Abit IP35Pro - Abit IP35 - Abit IP35-E
Fra : Brian Larsen

Dato : 09-11-07 20:30

Hej,
Disse bundkort spænder fra 1190,- til 667,-. Er den billige IP35-E lige så
god til OC som de andre?
Kølerprofilerne ser knap så eksotiske ud som på Pro versionen.
Jeg har iøvrigt svært ved at genneskue forskellen på de 3 forskellige
versioner af bundkortet.
Pro-versionen har vist eSATA.
Jeg regner med at det skal kombineres med et 8800GT samt E6850 og
overclockes mest muligt.
Er IP35-E god nok til OC?
/Brian

Fra : Finn og Angela

Dato : 09-11-07 22:34

"Brian Larsen" <darkest@events.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> versioner af bundkortet.
> Pro-versionen har vist eSATA.
> Jeg regner med at det skal kombineres med et 8800GT samt E6850 og

Du er heldig

En tråd på 76 sider omhandlende IP35-E og dets OC-egenskaber:
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=29&threadid=2063989

- kort sagt (jeg har ikke læst hele tråden igennem) ser det ud til at det
clocker lige så godt som de andre versioner. -E mangler Firewire (som
vidst ikke fungerer specielt godt på de andre) og PRO har uGuru med bl.a.
bedre blæserstyring.

Finn

Fra : Hans

Dato : 10-11-07 00:15

Brian Larsen wrote:
> [...]
> versioner af bundkortet.
> Pro-versionen har vist eSATA.
> Jeg regner med at det skal kombineres med et 8800GT samt E6850 og

Jeg ville nok hellere vælge et Gigabyte GA-P35-DS4 end nogen af de
ovenstående.

Her er en test hvor de sammenligner fem P35 baserede bundkort, og her er
Abit P35 Pro også med i testen:

http://www.tweaktown.com/articles/1154/intel_p35_motherboards_five_in_the_pit/index.html

Jeg bruger selv et GA-P35-DQ6, og her kan min Q6600 snildt køre 3 GHz., uden
det har været nødvendigt at bruge andet end Auto settings for spændinger og
ram-timings i bios.

Hans

Fra : Finn og Angela

Dato : 10-11-07 11:42

> [...]
>
> Jeg bruger selv et GA-P35-DQ6, og her kan min Q6600 snildt køre 3 GHz.,
> uden det har været nødvendigt at bruge andet end Auto settings for

Hans, hvordan har Gigabyte det med blæserstyring/Speedfan?

Havde du ikke et IP35 Pro?

Finn

Fra : Hans

Dato : 10-11-07 16:11

Finn og Angela wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Hans, hvordan har Gigabyte det med blæserstyring/Speedfan?

Speedfan kan styre CPU_Fan og SYS_Fan2 på Gigabytes DS4 og DQ6, både med
PWM- og DC-Regulerede blæsere. Abit IP35 Pro har slet ingen support for
Speedfan.

> Havde du ikke et IP35 Pro?

Det har jeg skam stadigvæk, men det er brugt i en anden maskine.

Hans

Fra : Finn og Angela

Dato : 10-11-07 16:36

> Speedfan kan styre CPU_Fan og SYS_Fan2 på Gigabytes DS4 og DQ6, både med
> PWM- og DC-Regulerede blæsere. Abit IP35 Pro har slet ingen support for
> Speedfan.

Ok; men Abit har jo så uGuru, som jeg kan huske du roste (bortset fra min.
spændingsværdierne på blæser 3 og 4)

> Det har jeg skam stadigvæk, men det er brugt i en anden maskine.

- men det clocker ikke så godt efter dine erfaringer, som Gigabyte kortene?

tak for input,

Finn

(er selv på P35 udkig - og vakler mellem Abit/Gigabyte (Asus P5K har jeg
fravalgt pga. strømforbrug)).

Fra : Per Nielsen

Dato : 10-11-07 17:00

"Finn og Angela" <afc.chris_fjern dette_@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> (er selv på P35 udkig - og vakler mellem Abit/Gigabyte (Asus P5K har jeg
> fravalgt pga. strømforbrug)).

Jeg kører med et Abit P35 (ikke E eller Pro). Det kører glimragende med en
Core2Duo E6750 (ikke overclocket), 2x1GB Corsair XMS2 Xtreme Performance
TwinX Matched PC6400, samt et Inno3D GeForce 8800GTS (overclocket fra
500/1600 til 525/1750).

Fra : Finn og Angela

Dato : 10-11-07 22:11

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Core2Duo E6750 (ikke overclocket), 2x1GB Corsair XMS2 Xtreme Performance
> TwinX Matched PC6400, samt et Inno3D GeForce 8800GTS (overclocket fra

Du har ikke prøvet at OC´e cpuen/rammene?

Finn

Fra : Brian Larsen

Dato : 11-11-07 12:31

Hej igen,
Tak for alle svar og diskussioner.

Mine sidste 3 bundkort har været fra Abit (BH6, KT7A, NF7-S v2.0, alle kører
endnu). Jeg er derfor trofast mod dette mærke og har valgt Abit IP35-E, idet
jeg kun kan læse godt om det, er godt til OC og har en god pris. Jeg kan
selvfølgelig godt læse at mange er glade for Gigabyte GA-P35-DS4

Mit CPU valg falder på E6850
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=390530 som jeg kan læse er
god til OC. Kan dog også læse at E6750 kan næsten gøre det samme billigere.

