Brunt vand ..fra rødder ??
Fra : meier

Dato : 03-01-08 06:41

Mit vand i mit akvarie har nu været brunt i ca 1 år ...jeg skifter
jævnligt ca 1/3 del .. og skifter filter vat jævnligt men jeg har et
par små rødder der i + 1 par kokos skaller ..

Måske er det dem der udskiller den brune farve .. i så fald er der
noget man kan gøre ved dem for at få dem til at holde op med det ??

mvh

Meier

Fra : Lasse Jensen

Dato : 03-01-08 17:00

meier wrote:

> [...]
>
> Måske er det dem der udskiller den brune farve .. i så fald er der
> noget man kan gøre ved dem for at få dem til at holde op med det ??

Koge dem i dagevis eller filtrere over aktivt kul. Vil helt klart anbefale
løsning nr. 2.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : meier

Dato : 03-01-08 14:48

On Jan 3, 4:59 pm, Lasse Jensen <faf...@gmail.com> wrote:

> Koge dem i dagevis eller filtrere over aktivt kul. Vil helt klart anbefale
> [...]

Hej Lasse

Jeg har prøvet at Filtrere over aktivt kul ..da jeg netop havde hørt
det skulle kunne fjerne misfarvninger af vandet .. men uden resultat..

Men når jeg renser filter / skifter filter vat er det vandet der i
meget "mørkebrunt" og vattet er fyldt med mørkebrunt slam kan det
være det almindelige bundslam der farver vandet ??

Således jeg skal rense bunden oftere og skifte filtervat oftere ??

Mvh

Meier

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-01-08 19:03

"meier" skrev i meddelelsen
Men når jeg renser filter / skifter filter vat er det vandet der i
meget "mørkebrunt" og vattet er fyldt med mørkebrunt slam kan det
være det almindelige bundslam der farver vandet ??

Det burde det ikke - brun-farvninger stammer normalt fra rødder og din
kokosnød kunne også mistænkes - men det fortager sig efter et stykke tid
og er ikke farligt.

Men som foreslået - kog dem godt igennem - så går det lidt hurtigere...

> Således jeg skal rense bunden oftere og skifte filtervat oftere ??

Ikke mere end normalt - jeg går ud fra at gruset er skyllet godt
igennem, da det kom i - derudover skal alt løst snavs suges op, når der
er "for meget" - der behøver ikke være pinligt rent - det er mest for at
se pænt ud.

Mht til filtervat - er det et ud- eller indvendigt filter ?

Hvis det er udvendigt (spandpumpe) så kan der godt gå hele og halve år
imellem jeg skifter eller vasker mit - for hyppigt skifte skader mere
end det gavner.

Jan

--
Mvh Jan