Neonfisk har fået unger - hvad gør jeg
Fra : rohde

Dato : 01-12-07 05:31

Hejsa,

Jeg har et lille 48L ferskvandsakvarium med 7 neonfisk, 1 gubbi, 1
sugemalle, og to frøer.

Nenofiskene har fået to unger. Ungerne er meget aktive og svømmer
meget rundt og spiser mad. Men de er meget små, og jeg er lidt
urolig for dem. Kan sugemallen spise dem? Kan de blive suget op i
filteret?

Så mit spørgsmål går på om jeg skal fange dem og putte dem i en lille
skål eller noget andet? Det er røde neonfisk (de har en blå
stribe øverst og en rød stribe der løbe fra hoved til hale forneden).

Venligst tak.

Fra : Per, Herringe

Dato : 01-12-07 15:08

I meddelelse:
cc1a62fb-6975-42f4-bbfc-ae8eb366375d@p69g2000hsa.googlegroups.com
skrev rohde bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> skål eller noget andet? Det er røde neonfisk (de har en blå
> stribe øverst og en rød stribe der løbe fra hoved til hale forneden).

De kan sagtens blive spist af de øvrige fisk. Om sugemallerne vil tage dem
afhænger af hvilken type det er. Det er altså under alle omstændigheder godt
at få dem isoleret. Jeg vil ikke anbefale en skål eller lignende. Det bliver
meget svært at holde vandet rent og friskt på dem måde. Selv om de ikke er
stor er de sarte og stiller krav til vandet. En kort periode kan du godt
have dem i et meget stort syltetøjsgals. Giv dem en plante med og skift
vandet ofte. Tag en del af vandet fra dit akvarie så de ikke kommer til at
gå rent postevand.
Lige til sidst. Hvis det er en hun-gubbi du har kan det også være hende der
har fået unger. De kan "føde" mange gange på en befrugtning længe efter
hannen er væk.

--
MVH Per, Herringe

Fra : rohde

Dato : 01-12-07 07:34

On 1 Dec., 15:08, "Per, Herringe" <per.herho...@mailbox.dk> wrote:
> [...]
> har fået unger. De kan "føde" mange gange på en befrugtning længe efter

Hej Per,

Tak for dine gode råd. Jeg har nu fået dem isoleret i en beholder -
jeg havde dog ingen syltetøjsglas så jeg har brugt en stor
plasticbeholder indtil videre.

I hvor lang tid skal jeg holde de to unger isoleret?

Og ja jeg har en hun-gubbi, men hannen død dog helt tilbage i sommers.

Tak igen :)

BH
Jacob Rohde

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 01-12-07 17:28

rohde skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> I hvor lang tid skal jeg holde de to unger isoleret?

Til de er store nok til ikke at blive ædt af de andre - og alle
fisk spiser, hvad de kan gabe over - incl. sine egne unger.....

> Og ja jeg har en hun-gubbi, men hannen død dog helt tilbage i
> sommers.

Det er dog stadig mest sandsynligt, at det er den, der har fået
unger, da det er den eneste af dine fisk, der føder levende
unger - alle de andre er æglæggende - og og hvis neonfiskene har
haft lagt æg, så havde du nok bemærket det......

Hun-gubby'er kan gemme hannes sæd i lang tid, før der kommer
unger.

Men isoler ungerne - et stort syltetøjsglas med et par planter er
fint nok - men lidt besværligt at holde.....

Så opdager du nok, hvad de bliver til

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Brian Larsen

Dato : 17-12-07 00:52

Det ville da være blæret hvis du havde fået unger med dine neon, men som Jan
siger så er det nok din guppy!

Neon lægger meget små klare æg... de ville sandsynligvis blive spist længe
før du så det da de dratter ned på bunden og driver rundt... Jeg har hørt at
man kan opdrætte neon ved at smide dem i meget blødt vand i et lille akvarie
med små glaskugler i bunden. På den måde kan de voksne fisk ikke se hvad der
er æg og hvad der er kugler Plus at æggene dratter ned imellem
kuglerne...

Det bedste middel mod yngelspisere - i hvert fald nå der ikke er flere end
dem du har - er at smide godt med flydeplanter i akvariet, vandpest,
hornblad, riccia flutans eller pastia

Brian

MSN: R2D2@mail.tdcadsl.dk