Er en gigantisk verdenskrise på vej??
Fra : Jakob Munck

Dato : 20-12-07 22:11

Jeg har netop været til et underholdende møde hos den såkaldte
laRouce-bevægelse (www.schillerinstitut.dk) som hævder, at verden er tæt på
at gå under på grund af en gigantisk finanskrise. Den vil kulminere meget
snart med det resultat, at der bliver krig eller global hungersnød.

Jeg er ikke økonom, så nu vil jeg så gerne høre en fagøkonomisk vurdering
af, om dette perspektiv er realistisk. Står verden overfor en global krise?
Hvad vil denne krise bestå i? Og hvad kan gøres for at undgå den?

v.h.
Jakob

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-12-07 14:04

Jakob> Jeg har netop været til et underholdende møde hos den
Jakob> såkaldte laRouce-bevægelse (www.schillerinstitut.dk) som
Jakob> hævder, at verden er tæt på at gå under på grund af en
Jakob> gigantisk finanskrise. Den vil kulminere meget snart med
Jakob> det resultat, at der bliver krig eller global hungersnød.

Jakob> Jeg er ikke økonom, så nu vil jeg så gerne høre en
Jakob> fagøkonomisk vurdering af, om dette perspektiv er
Jakob> realistisk. Står verden overfor en global krise? Hvad vil
Jakob> denne krise bestå i? Og hvad kan gøres for at undgå den?

Du kan kontakte dem på:

tlf.: 35 43 00 33 eller e-mail: si@schillerinstitut.dk

De ser ud til at være fuldstændigt hjernedøde og er det helt sikkert
også. Jeg har fundet lidt her:

http://www.schillerinstitut.dk/ka4/brettonwoods.html

Det ligner mere en religiøs bevægelse en noget seriøst foretagende.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jakob Munck

Dato : 21-12-07 14:43

"Martin "Jørgensen"" <megafedt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://www.schillerinstitut.dk/ka4/brettonwoods.html
>
> Det ligner mere en religiøs bevægelse en noget seriøst foretagende.

Enig. Men hvad er argumenterne for/imod deres økononiske teori om en
kommende global finanskrise?

v.h.
Jakob

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-12-07 20:55

Jakob> "Martin "Jørgensen"" <megafedt@hotmail.com> skrev i en
Jakob> meddelelse
-snip-

Jakob> Enig. Men hvad er argumenterne for/imod deres økononiske
Jakob> teori om en kommende global finanskrise?

Imod: At de er fuldstændigt hjernedøde. For: Jeg kunne ikke finde
noget andet end idioti, men måske jeg har overset noget.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : ASKF

Dato : 22-12-07 01:44

Martin Jørgensen ytrede sig i
<476c1a8d$0$90270$14726298@news.sunsite.dk> med dette:

> [...]
>
>Imod: At de er fuldstændigt hjernedøde. For: Jeg kunne ikke finde
>noget andet end idioti, men måske jeg har overset noget.

De startede med forudsigelserne om det globale økonomiske sammenbrud for
ca. 20 år siden, og har endnu ikke leveret noget konkret, andet end en
masse FUD.

Noget andet er at der måske er et globalt økonomisk sammenbrud på vej.

US og EU centralbankerne samt Kina og Saudiarabíen kæmper pt. mod et
totalt sammenbrud af US økonomien. Det store spørgsmål er om de skal
holde liv i Dollaren eller om de skal lade den falde, med 3-5 års
verdenskrise til følge, i stil med hvad der skete efter WS-krak i 1927.

Der er også nye hypoteser der forudsiger et totalt sammenbrud for USA,
men at det vil strække sig over 20-30 år, på grund af alle de
internationale økonomiske interesser, der vil lide for meget under et
brat sammenbrud.

