UPS har MEGET varme batterier
Fra : Hans

Dato : 14-11-07 23:01

Jeg har en gammel gammel APC Smart-UPS 700INET, hvortil jeg for et halvt års
tid siden købte nye originale batterie.
For et par dage siden så jeg, at UPS'en pludselig meldte at jeg skulle
udskifte batterierne. Det gjorde jeg "selvfølgelig" ikke, da det afhjalp
problemet, at jeg slukkede og tændte UPS'en.

Så her i dag, da jeg kommer hjem fra arbejde, er der en underlig lugt i
lejligheden. Det tog lang tid at lokalisére, at det rent faktisk var UPS'en
der lugtede fælt (nærmest som afbrændt tændstik). Da jeg lagde hånden på
UPS'en var den brandvarm - jeg kunne ikke holde hånden på den. Det var endnu
værre, da jeg fik den adskildt - hold da op den var varm og batterierne er
helt deforme!

Jeg målte følgende spændinger:
Direkte på polerne med strømklemmerne på = 28,1V
Direkte på polerne uden strømklemmerne på = 26,8V
Direkte i strømklemmerne og ikke tilsluttet batteriet = 28,2V

Jeg kan mærke at det ér batterierne der bliver varme. Uden strøm på
batterierne, men hvor UPS'en køre, bliver UPS'en ikke varm.

Er der nogen der har en forklaring på hvad der kan være sket? Kan de
originale batterier virkeligt være blevet defekte eller er det min UPS, der
giver forkert strøm (det burde det vel ikke være udfra ovenstående tal)? Og
hvordan med garanti på batterier (til privat - ikke erhverv)?

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 15-11-07 09:36

"Hans" <notavail@gmail.rem.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> udskifte batterierne. Det gjorde jeg "selvfølgelig" ikke, da det afhjalp
> problemet, at jeg slukkede og tændte UPS'en.

Smartupsene er ihvertfald "kendt" for at skyde ladekredsløbet når de har et
par år på bagen. Så det ville være min første mistanke når du siger en
"gammmel gammel APC"

Når den har lavet det nummer med at lugte fælt og blive meget varm ville jeg
ikke tage nogen chancer - den røg på lodsepladsen.

/Dennis

Fra : Hans

Dato : 15-11-07 10:11

> Smartupsene er ihvertfald "kendt" for at skyde ladekredsløbet når de har
> et par år på bagen. Så det ville være min første mistanke når du siger en
> "gammmel gammel APC"

Men er det ikke noget man burde kunne måle?
Nu har jeg ganske vist ingen oscilloskop og kan ikke se hvor fine kurverne
er, men jeg har da et glimrende multimeter.

> Når den har lavet det nummer med at lugte fælt og blive meget varm ville
> jeg ikke tage nogen chancer - den røg på lodsepladsen.

Jooo, men når man nu har ofret et nyt batteri på den, vil man jo gerne have
valuta for pengene
Omvendt vil jeg selvfølgelig ikke risikere helbredet eller brand, så hvis
der er konkret mistanke om at det er UPS'en der er problemet, vil jeg
naturligvis skrotte den!