Varme om natten?
Fra : nana sørensen

Dato : 06-12-07 17:35

Hej gruppe...

Som sagt har jeg det her akvarie med nogle guppyer i. Indtil videre har
deres varmelegeme været tændt om natten, men så blev jeg lige i tvivl om det
er godt/nødvendigt. jeg har krybdyr i massevis og de er som regel glade for
en natsænking. Er det det samme med fisk?

Mvh. Nana

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-12-07 11:04

nana sørensen wrote:
> Er det det samme med fisk?

Det kommer helt an på fiskene - de omtalte guppy'er er ikke så
varmekrævende, så de vil sagtens kunne klare sig uden varme om natten -
men om de ligefrem er glade for det, er jeg ikke sikker på - men hvis
der er "normal" stuetemperatur i lokalet, så behøver de formentlig slet
ikke varme.....

Andre fisk er betydelig mere varmekrævende og vil have det dårligt med
nat-sænkning.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Per, Herringe

Dato : 09-12-07 16:25

I meddelelse: 475bbd94$0$90272$14726298@news.sunsite.dk
skrev Jan Vestergaard bl.a. (kan være lidt forkortet) :

> [...]
> formentlig slet ikke varme.....
>
> Andre fisk er betydelig mere varmekrævende og vil have det dårligt med

Der findes forskellige fisk der typisk lever i meget små vandhuller,
sommetider nærmest pytter. De er fra naturen vant til at temperaturen
svinger gennem døgnet.

--
MVH Per, Herringe

Fra : Lasse Jensen

Dato : 18-12-07 13:20

nana sørensen wrote:

> [...]
> om det er godt/nødvendigt. jeg har krybdyr i massevis og de er som regel
> glade for en natsænking. Er det det samme med fisk?

Generelt nej. Det er normalt at lufttemperaturen falder når solen går ned,
men vandtemperaturen i de søer og åer hvor fiskene lever ændrer sig ikke
meget i løbet af døgnet, hvorimod et akvarie, der er meget mindre og har
langt større overflade pr liter, hurtigt vil falde til stuetemperatur.

Gubbyer (og de fleste andre levendefødende tandkarper) skal dog nok klare
sig.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.