kan nøjes med note pad, hvis man gider lære at
skrive html koder.

Hvis du skal finde en god html editor, så skal du se efter en som kan skrive
valid html kode, samt benytter css.

Hvis vi kikker på de to produkter du her nævner, så er de kendetegnede ved,
at de begge kommer fra store firmaer, samt at de koster flere tusinde
kroner. Det er altså dyrt legetøj.

En anden løsning kunne være Kompozer som er open source og kommer fra
Mozilla. Fordi den er open source er den ganske gratis og den findes på
dansk. Den minder lidt om Frontpages, men skriver valide html koder og
benytter css. Derudover findes der gode danske vejledninger til at komme i
gang på. Men alt det kan du læse om her
http://mozilladanmark.dk/produkter/kompozer/

> Hvad er mon så erfaringerne, ulemperne og fordelene ved det ene frem for
> det andet?

Puha - du er ude i en verden, hvor valget af editorer er baseret på tro
Nogen sværger til Stones webwriter, andre til Dreamweaver og andre
foretrækker at kode i note pad. Det handler meget om, hvad man er vant til
at bruge.

Hilsen Eva

www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.
For børn og barnlige sjæle.

Fra : Bjørn Larsen

Dato : 17-01-08 21:48

Mange tak, Eva. Jeg er glad for, og imponeret over dine lærerige svar.
Dejligt at der er mennesker, som med glæde og omhu, vil ofre tid på at dele
ud af sin viden.

mvh

Bjørn

Fra : ob

Dato : 19-01-08 02:38

"Bjørn Larsen" <bjoern.larsen@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> Mange tak, Eva. Jeg er glad for, og imponeret over dine lærerige svar.
> Dejligt at der er mennesker, som med glæde og omhu, vil ofre tid på at
> [...]
du kan få den ved henvendelse i nyhedsgruppen alt.dk.warez

Fra : Wilstrup

Dato : 20-01-08 11:42

"Bjørn Larsen" <bjoern.larsen@FJERNDETTEmail.dk> skrev i
meddelelsen
> Mange tak, Eva. Jeg er glad for, og imponeret over dine
> lærerige svar.
> Dejligt at der er mennesker, som med glæde og omhu, vil ofre
> tid på at dele ud af sin viden.

Måske skal vi lige tilføje at FP vil fungere også efter 2012 -
der er stadigvæk fire år til, at eksisterende webhoteller nok
ikke lige med det samme vil udfase deres tilbud til kunderne
om at kunne bruge FP med diverse extensions og at man stadig
uden extensions vil kunne lave udmærkede hjemmesider og
uploade dem fx via den indbyggede FTP-klient.

Men ellers har Eva ret: det meste handler om tro, men også om
behov og tid. Det tager få minutter at lave en hjemmeside med
et skabelonsystem eller en blanding af dette og så selvgjort
html-kodning, asp eller php, medens det kan tage timer at
udvikle en hjemmeside via notepad (også selvom det kan gøres
hurtigt hos en rutineret person.

Jeg har set unge drenge på 14-15 år lave hjemmesider og
kodninger med html eller dhtml, som helt tager pusten fra en -
også ved brug af asp og php, css eller flash-programmering. De
kunne endda gøre det hurtigere end i FrontPage -men det kræver
mange timer foran computeren og mange timers øvelse,som man
helt kan undlade ved brug af FrontPage.

Dreamweaver og andre af samme type udmærker sig ved at være
temmelig uoverskuelige, kan være besværlige at bruge og kræver
derfor mange timer bag computeren for at lære ordentlig at
kende -og så er de også rævedyre i forhold til FrontPage.
Endelig er de fleste af dem på engelsk, medens FrontPage kan
fås på dansk.

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-08 17:39

Der er ingen tvivl om, at skal man lave pæne velfungerende hjemmesider så
skal man også lære at kode i html og css selvom man har et udmærket program
som FrontPage til sin rådighed. Med udfasningen af FrontPage vil jeg foreslå
at man kaster sin kærlighed på Content Management Systemer (CMS), hvor der
findes en utrolig masse gratis systemer. Det springende punkt er få disse
installeret på det webhotel man har adgang til (det kan godt være lidt
tricky), og dernæst at fastlægge et layout ved hjælp af de værktøjer, CMSen
stiller til rådighed. Her vil viden om html og især css kodning også være
nyttig.

Fremtiden er CMS, og med så mange gratis CMSer til rådighed, som man finder
http://www.opensourcecms.com/, burde der også være én til dig. MEN -
ligesom med FrontPage eller et hvilkensomhelst andet program - så skal du
sætte tid af til at lære programmet. Du slipper så til gengæld for at tage
højde for de mærkelige forskelle, der er mellem de enkelte browsere. Det har
udviklerne nemlig tacklet, så hjemmesiden vil blive vist ensartet i alle
kendte browsere, og koden kan blive valideret af W3C. Til gengæld skal du
sørge for at holde koden opdateret med de patches, som udviklerne stiller
til rådighed.

Men når du først har lagt lay-outet fast, så vil vedligeholdelsen af en
hjemmeside blive en ren leg - alt klares igennem en browseropkobling til
hjemmesiden.

mvh

Ulrik