kald-rækkefølgen af eventhandler-metoderne
Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 08-11-07 16:46

I hvilken rækkefølge kaldes eventhandler-metoderne (fx
actionPerformed fra ActionListener) i forbindelse med Javas
GUI-framework?

Eksempel:

SomeListnerObject l1,l2;
someGuiObjekt.addSomeListner(l1)
someGuiObjekt.addSomeListner(l2)

Ved en hændelse, kaldes så eventhandler-metoden først fra l1 eller
l2? En lille afprøvning synes at indikere, den sidst registrede, l2,
kaldes først, men jeg er ikke sikker på, dette gælder på tværs af
impl-platforme af Java. Jeg synes ikke rigtig, jeg kan finde noget
sted at læse omkring dette og få det afklaret helt præcist. Nogen
referencer til en afklaring?

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-11-07 17:21

On Thu, 08 Nov 2007 16:45:51 +0100
Christian Bohr-Halling <nospam@cbh.softwolves.dk> wrote:

> I hvilken rækkefølge kaldes eventhandler-metoderne (fx
> actionPerformed fra ActionListener) i forbindelse med Javas
> GUI-framework?

Da ActionListeners gemmes internt i en ArrayList, er det helt
tilfældigt, hvilken rækkefølge ActionListeners bliver kaldt.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 17-11-07 03:24

Michael Rasmussen wrote:
> Da ActionListeners gemmes internt i en ArrayList, er det helt
> tilfældigt, hvilken rækkefølge ActionListeners bliver kaldt.

Hvis jeg skulle hente ud af en ArrayList, så ville jeg hente
enten forlæns eller baglæns.

Det er naturligvis muligt at hente i en tilfældig rækkefølge,
men det er noget besværligt sammenlignet med en helt almindelig
for løkke.

Arne

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 17-11-07 03:21

Christian Bohr-Halling wrote:
> [...]
> impl-platforme af Java. Jeg synes ikke rigtig, jeg kan finde noget
> sted at læse omkring dette og få det afklaret helt præcist. Nogen

Der står ikke noget i JavaDocs. Jeg tror at vi må konkludere
at det må være implementations specifik og at man ikke bør kode
baseret på en antagelse om en bestemt rækkefølge.

En googling viser at andre end dig har konstateret at de
kaldes i reverse order (senest tilføjet først).

Arne