Hvide pletter !!!! Hvad nu ?
Fra : UnlimitedCph

Dato : 22-12-07 09:33

Hejsa

Jeg har netop konstateret at mine pragtsmerlinger og neonfisk har
nogen små hvide prikker på finner og lidt på kroppen (hvis en fisk har
en krop).. Jeg vil tro der på den fisk der er værst angrebet er 10-15
små pletter på fisken. Er de så slemt angrebet eller har jeg opdaget
det tidligt ?

Udover neon og pragtsmerlinger kan jeg se et par enkelte prikker på
nogen af mine guppyer og sværddragere.
Jeg har været ude og købe noget der hedder exit (noget blåt stads) der
skulle tage de hvide pletter. Der skal 20 dråber i akvariet (pr 100
liter) den første dag og 10 dråber hver af de to næste dage.

Samtidig har jeg hævet temperaturen til 28-29 grader (har læst her i
gruppen at parasitterne får en kortere livscyklus ved højere
temperatur).

Er der andet jeg kan/skal gøre for at få mine fisk kurreret ?

Håber I allesammen får en rigtig god jul, og så håber jeg på nogen
fornuftige svar fra jer i julegave :)

På forhånd tak for svarene

Mvh Flemming

Fra : Bainz

Dato : 22-12-07 20:53

desvære er min erfaring med den pragtssmerling at de ikk tåler medicin og
tit og ofte dør. Og neon dem har jeg aldrig haft såå længe at de har nået at
blive syge.
Bainz
Marry chrismas

Fra : Jacob Andersen

Dato : 25-12-07 15:08

Min erfaring siger nul medicin i opholdsakvariet. Det er ikke til at styre,
bedre at gøre det i en spand med luftpumpe tilsluttet. Kort behandlingstid,
stor dosis, tilbage til et velfungerende akvarie, gentag om nødvendigt.
Specielt neonfisk er MEGET følsomme over for medicin. Hold godt øje med dem.

Mvh
Jacob

Fra : Bainz

Dato : 25-12-07 17:00

Hvordan er det gået har fiskene fået det bedre eller er de stadig syge eller
døde.
Bainz.

Fra : UnlimitedCph

Dato : 25-12-07 15:47

On 25 Dec., 16:59, "Bainz" <ba...@vip.cybercity.dk> wrote:
> Hvordan er det gået har fiskene fået det bedre eller er de stadig syge eller
> døde.
> Bainz.

Jamen indtil videre er de allesammen stadig i live.
Jeg har givet dem medicin dagligt, og alle fiskene ser umidelbart ud
ud til at have det fint. Den fisk der var angrebet værst (en 10 år
gammel pragtsmerling) kan jeg se at pletterne er blevet synligt færre
og mindre.

Planterne ser ikke ud til at nyde medicinen eller de 30 grader i
akvariet, men de kan jo skiftes ud hvis de mod forventning ikke skulle
komme sig bagefter.

Min plan nu er at fortsætte et par dage mere med medicinen, og så
vente yderligere en lille uge, inden jeg begynder at skifte vand og
evt tilsætte lidt salt til det nye vand og samtidig sænke temperaturen
langsomt.

Lyder det helt skidt eller ?

Mvh Flemming

Fra : Bainz

Dato : 26-12-07 03:38

ved faktisk ikk om det er godt eller skit at vente med det vandskift men
eller tror jeg skam du er på rettekurs.
bainz