Inflation, forbrugerprisindex og elektroni~
Fra : Peter Knutsen

Dato : 13-11-07 14:37

Forbrugerprisindekset stiger, groft sagt, med mellem 1 og 4 procent pr
år (måske noget mere for 20+ år siden).

Indekset udgøres, i et eller andet forhold, af prisen på fødevarer, tøj,
og en del andre forbrugsvarer, herunder elektronikvarer (jeg ved ikke om
husleje og serviceydelser også indgår, men det er irrelevant for mit
spørgsmål.)

Men sagen er jo, at de fleste typer elektronik konsekvent falder i pris,
modsat andre varetyper. Hvis et givent stykke elektronik, f.eks. koster
kr. 3000 i starten af 2007, så kan man roligt regne med at det koster
væsentligt mindre i slutningen af 2007. I mellemtiden er der så dukket
et nyt stykke elektronik op, der udfylder den rolle som det tidligere
stykke havde, i forhold til at henvende sig til et forbrugersegment med
en bestemt købestyrke og en bestemt grad af gadgetfasination.

Hvordan håndterer man dette fænomen når man udregner forbrugerprisindeks?

Naivt anskuet, så må konklusionen være at hvis priser på computere,
fladskærme og DVD-maskiner medregnes i forbrugerprisindekset, og dette
indeks samlet set stiger med nogle procent om året, så må det
nødvedigvis forholde sig sådan at priserne på ikke-elektroniske varer
stiger drastisk, idet forbrugerprisindekset jo ellers ville være stærkt
faldende (en banan stiger 3% i pris, en liter mælk stiger 6% i pris, og
en fladskærm falder 40% i pris. Det giver ifølge min lommeregner et
gennemsnitligt *fald* på lidt over 10%).

Det er jo ikke tilfældet. Forbrugsvarer stiger nogenlunde svarende til
prisindeksstigningen. Pengene passer (stort set).

Men hvad er det så der sker med indregningen af elektronikpriserne? Går
man ind og siger at Model XYZ1 DVD-maskine i starten af 2007 til kr.
3000 svarer fuldstændig til Model XYZ2 DVD-maskine i slutningen af 2007
som koster kr. 3000, og at elektronik-komponenten i
forbrugerprisindekset derfor er uændret, er lig med +0%? Det lyder
underligt...

Hvordan fungerer det i virkeligheden?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Poul Christensen

Dato : 14-11-07 19:00

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote in

> [...]
> 2007 som koster kr. 3000, og at elektronik-komponenten i
> forbrugerprisindekset derfor er uændret, er lig med +0%? Det lyder

Danmarks Statistik er opmærksom på problemet. Du kan se hvad de skriver
om problemet her:

http://www.dst.dk/asp2xml/puk/udgivelser/get_file.asp?id=8679&sid=problem

mvh poul christensen