Sand til Malawi
Fra : Hanne

Dato : 19-11-07 07:42

Hej NG
Jeg står og skal til at anskaffe mig cichlider, da jeg er blevet træt af de
alm. selvskabsfisk.
Hvilket sand er bedst at bruge, jeg har læst at nogle bruger sandblæsersand,
men er det godt nok ??

Mvh Hanne

Fra : Mikael

Dato : 06-12-07 18:53

> Hvilket sand er bedst at bruge, jeg har læst at nogle bruger
> sandblæsersand, men er det godt nok ??

Tja, jeg har hørt det samme... har dog også hørt at da sandblæsersand har
skarpe kanter, så kan det skade fiskenes gæller. Ved ikke om det er
tilfældet.
Jeg selv bruger helt almindeligt finkornet sand fra et byggemarked, grundigt
skyllet naturligvis, og har aldrig haft problemer med det.
Hvad angår kornstørrelse, så skal du afveje 2 ting mod hinanden; for det
første bruger fiskene sandet til at rense deres gæller, dvs. de tager en
mundfuld og pumper ud gennem gællerne. De graver også en del i det og
flytter rundt på det. Det skal altså være finkornet nok til at det kan lade
sig gøre. Tilgengæld bliver sandlaget mere kompakt, jo mere finkornet det
er. Dette er bl.a. skidt for evt. planters rødder og gør i det hele taget at
der ingen vandgennemstrømning - og dermed tilførsel af ilt - kommer ned i
laget.
En kornstørrelse på 1-2 mm. er efter min mening optimal.