PS. Efter en meget hyggelig våd aften, foreslog jeg over for et par
venner at vi lavede et site/forum hvor vi kunne poste dokumentation for
vore påstande og fortsætte eventuelle diskusioner. Det blev afvist, men
alligevel har vi det nu, I er velkommen til at deltage hvis i holder jer
til et akademisk niveau og evt. vil dokumentere udsagn.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : ASKF

Dato : 22-12-07 01:45

ASKF ytrede sig i <ifmom3tjnr7s2vjf7lqelak33nqj5912hc@4ax.com> med
dette:

Glemte link: http://enurta.mine.nu/

Fra : Jakob Munck

Dato : 22-12-07 09:37

> De startede med forudsigelserne om det globale økonomiske sammenbrud for
> ca. 20 år siden, og har endnu ikke leveret noget konkret, andet end en
> masse FUD.

ja, det er rigtigt, og så kan jeg ikke se at de har nogen særlig præcis
defintion på, hvad en sådan "finanskrise" består i og hvordan den giver sig
udtryk? Man kan jo kalde alting for "krise", men det er vel ikke seriøst.

> [...]
> holde liv i Dollaren eller om de skal lade den falde, med 3-5 års
> verdenskrise til følge, i stil med hvad der skete efter WS-krak i 1927.

Nemlig. Så derfor ER der jo åbenbart noget om, hvad de siger. Men hvad er
årsagerne til dette sammenbrud, og hvad vil konsekvenserne være, hvis det
sker? Nogle siger, at det kan "reddes" gennem en ny Verdenskrig eller en
krig imod Iran, hvilket den amerikanske visepræsident arbejder hårdt for.
Andre siger, at hele det internationale valutasystem vil falde sammen og
verdenshandelen bliver gjort umulig, da dolleren ikke har nogen værdi?

- Hvorfor skulle en sådan krise netop komme nu?

- Hvordan har man tidligere løst sådanne kriser?

- Hvor stor er risikoen??

- Hvor kan man læse mere om dette?

v.h.
Jakob

PS. Kun saglige svar ønskes.

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-12-07 13:07

Jakob Munck wrote:

> Nemlig. Så derfor ER der jo åbenbart noget om, hvad de siger. Men hvad
> er årsagerne til dette sammenbrud, og hvad vil konsekvenserne være, hvis
> det sker?

Hvad er det for et "sammenbrud" som du taler om? Der er korrekt at der
for tiden er en mindre "kreditkrise", som kan spores tilbage til
amerikanske subprime lån (lån til debitorer med dårlig økonomi; typisk
lån som ingen danske banker nogensinde ville yde), men der er ikke nogen
som helst grund til at tro at det skulle lede til at større økonomisk
krise ala 1930'erne. Visse låntagere skal betale mere for deres lån, men
lånerenter stiger og falder hele tiden af 117. andre årsager.

Det er også svært at se et "sammenbrud", hvis man kigger på dansk
økonomi. Vi har fuld beskæftigelse, og i mange sektorer er der alvorlige
problemer med mangel på arbejdskraft.

> Nogle siger, at det kan "reddes" gennem en ny Verdenskrig
> eller en krig imod Iran, hvilket den amerikanske visepræsident arbejder
> hårdt for

Det gør han sikkert, men nu er vi ovre i politik gruppen (og måske de
amerikanske politikeres egne privatøkonomiske interesser i f.eks.
Haliburton).

Glem det krigsævl. Det lyder altså ikke specielt logisk at man skulle
kunne redde verdensøkonomien ved at smadre samfundsmæssige værdier for
mange tusinde milliarder kroner (eller mere).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-12-07 13:15

Lasse wrote:

> Der er jo delte meninger om de såkaldte derivater er en trussel mod den
> finansielle stabilitet. Poul Nyrup Rasmussen er redaktør på en bog om
> kapitalfonde, og heri er ingen af forfatterne inkl. Nyrup selv glade for
> de såkaldte afledte finansielle instrumenter. De kalder det
> lotto-kuponer - men læs det selv i bogen.

Aha, finansielle instrumenter = lottokuponer? Det er virkelig meget
seriøst. Helt ærligt, man kan kritisere finansielle instrumenter for
mange ting, herunder i relation til den finansielle stabilitet (hvordan
vi så end definerer det begreb..), men der er behov for lidt mere
intelligente argumenter end "lottokuponer".

