Overskudslikviditet - nogensinde fordelagt~
Fra : olardo@hotmail.com

Dato : 19-11-07 04:47

Hej Alle

Mit spørgsmål er en lille smule bredt - undskylder på forhånd.

Hvis en virksomhed har overskudslikviditet - vil det da nogensinde
være fordelagtigt at lease?

Eksempel: Køb af en maskine til 200.000 dkr. Virksomheden er i
besiddelse af likvider i en sådan grad, at det er muligt at købe
maskinen kontant. Vil det i denne situation nogensinde være
fordelagtigt at lease?

Mvh

Morten

Fra : olardo@hotmail.com

Dato : 19-11-07 04:50

On 19 Nov., 12:46, ola...@hotmail.com wrote:
> [...]
> besiddelse af likvider i en sådan grad, at det er muligt at købe
> maskinen kontant. Vil det i denne situation nogensinde være

Lige en kommentar til følgende: "Vil det i denne situation nogensinde
være
fordelagtigt at lease?"

Vi forudsætter naturligvis at Lessor (altså leasing giver) har fastsat
en ydelse, der er konkurrencedygtig og samtidig bidrager på
"bundlinien".

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-11-07 19:41

olardo wrote:

> [...]
> besiddelse af likvider i en sådan grad, at det er muligt at købe
> maskinen kontant. Vil det i denne situation nogensinde være fordelagtigt

Lav en konkret beregning! I stedet for en alternativ lånerente, skal du
regne med en alternativ placeringsrente for de 200k. Husk at tage højde
for skat (timingen af leasingydelser vs. skattemæssige afskrivninger, som
afhænger af aktivets art).

Da placeringsrente < lånerente, er det -- alt andet lige -- mindre
sandsynligt at leasing kan betale sig, men en "konkret beregning" vil til
enhver tid være bedre end sådanne generelle "alt andet lige"
betragtninger...

--
Jesper Lund

Fra : olardo@hotmail.com

Dato : 19-11-07 12:32

On 19 Nov., 19:41, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> [...]
> sandsynligt at leasing kan betale sig, men en "konkret beregning" vil til
> enhver tid være bedre end sådanne generelle "alt andet lige"

Hej Jesper

Jeg har næsten lavet en sådan beregning. Har opstillet et cashflow med
leasingydelserne og de skattemæssige afskrivninger - begge efter skat.
Problemet er bare, at jeg halvvejs igennem min beregning kom til at
tænke på, at det imo altid vil være økonomisk mest fordelagtigt at
betale et aktiv kontant i forhold til at indgå en leasing-aftale. En
undtagelse vil givetvis være aktiver, der ikke planlægges at leases i
hele deres levetid og som samtidig har en meget høj afskrivning de
første leveår? Eks. biler eller computerudtyr.

Fra : alexbo

Dato : 19-11-07 22:28

<olardo@hotmail.com> skrev i

Hvis en virksomhed har overskudslikviditet - vil det da nogensinde
være fordelagtigt at lease?

Ja, hvis leasingfirmaet kan købe det ønskede billigere end firmaet.
Eller hvis man kun skal bruge det ønskede en kort periode, i forhold til
levetiden.
Eller leasingforrentningen er mindre end den forrentning man kan opnå på
anden vis

mvh
Alex Christensen