Globaliseringsteorier
Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 15-12-07 14:08

Hey gruppe!

Sidder og stener over det famøse studieretningprojekt, og synes ikke
rigtigt at jeg nogen steder kan finde nogle reele teorier om hvordan man
kan forholde sig til globalisering og internationalisering etc
Nogen der eventulet ligger inde med nogle links som jeg bare ikke har
været i stand til at finde?

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-12-07 14:37

Kristian Bundgaard wrote:

> [...]
> kan forholde sig til globalisering og internationalisering etc Nogen der
> eventulet ligger inde med nogle links som jeg bare ikke har været i

Nu har du spurgt i dk.v.oekonomi, så et par passende nøgleord/keywords
til "internationalisering" kunne være

- arbejdsdeling (division of labor)
- stordriftsfordele (economies of scale)
- teorien om relative fordele (theory of comparative advantages)

En politik gruppe ville utvivlsomt give dig andre svar..

--
Jesper Lund

Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 15-12-07 14:52

Jesper Lund skrev:

> [...]
> - teorien om relative fordele (theory of comparative advantages)
>
> En politik gruppe ville utvivlsomt give dig andre svar..

Hehe, det er nu helt i denne her boldgade vi er :) saa tror i er de
rigtige at spoerge, men nu er det ikke globaliseringsteorier som saadan
jeg staar og mangler, har rundet dem du naevner og flere :)

Leder efter nogle teoretiske tilgangsvinkler som erhvervslivet kan bruge...

Ex. det meget forsimplede med at man kan vaelge at forsoege at lukke
markedet(urealistisk ja, men teorien findes) eller at aabne den for den
globaliserede oekonomi.

Dvs, teorier for hvordan erhvervslivet saa vel som parlamenterne rundt
omkring kan/boer haandtere globalisering og internationalisering

Fra : Agnethe

Dato : 18-12-07 22:57

Jeg ved ikke helt om det er det , du søger, men AErådet har i deres
udgivelse Økonomiske Tendenser 2004 skrevet 2 artikler omkring
udfordringerne for Danmark og erhvervslivet i forbindelse med globalisering,
som er ganske fornuftige.
Kan findes på www.aeraadet.dk under udgivelser.

Fra : Lasse

Dato : 28-12-07 16:24