Hvad har lavet det?
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 07-12-07 09:23

Kan nogen af jer fortælle mig noget om dette billede:
http://www.grandts.dk/images/Temp/maleri2007.jpg?

Kunstner, titel, årstal, motivpersoner - og om det er det ægte maleri
eller en reproduktion? Det hænger i et lærerværelse på en københavnsk
kommuneskole.

Mvh.: Jørgen Grandt

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 07-12-07 09:25

Jørgen Grandt skrev bl.a.:

> Kan nogen af jer fortælle ...

Øv! Der skulle have stået "Hvem" i emnelinjen!

Hilsen: JG

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-12-07 19:42

Jørgen Grandt skrev bl.a.:

> Kunstner, titel, årstal, motivpersoner - og om det er det ægte maleri

Det skulle nu være opklaret at kunstneren hed C. Hornung Jensen, og at
han malede billedet i 1928. Men titlen kender min kilde ikke. Hvad siger
gruppen her?

(Kommunikationen i denne tråd er noget ensidig. Håber, det ændrer sig.)

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.hamigen.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-12-07 20:25

Jørgen Grandt skrev:

> Det skulle nu være opklaret at kunstneren hed C. Hornung
> Jensen, og at han malede billedet i 1928. Men titlen kender
> min kilde ikke. Hvad siger gruppen her?

Det ser ud til at det er Carlo Hornung-Jensen (1882-1960),
faderen til Preben Hornung (1919-89). (SDE).

Carlo Hornung-Jensen har opholdt sig i Paris i 1906 hos
maleren Léon Bonnat, som tidligere havde været P.S. Krøyers lærer.
Jeg synes nok at billedet mindede lidt om en "afholdsudgave" af
P.S. Krøyers kendte Skagensbillede "Hip, hip, hurra".

Der har været en udstilling sidste år på Greve Museum af far og søns
malerier:
http://www.grevemuseum.dk/presse-hornung.htm

--
Herluf :·)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-12-07 23:18

Herluf Holdt, 3140 skrev bl.a.:

> Det ser ud til at det er Carlo Hornung-Jensen (1882-1960),
> faderen til Preben Hornung (1919-89). (SDE).

Fremragende! Tak.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.stornotime.dk