mini-akvarie fra Rema1000
Fra : nana sørensen

Dato : 02-12-07 00:42

Hej gruppe...

I rema100 kan man fra i morgen købe et mini-akvarie til 300,- Det indeholder
pumpe, varmelegeme, grus, lampe, og filter. Det er på 19 liter.
Jeg er godt klar over at det er latterligt lille, men jeg har altså en ting
for små akvarier. Ville jeg kunne have en kampfisk deri? Eller nogle
guppyer? Hvad kunne der ellers gå deri, under forudsætning af hyppige
vandskift? Tlnker rejer, snegle eller noget andet spast.
Det er meningen at det skal stå på mi skrivebord og pynte lidt hyggeligt.

Mvh. Nana

Fra : Martin Bak

Dato : 02-12-07 02:29

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vandskift? Tlnker rejer, snegle eller noget andet spast.
> Det er meningen at det skal stå på mi skrivebord og pynte lidt hyggeligt.

Efter min mening er det for lille til at have fisk i. Snegle eller rejer kan
måske gå. Ellers kan du vel bruge det som kaffekop ;)

Martin

Fra : nana sørensen

Dato : 02-12-07 02:50

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> [...]
>>

> Efter min mening er det for lille til at have fisk i. Snegle eller rejer
> kan måske gå. Ellers kan du vel bruge det som kaffekop ;)

Der anbefales da ellers ikke ret meget mere til kampfisk på diverse sider?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-12-07 10:26

nana sørensen wrote:
> I rema100 kan man fra i morgen købe et mini-akvarie til 300,- Det
> indeholder pumpe, varmelegeme, grus, lampe, og filter. Det er på 19
> liter.

Mit første akvarie (for ca 40 år siden) var cirka den størrelse.

> [...]
> Eller nogle guppyer? Hvad kunne der ellers gå deri, under
> forudsætning af hyppige vandskift? Tlnker rejer, snegle eller noget

Jeg havde faktisk flere forskellige fisk i det og oplevede aldrig
problemer.

I starten var der guppy+platy

Senere fik jeg et større og det lille beholdt jeg til forskellige
formål - bl.a. var der et par Kribensis, der ynglede flere gange i
det......

Eneste problem var at ungerne volsede stærkt, og der hurtigt blev
pladsmangel, så jeg måtte tynde ud i ungerne og forære væk

Så jo - det kan sagtens bruges blot du er opmærksom på, at der ikke
kommer for mange fisk i

> Det er meningen at det skal stå på mi skrivebord og pynte lidt
> hyggeligt.

Lyder også rart

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : nana sørensen

Dato : 02-12-07 13:56

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message

> Mit første akvarie (for ca 40 år siden) var cirka den størrelse.

> Jeg havde faktisk flere forskellige fisk i det og oplevede aldrig
> problemer.

Netop.
Min farmor havde guppyer i et mini-akvarie hele min barndom. De oprindelige
guppyer købte min far engang som barn, og de fik så bare lov til at passe
sig selv. Der var vist en pumpe, og så var der bare javamos i laaange baner.
Funkede fint.

> I starten var der guppy+platy

Så det er sådan noget jeg skal ud i?

> [...]
> bl.a. var der et par Kribensis, der ynglede flere gange i det......
> Så jo - det kan sagtens bruges blot du er opmærksom på, at der ikke kommer

Hvor mange fisk tror du der kan være i? Er der ikke en tommelfingerregel med
en centimeter fisk per xx liter vand-noget?

> Lyder også rart
>
> Jan

Sådan et køber jeg sgu. Jeg skal alligevel med tiden bruge delene til bunden
af et lille akvaterrarie, og 300 kr får man ikke engang delene for.

Fra : Mogens Christensen

Dato : 02-12-07 20:15

> Hvor mange fisk tror du der kan være i? Er der ikke en tommelfingerregel
> med en centimeter fisk per xx liter vand-noget?

Det er nærmere kvadrat cm overflade der er afgørende for hvor mange cm fisk
du kan have, noget med 75 kvadrat cm pr. 2,5 cm fisk, det står der i
hvertfald i de bøger jeg har.
I gamle dage var det noget med 1cm fisk pr liter vand, men det var dengang.