Husk at finansielle instrumenter er et "zero-sum game". Den enes gevinst
er den andens tab. Når nogen har tabt x milliader kroner på swaps (eller
whatever), er der en anden aktør som har tjent det samme beløb. Formålet
med finansielle instrumenter er at reallokere finansielle risici, og man
må *generelt* antage at disse risici via finansielle instrumenter flyttes
til de aktører, som er bedst i stand til at styre dem.

> Jeg har også lige set en opgørelse over de renteswaps, der er indgået i
> senere år, og aftalesummen vokser med raketfart, og der blev i 2006
> indgået kontrakter på 6-7 gange verdens samlede bruttonationalprodukt.
> Uden at vide ret meget om det, ser det mig ud som om, at disse aftaler
> kunne virke som dominobrikker, hvis nogle led i kæden går ned.

Man skal passe meget på med sådanne sammenligninger, da bruttomængden af
renteswaps har det med at vokse over tid. Hvis du har en
obligationsportefølje og ønsker at nedbringe din renterisiko, vil du
sælge nogle obligationer. Men lad os nu sige at din renterisiko kommer
fra receiver swaps i stedet. Her vil man ofte indgå nye, men modsat
rettede, positioner i stedet for at "lukke" de gamle (payer swaps). Det
giver samme effekt på din renterisiko (den nedbringes), men i diverse
statistiske opgørelser vil man se at bruttobestanden af swaps vokser hver
gang nogen laver en omlægning. På den måde fungerer et swapmarked
anderledes end et obligationsmarked.

> Det handler også om, at lån er blevet pakket ind i
> smarte pakker, der er solgt videre til mange banker og andre investorer.
> Måske i pakker, som køberne ikke helt forstår indholdet af - især
> risikoen.

Igen, den enes tab er den andens gevinst når vi taler om finansielle
instrumenter. Det kan bestemt ikke afvises, at der er investorer som har
købt strukturerede produkter (indpakkede finansielle instrumenter) med
finansielle risici som de ikke forstår. Men sådan er livet nu en gang.
Problemet er ikke de finansielle instrumenter som sådan, men alene de
pågældende investorer. I øvrigt tænker de sig nok bedre om næste gang, så
deres tab har ikke været forgæves :)

--
Jesper Lund

Fra : fribytteren@gmail.co~

Dato : 10-02-08 19:19

On 20 Dec. 2007, 22:11, "Jakob Munck" <jm2_fjern_de...@webspeed.dk>
wrote:
> [...]
> af, om dette perspektiv er realistisk. Står verden overfor en global krise?
> Hvad vil denne krise bestå i? Og hvad kan gøres for at undgå den?

Jeg skal ikke gå ind i laRouce-bevægelsens påstand, men nøjes med mine
egne konklusioner.

Først er spørgsmålet, om hvornår det er rimeligt at tale om en krise..

Er det tegn på en krise...

- når man er nødsaget til at bore efter olie svært tilgængelige
steder?

- når man fra at have brudt metaller i åbne miner skal til at bryde
dem i dybere liggende miner, under jorden?

- når brugen af bio-brændsel (føde-produkter) bliver brugt til at
sikre en materiel funktion af et samfund, samtidig med at mennesker
dør af slut?

For mig er sådanne forhold et tegn på, at der er ved at opstå en
krise. Ikke blot en materiel mangelkrise, men også en økonomisk krise,
fordi det bliver dyrere at fremskaffe de materielle produkter og
tilligemed fødeprodukter.

Hvornår krisen reelt bryder ud, afhænger af mange parametre, hvorfor
det er svært at sige, at tegnene på en krise også skaber en krise.

En altødelæggende krise, vil formentlig først komme langt inde i et
"forspil" til den, hvor der er flere tegn til at der kan komme en
krise. Nogle krisetegn, kan en overgang forsvinde, fordi der lige
pludselig sker en ny opdagelse af noget nemt tilgængeligt, af en
mangelvare. Krisen er så udskudt et par årtier og derefter kommer
krisetegnet tilbage til sit gamle leje.

