Renteswaps
Fra : Lasse

Dato : 23-11-07 15:53

Hej - er der nogen der kan forklare mig følgende,

Hvis et (pensions)selskab har lavet en renteswap, der løber måske 20 år, og
modtager en fast rente mod løbende at betale en variabel rente, så har jeg
set, at denne variable rente ofte er en kort rente (typisk LIBOR).

Nu har vi en rentekurve, der er lidt unormal, idet den korte rente faktisk
er højere end den lange.

Hvordan påvirker denne "unormale" rentekurve så værdien af de
renteswaps-aftaler et selskab har (ATP har vist for 400 mia. kroner)? Sker
der noget dramatisk med værdien?

Mvh Lasse

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-11-07 23:02

Lasse wrote:

> [...]
>
> Hvordan påvirker denne "unormale" rentekurve så værdien af de
> renteswaps-aftaler et selskab har (ATP har vist for 400 mia. kroner)?

Nej. Værdien af en 20-årig swap kontrakt er først og fremmest påvirket af
den lange (her: 20-Ã¥rige) rente. En isoleret stigning i den korte rente
har kun marginal betydning for værdien af kontrakten.

--
Jesper Lund

Fra : Lasse

Dato : 27-11-07 10:55

Hej Jesper,

Er værdien ikke afhængig af alle betalinger (evt. årlige), der falder i den
20 årige periode?. Og tilbagdiskonteres nettobetalingerne så ikke fra det
pågældende år?

Hvis nu at man i en renteswap modtager en fast rente og betaler en variabel
(f.eks. LIBOR), så skal man vel - for at ansætte værdien - bruge et "gæt" på
den fremtidige LIBOR de næste 20 år, og hvordan "gætter" man lige værdierne
i alle årene ? Så at sige lave en rentekurve for den fremtidige LIBOR.

Jeg kan bare ikke lige til at få dette til at hænge sammen med, at det kun
er den 20 årige rente der er interessant og rigtigt betyder noget for
værdien. Kunne du uddybe dit svar lidt på denne baggrund.

Mvh Lasse

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-11-07 22:00

Lasse wrote:

> Er værdien ikke afhængig af alle betalinger (evt. årlige), der falder i
> den 20 årige periode?. Og tilbagdiskonteres nettobetalingerne så ikke
> fra det pågældende år?

For at gøre en lang historie kort: at være modtager (receiver) i en
renteswap giver dig samme renterisiko som en almindelig obligation
(stående lån) med samme løbetid.[1] Altså renterisikoen ved at modtage
betalingen C hvert år og 100+C ved udløb, hvor C=swaprente. Derved
fremkommer konklusionen om at værdien af en N-årig swap primært afhænger
af den N-årige rente. Selvfølgelig har de andre løbetider også betydning,
specielt hvis N er stor (N = 20 år er "stor" i den forbindelse).

[1] Man kan føre et matematisk bevis for denne påstand, men det tillader
pladsen (og tiden) ikke.

> [...]
> bruge et "gæt" på den fremtidige LIBOR de næste 20 år, og hvordan
> "gætter" man lige værdierne i alle årene ? Så at sige lave en rentekurve

Rentekurven (swaprenterne) afspejler markedets forventninger til de
fremtidige LIBOR (variabel rente) fixinger.

> Jeg kan bare ikke lige til at få dette til at hænge sammen med, at det
> kun er den 20 årige rente der er interessant og rigtigt betyder noget
> for værdien. Kunne du uddybe dit svar lidt på denne baggrund.

Se ovenfor. Derudover kan du overveje at konsultere en lærebog i
obligationsanalyse, f.eks. Michael Christensen, Obligationsinvestering
http://www.djoef-forlag.dk/vare/8757411484
eller eventuelt kapitel 3 "Rentestrukturteori" i denne bog
http://www.djoef-forlag.dk/vare/8757410771

Ja, renterisiko er en kompliceret sag :)

--
Jesper Lund