MVH
Mogens.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-12-07 22:33

nana sørensen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Så det er sådan noget jeg skal ud i?

Guppy'er ihvertfald et godt bud - eneste "problem" er at de
yngler som bare pokker - så der bliver hurtigt for mange - også
selvom 95% af ungerne bliver ædt af de voksne......

> Hvor mange fisk tror du der kan være i? Er der ikke en
> tommelfingerregel med en centimeter fisk per xx liter
> vand-noget?

Jo - i gamle dage hed det noget med 1c fisk pr liter vand - men
det er kun en tommelfingerregel og vil helt afhænge af fiskeart,
beplantning, filter, hvor tit du skifter vand og en masse andre
ting, så det ville jeg ikke spekulere for meget på - så en 10-12
guppy'er er helt fint.....

> Sådan et køber jeg sgu. Jeg skal alligevel med tiden bruge
> delene til bunden af et lille akvaterrarie, og 300 kr får man
> ikke engang delene for.

God fornøjelse

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : nana sørensen

Dato : 03-12-07 00:26

> Guppy'er ihvertfald et godt bud - eneste "problem" er at de yngler som
> bare pokker - så der bliver hurtigt for mange - også selvom 95% af ungerne
> bliver ædt af de voksne......

Ikke noget problem. Vi har axolotler i vores akvaterrari, så de skal nok æde
et evt. overskud.

> [...]
> hvor tit du skifter vand og en masse andre ting, så det ville jeg ikke
> spekulere for meget på - så en 10-12 guppy'er er helt fint.....

Jeg har tænkt mig at beplante det ret voldsomt, da jeg er næsten er ligeså
vild med vandplanterne som jeg er med fiskene.
Hvor hyppige vandskift skal jeg have gang i og hvor meget skal der skiftes?

> God fornøjelse
>
> Jan

Faktisk fik jeg det allerede i dag i adventsgave, og har smidt fem guppyer
i. Jeg ved godt a tman bør vente længe inden man putter fisk i, men alt hvad
jeg har puttet i af sten, grus, planter og vand kommer fra vores selvkørende
og meget etablerede større akvarie, så nu må vi se om det går.

Fra : Frandsen

Dato : 03-12-07 10:48

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i meddelelsen

> Faktisk fik jeg det allerede i dag i adventsgave, og har smidt fem guppyer
> i. Jeg ved godt a tman bør vente længe inden man putter fisk i,

Det er en myte.

> men alt hvad jeg har puttet i af sten, grus, planter og vand kommer fra
> vores selvkørende og meget etablerede større akvarie, så nu må vi se om
> det går.

Se det var en god ide. da bakterierne sidder på overfladen af disse ting.

Er der indvendigt filter i?

Fra : nana sørensen

Dato : 04-12-07 00:17

"Frandsen" <a@b.c> wrote in message

> Det er en myte.

Seriøst? Jeg syntes bare at folk bliver HELT hysse og prædiker nitrit og
bakteriebalance som gale?
Kende rdu noget til slukkede filtre? Jeg læste lige i en akvariebog at man
aldrig må tænde et filter der har været slukket lidt, uden at vaske det
først, da bakteriene i filteret kan udvikle skumme giftigheder, som så ryger
direkte ud i vanden, når det tændes igen.

> Se det var en god ide. da bakterierne sidder på overfladen af disse ting.
>
> Er der indvendigt filter i?

Jeps. Sådan et der hænger ned og suger indeni, og så plasker det ned over
noget filtermateriale oppe i toppen. Jeg har endda allerede været nødt til
at fikse indsuget med lidt afklippet nylonstrømpe, for to af hunnerne er
sprægfarligt gravide.

Fra : Frandsen

Dato : 04-12-07 10:56

"nana sørensen" <nanatorsk@phobia.dk> skrev i meddelelsen
> Seriøst? Jeg syntes bare at folk bliver HELT hysse og prædiker nitrit og
> bakteriebalance som gale?

