Google-billeder og mine danske bogstaver
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-01-08 12:30

Jeg er helt med på at mine websider langt fra overholder gængse og
officielle koder osv. Men alligevel!

Hvad er det helt præcis der er galt - hvilken kode el.lign. mangler
hvor - når man (jeg i al fald) via Google Billeder eksempelvis søger på
Hamigen? De resultater jeg får frem mangler alle, altså når jeg åbner
miniaturebillederne, æ, ø og å på den webside som så vises i
Google-vinduet. I modsætning til hvis jeg åbner siden i sit eget vindue,
så er der ikke noget galt.

Jeg har ikke oplevet det sker i andre sammenhænge eller når jeg søger på
mine egne billeder andre steder. Og jeg har heller ikke været ude for at
æ, ø og å mangler på fremmedes websider.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.grandts.dk

Fra : enkvinde

Dato : 08-01-08 14:30

> [...]
> mine egne billeder andre steder. Og jeg har heller ikke været ude for at
> æ, ø og å mangler på fremmedes websider.

Hej Jørgen

Du mangler at deffinere en dokumenttype. Derfor aner google ikke hvilket
sprog (og dermed tegnsæt) den skal vise, når den åbner din side i sin ramme.
Så vælger google en default opsætning og den er altså engelsk og kender ikke
til æ, ø og å.

Hilsen Eva
www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.
For børn og barnlige sjæle.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-01-08 15:10

"enkvinde" skrev bl.a.:

> [...]
> side i sin ramme. Så vælger google en default opsætning og den er
> altså engelsk og kender ikke til æ, ø og å.

Tak, Eva. Men hvor er det så jeg skal indsætte en hvilken
dokumenttype-kode?

Jeg har eksperimenteret lidt med denne side:
http://www.grandts.dk/Amager/parken.htm, men lige lidt hjælper det.

Og nu ser jeg så til min overraskelse at problemet med de manglende æ, ø
og å ikke findes, når jeg søger i Google Billeder via Firefox! Så måske
er det slet ikke mine FrontPage-sider der skal justeres, men 'noget' i
min Internet Explorer? Eller kanske begge steder?

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.grandts.dk

Fra : enkvinde

Dato : 08-01-08 15:55

> [...]
> er det slet ikke mine FrontPage-sider der skal justeres, men 'noget' i
> min Internet Explorer? Eller kanske begge steder?

Jeg har samme oplevelse som du. At æø og å ikke kan vises i explorer, men
godt kan ses i firefox.

Og det er jo netop et rigtigt godt skoleeksempel på, hvorfor man som
hjemmesidesnedker er nød til at have en documenterklæring på sin side. Det
er jo netop for at fortælle de forskellige browserer, hvordan man ønsker ens
side skal vises. Fortæller man ikke browserne om hvordan ens side skal
vises, ja, så gør browserne som det passer dem. Og de gør det vidt
forskelligt... suk

Måske du kan finde en eller anden magisk indstilling i explorer, så den
opfører sig pænt og viser din side i google med æ ø og å ........ Men
hvordan vil du få min og resten af verdens explorer til at vise æ ø og å,
når vi ser din side i google

Næh, vejen frem er en rigtig dokument erklærning som du kan læse mere om her
http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/

(som i samme åndedrag lige vil sige, at ovenstående kun gælder for Jørgen og
ikke for alle andre "normale" frontpages brugere.)

Hilsen Eva
www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.
For børn og barnlige sjæle.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-01-08 16:56

"enkvinde" skrev bl.a.:

> Næh, vejen frem er en rigtig dokument erklærning som du kan læse mere
> om her http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/

Tak for velmente råd. Meeeen uhadada! Det ser godt nok noget teknisk ud
det.

Indtil videre tror jeg jeg igen vælger den nemmeste 'løsning': ikke at
gøre noget. Og så bare prøver at acceptere at sådan er Google - og
Internet Explorer - og Cyberspace - og jeg.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.nyrnberggaarden.dk

Fra : enkvinde

Dato : 08-01-08 17:07

> [...]
> gøre noget. Og så bare prøver at acceptere at sådan er Google - og
> Internet Explorer - og Cyberspace - og jeg.

Hæ, hæ ...... sådan reagerede jeg også første gang jeg læste den side

Men du spurgte jo *G*

Tyg du bare på den i stilhed ..... om et par år har du også dokumenttype på
dine sider

Hilsen Eva
www.GiffenGaffenGuffen.dk
Meget godt i skuffen.