Der kan også fremkomme en ny opfindelse, som igen udskyder krisen og
måske kommer der en global epidemi, som slår millioner af mennesker
ihjel, som igen giver råderum til de efterfølgende. En krig kan også
være af en sådan karakter.

Ud fra de oplysninger jeg råder over og som ikke er langt mere end de
flestes, kan jeg ud fra eget udsagn sige, at jeg vil hellere forberede
mig på en global krise af ukendt omfang og form, indenfor de næste to
årtier og sker der intet, er min forberedelse blot en forbedring af
min måde at leve på. På den måde vil min forberedelse være en mere
konstruktiv handling, da den netop ikke alene i sig bærer forberedelse
til en global krise, men også en forbedring af mit og andres livs
livsudfoldelse fremover.

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-02-08 08:34

fribytteren@gmail.com wrote:

[kliiiiiiip]

> [...]
> konstruktiv handling, da den netop ikke alene i sig bærer forberedelse
> til en global krise, men også en forbedring af mit og andres livs

Hvordan vil du så forberede dig?

JonB

Fra : fribytteren

Dato : 11-02-08 15:57

On 11 Feb., 08:34, Jon Bendtsen <no...@example.com> wrote:
> fribytte...@gmail.com wrote:
>
> [kliiiiiiip]

> Hvordan vil du så forberede dig?

Min forberedelse går i flere lag.

1. Mit eget nære liv.
2. Mine lokale omgivelser.
3. Mine nationale omgivelser.
4. De globale omgivelser.

Den sidste har jeg personligt svært ved at påvirke, fordi min
indflydelse og påvirkning ikke vil kunne ændre forløbet på krisens
komme.

Derfor koncentrerer jeg mig om de tre første lag.

1:
Da mit eget liv i allerhøjeste grad påvirkes af en global krise, ved
at de økonomiske og andre forhold sætter grænser for mit eget daglige
liv, kan jeg forberede mig på, at mine daglige udfolderser ikke
længere har de samme muligheder og kan have indskrænkninger som gør,
at jeg må gå og cykle mere. Jeg skal tænke på at forbedre mit hus til
at holde bedre på varmen og at jeg skal klare energiproduktionen ved
egen eller lokal produktion (vind, sol og biomasse).

Herudover vil jeg kunne opleve en fordyrelse af fødevarer, som jeg da
kan forberede mig på, ved at have et jordstykke der er stort nok til
at jeg kan dyrke føde til mig selv og min familie.

2:
Da jeg som enkeltfamilie kan få problemer, på grund af sygdom el.lign.
vil det være formålstjenligt at have et godt lokalt netværk, som jeg
kan opmuntre til at gøre det samme som jeg, således at vi
fødevaremæssigt, energimæssigt og transportmæssigt gør os mere
uafhængige af produkter der kræver store mængder af resurser
langvejsfra.

Dette kræver selvfølgelig at den lokale befolkning også får øjnene op
for, at tiden er til at forberede sig på en mulig fremtidig global
krise, som vi skal forberede os til at værne os imod.

For at åbne mine lokale medborgeres øjne, vil jeg forsøge at føre et
liv som ovennævnte og gerne vise det frem for alle der er interesseret
i at ændre på deres måde at klare dagen og vejen på.

Jeg vil gøre opmærksom på, hvilke ting jeg kender til af tegn på en
snarlig krise og på den måde fosøge at klargøre mine medborgeres
bevidsthed, om at det søde liv ikke er en evig gyldighed, blot fordi
vi har det godt og hyggeligt i dag.

3:
Da lovgivningen er fungerende i et samfund, der ikke er påvirket af en
global krise, er lovgivningens udformning ikke gearet til at kunne
gøre dispensationer til diverse lokale forberedelse til en mulig
fremtidig krise, hvorfor den selvfølgelig skal forsøges ændres,
således at det bliver muligt for de enklete mennesker, at forberede
sig på krisen, dersom de vil det.