Ja, myter kan være svære at slå ihjel. Kort fortalt, så findes der to
forskellige bakterier, som skal omdanne ammoniak og nitrit - bakterierne
lever af det stads. Bakterierne kommer ikke, hvis der ikke er noget ammoniak
og nitrit, og ammoniak og nitrit kommer ikke, hvis man venter i en uge eller
to med at komme fisk i.

> [...]
> først, da bakteriene i filteret kan udvikle skumme giftigheder, som så
> ryger direkte ud i vanden, når det tændes igen.

Bakterierne kræver ilt - de oxyderer ammoniaken og nitriten. Hvis man
slukker sit filter, så forsvinder ilten og bakterierne dør, og filteret
bliver til en "giftig bombe". Tænd filteren igen og det bliver sprøjtet ud i
akvariet. Et såkaldt spandfilter er mere berørt af dette, end en svamp
internt i akvariet, der er drevet af en luftpumpe, da svampen trods alt er
omgivet af iltrigt vand.

> [...]
> at fikse indsuget med lidt afklippet nylonstrømpe, for to af hunnerne er

Jeg kan ikke "fordrage" indvendige filtre af den grund, at de optager plads
i et forvejen lille akvarium, og at deres kapacitet ikke er noget skrive
hjem om. Til gengæld er det svært at få et eksternt filter til et lille
akvarium. De fleste filtre yder 300 L/timen eller derover, og det er lige
voldsomt nok til 54 L. eller derunder. Hængefiltre i denne sammenhæng er
geniale. De har stor filtervolumen, og de fylder ikke ret meget inde i
akvariet. Desværre kan jeg så ikke bruge mit lysarmatur, da filteret sidder
i vejen - øj!

Jeg har lige modtaget et Jewel 160 L. akvarium (komplet med armatur,
varmelegeme og internt filter). Da jeg vil have så meget plads i akvariet
som muligt, så bestilte jeg med det samme et eksternt filter. Da jeg modtog
akvariet konstaterede jeg, at filteret var limet fast indvendigt Vel
ikke værre end at en kniv kan ordne det. Faktisk var jeg ved at sætte et 54
L. akvarie op, da jeg fandt ud af, at der faktisk var plads til et lidt
større

Jeg har været ude at se på grus. Det fik mig til at tænke på noget. Når man
har med akvarier at gøre, så regner man i rumfang - altså i liter. Når man
køber grus, så er mængden angivet i kilo. Hvis jeg vil fylde f.eks. 5 cm.
grus i mit akvarium, så ved jeg lige nøjagtig hvor mange liter det er, men
jeg aner ikke, hvor mange kilo det er, og jeg ender altid med at købe for
meget, da jeg åbenbart er et fjols til at vurdere, hvor meget en pose
fylder, når den bliver hældt ud i et akvarium

Hvis du kan lide små akvaier, har du så set disse?
http://www.korallen.dk/group.asp?group=245&sub=221
Jeg er helt pjattet med dem, så jeg køber nok nogle stykker med tiden.
Faktisk kan de der lamper der følger med, værre løsningen til mit
hængefilter/armatur-problem.

Fra : nana sørensen

Dato : 06-12-07 17:48

> [...]
> lever af det stads. Bakterierne kommer ikke, hvis der ikke er noget
> ammoniak og nitrit, og ammoniak og nitrit kommer ikke, hvis man venter i

Jeg har faktisk også hørt at bakterierne skal have noget (fiskeaffald/bæ) at
leve af, for at der kan komme en sund bakteriekultur. Jeg må også indrømme
at jeg jævnligt hat købt fisk som ikke har haft "gammelt" vand til start.
Plejer dog at kickstarte det hele lidt med vand og lidt snask fra vores
akvaterrarie.
Faktisk underligt at det akvaterrarie kører så godt, for der er ikke ret
mange planter derinde og intet filter, og alligevel er der ikke alger eller
slam, og vandet er altid helt klart, men dog lidt gulligt pga. surheden og
trærødderne.

