RAID 5 læse performance
Fra : Lasse Jensen

Dato : 13-11-07 22:20

Jeg har en Dell PowerEdge 2400 med en PERC 2/Si
RAID controller onboard. Den yder bare ikke skide godt. Jeg vil gerne køre
RAID 5 i hardware nu muligheden er der, men kan kun få 32 mb/s (læsning,
ved godt skrivning under RAID 5 ikke kan forventes at ske skide hurtigt) ud
af den. De samme diske (en herlig blanding af 18 gb 10k RPM SCA diske af
forskellige frabrikater) får omkring 52 mb/s på en Adaptec 29160. Hvad
skyldes det?

De 2 controllere sidder på hver deres PCI bus. Den ene holder alle onboard
enheder og derfor også RAID controlleren. Den anden 5 64 bit PCI slots
indeholdene 2 netkort (et gigabit og et 4 ports 100 mbit), USB 2.0
controller, lydkort og 29160 controlleren. Selvom den onboard PCI
grafikchip sidder på den første bus kan jeg ikke forstille mig at det vil
bruge særlig meget plads på bussen i textmode. Chunksize er sat til 32 kb
og OS er Linux 2.6.20 og FreeBSD 6.2.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 12-01-08 12:34

Hej Lasse

Har du overvejet at kører raid 10 (1+0) (Spejlede striped-sets)
det koster lidt mere diske
men det kører noget hurtigere

Hilsen

Bjarne, Svendborg