Først og fremmest skal lovgivningen give folk rådemulighed til jord,
som de ikke ejer eller lejer, men som de får brugsmulighed til, på
betingelse af, at de ikke ødelægger jordens dyrkningsevne.

Dernæst at der gives mulighed for at have egne små vindmøller og anden
form for strømproducerende apparater og at det vil være muligt at dele
med naboen.

Herudover skal lovgivningen give folk mulighed for at fravælge sig
tilslutning til el-, gas- og varmeværker, for at kunne være
selvforsynende med egen eller lokal energiproduktion.

For at få lovgivningen formet henimod mine hensigter, forsøger jeg i
ny og næ at påvirke de kommunale, såvel de lovgivende politikere, på
bedste vis.

--------------------

Alt dette vil tage tid og kræve at jeg gør mig nogle overvejelser i at
ændre mit liv, i forholdet til det liv jeg fører i dag. Jeg skal
indse, at jeg skal ud på barikaderne og fortælle folk om, hvad jeg kan
se og fornemme og gøre mine medmennesker åbne over for forandringer de
selv kan gøre, uden at det nødvendigvis behøver at gøre deres daglige
liv til en plage.

Vi kan ikke fjerne krisens påvirkning og den lidelse den vil påføre
os, men vi kan mindske den ved netop at forberede os med små midler,
som godt nok kan ændre vores dagligdag radikalt, men ikke nødvendivis
som en tilbagetur til stenalderen.

Forbereder vi os ikke på krisens komme, vil vi netop opleve en stor og
kraftig tilbagegang. En tilbagegang der kan ende helt tilbage i
stenalderen, dersom vi ikke forbereder os på krisens komme.

Vil vi gerne opleve en "bombning" tilbage til stenalderen, skal vi
blot føre os frem som vi gør i dag og danse og more os som nogle
partysild i den blå lagune. At holde fest er fint, men at gøre det
dagen lang og natten med, er blot at leve i et nu, der kun forefindes
så længe tingenes tilstand er som de er nu. I morgen kan alt være
anderledes og festen vil være forbi og når den er det, står du med
høje hæle og laksko, hvor du i stedet har brug for støvler og vaders.

Med venlig hilsen
lars Kristensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-02-08 00:15

fribytteren wrote:

> Forbereder vi os ikke på krisens komme, vil vi netop opleve en stor og
> kraftig tilbagegang. En tilbagegang der kan ende helt tilbage i
> stenalderen, dersom vi ikke forbereder os på krisens komme.

Siden du er så sikker på den kommende krise, vil jeg foreslå at du går
"kort" i aktiemarkedet (sælger aktier, som du ikke ejer, for eksempel via
aktiefutures). Du vil blive stinkende rig - hvis det altså ender som i
dine forudsigelser

--
Jesper Lund

Fra : fribytteren

Dato : 13-02-08 18:43

On 12 Feb., 00:15, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> [...]
> "kort" i aktiemarkedet (sælger aktier, som du ikke ejer, for eksempel via
> aktiefutures). Du vil blive stinkende rig - hvis det altså ender som i

Tværtimod.

Når pengesystemet går i kaos, vil mennesker ikke længere have tillid
til værdipapirer (penge etc.) og inflationen vil herske og når den gør
det, vil selv aktier blive værdiløse. Kun faste værdier vil være
gangbar mønt og de eneste ting der vil have en faktisk og reel værdi,
når værdipapirer (penge etc.) ikke har det, er fødevarer.

Det er faktisk det der hedder naturaløkonomi. Den var i en periode den
mest gangbare mønt i Argentina, for ganske få år siden.

Jeg er ikke sikker på, at krisen kommer, men jeg bereder mig på dens
mulige komme og kommer den ikke, så har jeg det fint med det og skulle
den komme, så er jeg da heldigvis forberedt på dens komme.

Med venlig hilsen
Lars Kristensen