> [...]
> internt i akvariet, der er drevet af en luftpumpe, da svampen trods alt er

Gys... Jeg er glad for at jeg lige læste det, inden jeg fiksede rundt med
ledningerne. Det får lov til at stå tændt så.

> [...]
> er geniale. De har stor filtervolumen, og de fylder ikke ret meget inde i
> akvariet. Desværre kan jeg så ikke bruge mit lysarmatur, da filteret

Det her funker faktisk ret godt. Alt kan skilles ad og fordi filteret
plasker ned ovenpå, så er det nemt lige at fjerne små plantedele og sådan
noget, uden at man skal vaske bakterierne ud af filtermaterialet. Det her
fylder heller ikke så meget.

> [...]
> Vel ikke værre end at en kniv kan ordne det. Faktisk var jeg ved at
> sætte et 54 L. akvarie op, da jeg fandt ud af, at der faktisk var plads

Det kender jeg godt... Det med pladsen. LOL Vi har terrarier overalt, og jeg
mener virkelig overalt. Hvis jeg smider noget ud, så er det som regel for at
få plads til flere.

> [...]
> for meget, da jeg åbenbart er et fjols til at vurdere, hvor meget en pose
> fylder, når den bliver hældt ud i et akvarium

Det problem har jeg også haft, både med terrariers bundlag og akvariegrus.
jeg løste problemet ved at købe en STOR sæk akvariegrus i en slags
universalstørrelse, som jeg så bruger til det meste. Så skal jeg ikke hele
tiden tænke over hvor meget der skal til. Men jeg syntes egentlig at det er
til a tvurdere sådan ca, ud fra sækkens størrelse.

> [...]
> Jeg er helt pjattet med dem, så jeg køber nok nogle stykker med tiden.
> Faktisk kan de der lamper der følger med, værre løsningen til mit

De er faktisk vildt fede. jeg har virkelig en ting for små akvarier. De
fleste er bare FOR små og kan kun indeholde kampfisk og ting i den retning,
og de er lidt for kedelige til mig i længden. Det er også derfor jeg er glad
for guppyer. De er flotte, ret taknemmelige og kræver ikke det vilde. Og så
yngler de, og det bliver jeg simpelthen så glad af. Det er genialt med
levendefødende fisk, når man ikke orker at gøre en indsats for skumreder,
æglægning og bla bla. Små guppy-prikker er simpelthen så nuttede. (Har lige
spottet den første her til aften. Den bliver nok hapset, men der er
mindst fire gravide hunner lige nu, så mon ikke nogle af dem får lov til at
overleve i javamosset. )

Fra : Brian Lænø

Dato : 09-12-07 08:04

"Frandsen" skrev

<snip>
> [...]
> Jeg er helt pjattet med dem, så jeg køber nok nogle stykker med tiden. Faktisk kan de der lamper der følger med, værre løsningen

Jeg har 2 stk. 54 liter akvarium (de billige starter sæt) med indvendig filtre.
Filtrene har jeg dog kaseret og lavet min egne, de var simpelthen for ringe.
Jeg købte nogle billige baggrunde (ca. 2cm tykke), som jeg beklædte 3 sider med.
I det ene hjørne lavede jeg en skrå væg, således at der blev en trekant på ca. 20 x 20 x 28 cm bag den skrå væg.
Den skrå væg har jeg forstærket med en lille aluminium vinkel i toppen
Bag den skrå væg har jeg lavet et over dimensioneret filter (hellere for stor end for lille).
I den skrå væg er der lavet et hul på ca. 18 x 20 cm i højde med bund laget, bag hullet er der limet et fluenet.
Bag fluenettet er der en 5 cm tyk filter svamp som fylder hele den skrå væg.
Bag svampen er der placeret en Eheim compact 1000 pumpe, som leder vandet ud i gennem toppen af den skrå væg med en slange.
Rundt om pumpen har jeg lagt en pakke keramik rør (1 liter).
Varmelegmet har jeg også gemt bag den skrå væg.
Jeg har ret stor gennemstrømning i begge akvarium, dog ikke fuld hastighed på pumperne.

