Dullerdej?
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 29-10-07 23:32

Hej!

Ifbm. en diskussion kom ordet "dullerdej" op. Kan ikke rigtig finde noget om det
via Google, så jeg spørger her. Det er vel en slags lim? Hedder det noget andet
idag, eller er det gået ud af produktion for 117 år siden?

Håber nogen kan kaste lidt lys over sagen.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-10-07 09:30

Kim Voss Schrader skrev:

> Ifbm. en diskussion kom ordet "dullerdej" op. Kan ikke rigtig
> finde noget om det via Google, så jeg spørger her. Det er
> vel en slags lim? Hedder det noget andet idag, eller er det
> gået ud af produktion for 117 år siden?

Kan det være en slags siliconelim?

Jeg kom en gang ved beskæring af et træ til at flække
hjørnet af en af de grå plasttagrender. Så lånte en nabo
mig en stor tube af sådan noget lim, der efter påsmøringen
skummede op. Det virkede. Kan det passe at det hed
noget med Casco...?

--
Herluf :·)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 30-10-07 16:40

Hej!

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Kan det være en slags siliconelim?

Har ingen anelse. Kender kun navnet, da det er blevet lidt en joke på arbejdet.

> [...]
> mig en stor tube af sådan noget lim, der efter påsmøringen
> skummede op. Det virkede. Kan det passe at det hed

No clue :) Men Casco er et firmanavn svjv.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jan Engmann

Dato : 30-10-07 17:36

Hej, hos os bulebankere (pladesmede) er det et slangord
for spartelmasse...............
Mvh. Jan.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 30-10-07 17:47

Hej!

Jan Engmann wrote:
> Hej, hos os bulebankere (pladesmede) er det et slangord
> for spartelmasse...............

Ok, endnu een til listen. Kan da godt være det bare simpelthen ér slang...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : marlene

Dato : 08-11-07 15:14

du skriver ikke ihvelken forbindelse "dullerdej" skulle kunne bruges.
vi har jo begrebet "gum" i pæn udgave og "elefantsnot" i hverdagstale.
det er den blå gummimasse der kan klæbe lidt og dermed hænge lette ting op
på væggen, for senere at kunne nudres af igen.

Fra : Tina.

Dato : 08-11-07 20:19

"marlene" <rin@nyk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er den blå gummimasse der kan klæbe lidt og dermed hænge lette ting op
> på væggen, for senere at kunne nudres af igen.

Fås også i både gult og i hvidt, og går også under betegnelser som
"abesnot", "pædagogsnot", "plakattape" mf.

Tina

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-11-07 21:44

Hej!

marlene wrote:

> du skriver ikke ihvelken forbindelse "dullerdej" skulle kunne bruges.

Nej, for det er mig der spørger! :) Jeg aner det virkeligt ikke, og ham jeg fik
ordet fra vidste det heller ikke.

> vi har jo begrebet "gum" i pæn udgave og "elefantsnot" i hverdagstale.
> det er den blå gummimasse der kan klæbe lidt og dermed hænge lette ting op
> på væggen, for senere at kunne nudres af igen.

Jep. Men er det dullerdej?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : peter_boegely@msn.co~

Dato : 12-11-07 16:23

On 29 Okt., 23:31, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:
> [...]
> idag, eller er det gået ud af produktion for 117 år siden?
>
> Håber nogen kan kaste lidt lys over sagen.

Hvis man skal bage duller, så skal man selvfølgelig bruge noget
dullerdej. Det ligger næsten i ordet.
Men dullerdej kan også bruges til meget andet og burde være at finde i
et hvert hjem.
Dullerdej er et blødt og klæbrigt materiale der f.eks er velegnet til
at tætne lav impedante vacuum transducere med.
Det er faktisk et godt gammelt dansk ord der bliver brugt alt for lidt
i det danske sprog.

Tak for at du bringer dette emne op.

MVH