Hvordan får jeg slagmetal til at ruste????
Fra : Maiken Hejnfelt

Dato : 02-11-07 19:32

Kære gruppe,

jeg har fået et spørgsmål fra en kursist - Hvordan får man slagmetal-
guld,sølv, kobber osv til at ruste eller oxydere?

Jeg havde ellers synes jeg selv en plausibel forklaring, men i praksis
virkede det ikke. Jeg synes, ellers at jeg har hørt at der skal syre til,
men hvilken form? Jeg har jo set det på ikoner og den slags, men hvordan gør
man?

Hvis nogen herinde kunne svare mig på dette spørgsmål vil jeg blive meget
glad.

Med venlig hilsen

Maiken Hejnfelt

www.atelier1.dk
maiken@hejnfelt.dk
mobil: 2616 7573

Fra : Winnie

Dato : 03-11-07 09:29

"Maiken Hejnfelt" skrev
> [...]
> man?
>
> Hvis nogen herinde kunne svare mig på dette spørgsmål vil jeg blive meget

Jeg ved det virker hvis man tisser på det Jeg arbejdede for nogle år
siden sammen med en anden billedkunstner på et tempelprojekt. Taget var
formet af kobberstykker - hun havde fire unger der en enkelt dag alle
tissede i en spand, og så gik vi i gang med at bearbejde kobberet. Det blev
så smukt. Behøver jeg sige, at man helst skal gøre det udenfor
Det er længe siden jeg har arbejdet i metaller, men da jeg gjorde, stod de
altid udenfor i regn og vind, for at give dem patina. Men det var store
stykker - ikke beregnet til billedarbejde.
Eddike kan også gøre sit - det er vist den mest uskyldige syre!?
Når jeg ætser kobber til non-toxic dybtryk, er det i jernklorid. Men der
skal man vide hvad man gør.

- Winnie
--

www.schildknecht.dk - art by schildknecht
www.visuell.dk - photos by suell

Fra : CanonBonke

Dato : 03-11-07 10:42

| jeg har fået et spørgsmål fra en kursist - Hvordan får man
slagmetal-
| guld,sølv, kobber osv til at ruste eller oxydere?

Jeg ved kun, at kobbersmeden i gamle dage afsluttede en
tagdækning med at tisse på kobberet (hvis det vel at mærke skulle
blive grønt i en fart) men ellers er der vel bare løsningen med
at lade tiden ordne sagen
mvh Knud

Fra : Maiken Hejnfelt

Dato : 03-11-07 16:00

Kære Winnie og Knud,

Tak for rådet. Det var ikke lige det jeg havde regnet med, men ok

Den bliver givet videre.

Maiken Hejnfelt

www.atelier1.dk
maiken@hejnfelt.dk
mobil: 2616 7573

Fra : P.C.

Dato : 06-11-07 14:00

On Nov 3, 4:00 pm, "Maiken Hejnfelt" <mai...@hejnfelt.dk> wrote:
> Kære Winnie og Knud,
>
> Tak for rådet. Det var ikke lige det jeg havde regnet med, men ok
>
> Den bliver givet videre.
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Maiken Hejnfelt
>
> www.atelier1.dk
> mai...@hejnfelt.dk
> mobil: 2616 7573

Jeg mente ellers at slagmetal er en billigere erstatnings bladguld , i
forskellige messing eller bronce legeringer, på tysk hedder det vist
schagmetal og kan ligesom bladguld købes på Ebay , så det kan jo komme
an på en prøve.
Kobber ruster vist heller ikke , det er jern der ruster hvorimod
kobber irer og Ir er vist ikke kobber ilte ligesom rust er ferro
dioxid , så er Ir vist mere afhængig af om der er CO2 i luften -- men
det kan man sikkert også finde på Google, ---- men vil du have et
hurtigt resultat, så prøv forskellige syre, især eddike syre er det
blikkenslagerne brugte ; jeg mindes ikke nogen blikkenslagere forette
deres nødtørft på taget af frelser kirken , det ville vist også passe
dårligt med blikkenslager svende prøven.
Kobber tagdækkere har forskellige blandinger der sammen med en gas
varmer kan ætse en Ir der desværre ikke rigtigt holder, men grønt
bliver det, ligesom mange kobber salte jo er, --- men den rigtige Ir,
den kommer kun med tiden og luftens ilt og kuldioxid.