Fiskeri fra kajak
Fra : Inferno

Dato : 28-12-07 23:18

Er der nogen derude der har lidt kendskab til det at fiske fra en kajak ?
Hvilken kano type skal man vælge når man er nybegynder ?
Udstyr m.m ?
Findes der klubber ?

Skriv evt. lidt om det eller send link ang. emnet..

Tror det kunne være en ny og spændende samt sund måde (motion) at fiske på..

I ønskes alle et godt nytår
og
på forhånd tak for hjælpen..

Hilsen

Inferno

Fra : Søren

Dato : 28-12-07 23:21

hvor er du i landet?

Fra : Inferno

Dato : 29-12-07 01:43

"Søren" <mct@mct.dk> skrev i en meddelelse
> hvor er du i landet?
Hej Søren

Jeg kommer fra Skanderborg / Århus

Hilsen
Inferno

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-12-07 00:05

Inferno wrote:

> Skriv evt. lidt om det eller send link ang. emnet..

Jeg er også varm på at prøve kajakfiskeri, lige for tiden leder jeg efter
et sted ved Jyllinge, hvor jeg kan leje en opbevaringsplads til kajakken.

En søgning på Google giver masser af sites om kajakker og lystfiskeri,
men flg. links er noget af det bedste.

http://www.kajakfisker.dk/index.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-08 15:28

Som udgangspunkt er en kajak et relativt ustabilt fartøj, som ikke er super
velegnet til at sidde og kaste med blink mv.

Du skal derfor gå efter en af de mere stabile kajakker, og her snakker vi
nok havkajakker, og hvis du ikke har erfaring med roning i en sådan skal det
også være en af de mere stabile af slagsen.

Hvis du med klubber mener kajakklubber, ja så findes der mange. Kig på
f.eks. på kano-kajak.dk. Hvis du derimod mener klubber for folk der ror
kajak og fisker samtidigt, er jeg ikke så sikker på at der er så mange.

Du skal nok forsøge at gå efter en decideret havkajakklub, i modsætning til
en klub der i højere grad fokuserer på tur og kapkajak.

Tilsidst vil jeg anbefale dig at lære at ro kajak ordentligt før du begynder
at tænke på at fiske fra den. Det er som bekendt kun en tåbe der ikke
frygter havet.

--
Marten Ølgaard

http://www.comonto.dk
http://www.beerrater.dk
http://www.b2net.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-01-08 15:37

Marten Ølgaard wrote:

> Som udgangspunkt er en kajak et relativt ustabilt fartøj, som ikke er super
> velegnet til at sidde og kaste med blink mv.

Det er jeg ikke enig i, jeg har sejlet meget i kajak, og det er li'som
cykling, når man først har lært at holde ballancen, så kæntrer man ikke.

Oppe på Grønland der sejler eskimoerne rundt i Nordalanten og jager sæler
fra kajaker, der er meget mere primitive end en moderne havkajak.

> Til sidst vil jeg anbefale dig at lære at ro kajak ordentligt før du begynder
> at tænke på at fiske fra den. Det er som bekendt kun en tåbe der ikke
> frygter havet.

Her er vi til gengæld meget enige, man skal gennemføre et kajakkursus i
en en kano & kajakklub inden man køber en kajak, for på et sådant kursus
lærer man alt om sikkerhed, hvordan man klarer en kæntring, og man får
prøvet de forskellige kajak-typer.

Og efter kurset er man meget bedre rustet, når man går ud køber en kajak,
man har nemlig fået forudsætningerne for at vurdere deres fordele og ulemper.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per, Herringe

Dato : 03-01-08 08:56

I meddelelse: 47757612$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
skrev Inferno bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
>
> Skriv evt. lidt om det eller send link ang. emnet..
>
> Tror det kunne være en ny og spændende samt sund måde (motion) at

Hej
Lidt langt fra hvor du bor, men Go Fishing i Odense forhandler kajakker til
fiskeri. Du kan se dem på Deres hjemmeside
http://www.go-fishing.dk/ klik på Produkter, så finder du dem øverst på
listen.
Erik kyrping i forretningen har selv meget erfaring med fiskeri fra kajak,
så han er god at spørge til råds.
Synes bare du skulle se det og have det med i dine overvejelser, ikke at jeg
har erfaring med at fiske fra kajak eller kan anbefale det ene frem for det
andet. Jeg har bygget og sejlet grønlandsk kajak, men ikke brugt den til
fiskeri. Synes ikke jeg var god nok til "grønlændervendinger" til at kaste
mig ud i det

--
MVH Per, Herringe

Fra : Inferno

Dato : 03-01-08 21:50

Vil lige sige tak for de ok svar.

Det er svært der er ligeså mange forskellige kajakker som der er
fiskestænger ( næsten )

Inferno

Fra : Per, Herringe

Dato : 03-01-08 22:12

I meddelelse: 477d4a77$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
> [...]
> Vil lige sige tak for de ok svar.
>
> Det er svært der er ligeså mange forskellige kajakker som der er

Hvis det mest er til fiskeri ville jeg kigge efter en bred kajak for at få
stabilitet, men prøv at ringe til Erik Kyrping. Han kan hjælpe dig med at
skyde dig ind på hvad der er bedst til dit behov.

--
MVH Per, Herringe