Jeg syndes filtrene fungerer rigtig godt.
Eventuelt overskuds foder samler sig på fluenettet hvor yngel og rejer ryder op.

--
Brian

Fra : Lasse Jensen

Dato : 04-12-07 13:49

nana sørensen wrote:

> "Frandsen" <a@b.c> wrote in message

> Seriøst? Jeg syntes bare at folk bliver HELT hysse og prædiker nitrit og
> bakteriebalance som gale?

Både og. Nogle fisk kan sagtens tåle det (måske endda de fleste?). Det
bedste er selvfølgelig at bruge en bakteriekultur fra et andet akvarie.
Hvis man ikke kan få det er nogle levendefødende tandkarper som gubby eller
sværddrager gode til at køre akvariet ind. Og som Frandsen siger, så kommer
bakterierne ikke hvis de ikke har noget at leve af.

> [...]
> det først, da bakteriene i filteret kan udvikle skumme giftigheder, som
> så ryger direkte ud i vanden, når det tændes igen.

Den har jeg lavet engang. Det var meget tydeligt at se på fiskene at de ikke
var godt tilpas, så jeg skiftede vand meget vand over de næste dage.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : nana sørensen

Dato : 06-12-07 17:52

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> wrote in message

> [...]
> kommer
> bakterierne ikke hvis de ikke har noget at leve af.

Jeg plejer at plaske noget vadn og lidt grus i fra vores andet akvarie. Der
plejer at være godt guf på, fordi det er et regnskovsterrarie med vand i
bunden, med godt med axolot og gekkobæ. Jeg har faktisk aldrig 87-9-13)
oplevet den der massive fiskedød som nogle nye akvarister oplever i starten.
Måske også fordi jeg faktisk er meget vild med guppyer, og plejer at ploppe
dem i som det første.

> Den har jeg lavet engang. Det var meget tydeligt at se på fiskene at de
> ikke
> var godt tilpas, så jeg skiftede vand meget vand over de næste dage.

Gys... Jeg gjorde det en enkelt nat forleden, og der døde en fisk dagen
efter. De andre virker dog helt okay uden tegn på dårligdomme, så måske har
det også bare været en dårlig fisk. Akvariet er jo også spritnyt, så jeg har
måske været heldig at der ikke har været noget gustent i filteret allerede.
Men det får i hvertfald lov til at køre.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-12-07 18:23

> [...]
> næsten er ligeså vild med vandplanterne som jeg er med fiskene.
> Hvor hyppige vandskift skal jeg have gang i og hvor meget skal

Når først det "kører" med palnter i vækst og fiskene trives, så
er det såmænd ikke nødvendigt så tit......

> [...]
> planter og vand kommer fra vores selvkørende og meget
> etablerede større akvarie, så nu må vi se om det går.

Så er det fuldstændig underordnet med at vente - bare i med
fiskene

Det skal nok gå godt.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : nana sørensen

Dato : 04-12-07 00:20

> Når først det "kører" med palnter i vækst og fiskene trives, så er det
> såmænd ikke nødvendigt så tit......

Hvad er "ikke så tit"?
Hvis det gør en forskel, så har jeg smidt følgende planter i: 15 stilke
vandpest, nogle små knolde med blade på, noget der ligner en lille
javabregne, to lave med brede blade og en ordentlig dusk javamos.

> Så er det fuldstændig underordnet med at vente - bare i med fiskene
>
> Det skal nok gå godt.
>
> Jan

Det håber jeg. Jeg er vildt glad for det.

Fra : Kurt Høegh

Dato : 04-02-08 22:46

Det kan måske være en god idé at tjekke med dit forsikringsselskab,
hvorvidt dit akvarie er omfattet af din(e) forsikring(er).

Da jeg skulle købe mit akvarie, fik jeg at vide fra mit
forsikringsselskab (TopDanmark), at et akvarie ikke er at betragte som
et akvarie, med mindre det er mindst 20 liter. Så hvis det revner, og du
får en vandskade ud af det, så kan du måske være i en situation hvor du
ikke er dækket.