Kølervalg er Scythe Infinity pga. god omtale her i gruppen. Jeg er dog i
tvivl om den er støjsvag nok, men kender ingen alternativer
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=222879

Graffikkort skal være et Asus 8800GT hvis jeg ellers kan finde en som har
det på lager. Ellers er der måske et andet mærke.

Min nuværende PSU er en 300Watt Aopen FSP300 60BT (PF) med isat Pabst blæser
http://www.powrtech.com/new_page_27.htm som trækker et Abit NF7-S v2.0 med
en Barton 2500@3200+ med et OC'et Asus 6800GT128mb, 3 diske, 2 dvd-drev,
ekstra blæser samt noget neonlys uden problemer. Jeg får nok problemer med
de nymodens stik :) Jeg har én SATA disk heldigvis med molex strømstik.
Ellers har jeg kig på NorthQ 4475-500S Ultra Silent
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=169177 som ser ud til at
være støjsvag, men måske er det overkill?

Jeg vil have en ny hurtig og støjsvag harddisk og har valgt Seagate
Barracuda ES 500Gb 8.5ms
http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?vgnextoid=1d0199f4fa74c010VgnVCM100000dd04090aRCRD&locale=en-US
Den har NCQ som jeg håber at det nye bundkort understøtter, men ved det
faktisk ikke. http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=218454

Mht. RAM er jeg i tvivl, jeg skal bruge 2Gb. Jeg kan se at fra
PC-6400/800Mhz er der et stor prishop til f.eks. PC-8500. Er PC-6400
tilstrækkelig? Jeg har kigget på corsair XMS2
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=158887 men ved ikke om de
er gode det er CL5. Kan de overclockes?

Igen tak for alle svar. Håber på lidt input til mit ovenstående "projekt" så
jeg kan kaste mig over ET:Quakewar og Crisis osv. i en god opløsning. Det er
til en gamerpc.

Fra : Finn og Angela

Dato : 11-11-07 16:16

> Hej igen,
> Tak for alle svar og diskussioner.

Velbekommen - glad for ikke at få på puklen over at jeg jo har sneget mig
lidt ind i din tråd

> Kølervalg er Scythe Infinity pga. god omtale her i gruppen. Jeg er dog i
> tvivl om den er støjsvag nok, men kender ingen alternativer
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=222879

Kølere er en jungle; Infinity er uden tvivl en fremragende køler. Andre
sværger til Noctua:
- som tilsyneladende kan fås uden blæser:

Har selv en Ninja og en Noiseblocker Coolscraber, begge købt brugt (jeg er
for nærig til at give op mod 500.- for en køler) - af dem synes jeg faktisk
NB gør det bedst..

Begge monteret med Papst 1600rpm og Speedfan-reguleret (ca. 35% rpm/ idle -
80%rpm/ load) (P4 3.0C@3.5 på Abt IC7-G (P4 2.8@3.4 på Asus) - og
blæsende luft bagud af kabinettet..

Har man ikke denne mulighed, ville jeg nok også kigge efter "ikke-tower"
heatpipekølere, som Thermaltake Big Typhoon:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=122166&Bedom=true
(billig - og brugt af forfatteren til nævnte tråd om IP35-E)

eller Thermalright SI-128:

> [...]
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=158887 men ved ikke om
> de er gode det er CL5. Kan de overclockes?

Som du kan se på bedømmelserne her:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206422&Bedom=true
overclocker de tidlige versioner bedst.

Har søgt lidt og det ser ud til at ram med Micron D9xxx chips er gode
overclockere (lidt a la Bh-5 tidligere).

Står lidt om det her:
http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=90457&sid=&hilight=D9GKX

her: http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=91314&sid=&hilight=D9GKX

og her:
http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=91239&sid=&hilight=D9GKX

"Nørderne" (er selv en af dem bruger"Ramlist" til at se, hvilke chips,
der sidder i de forskellige ram: http://ramlist.ath.cx/ddr2/

I IP35-e tråden anbefales Kingston value:
http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=138806

"I'm not a fan of OCZ RAM (high price). A better choice would be KINGSTON
DDR2 800 ValueRAM with "N5" code in the part number. I've owned four pairs
and all were good up to a minimum of 580MHz @ 5-5-5-15-2T/2.1V, and 475MHz @
4-4-4-12-2T/2.1V. Naturally, it's YMMV with any ValueRAM or overclocking RAM

These Kingston modules appear to be very high quality DDR2 800 chips,
conservatively rated at 400MHz/1.8V with 5-5-5-18 timing. They will run at
4-4-4-12-2T with 1.8Vdimm.

You only need high-performance overclocking RAM if you purchase a 7x multi
CPU. High-quality DDR2 800 RAMs rate at 1.8V will easily hit 440MHz speed
with 2.0Vdimm. That's good enough to push an 8x multi CPU to 3.5GHz."

- De er godt nok billige; ~ 300.- for 2X1 Gb - hvilket egentlig er dét der
har fået mog på C2d vognen...

> Igen tak for alle svar. Håber på lidt input til mit ovenstående "projekt"
> så jeg kan kaste mig over ET:Quakewar og Crisis osv. i en god opløsning.
> Det er til en gamerpc.

Hermed givet

Finn

Fra : Per Nielsen

Dato : 11-11-07 13:07

> Du har ikke prøvet at OC´e cpuen/rammene?

Kun en enkelt gang. Men det så ud til at multiplier så faldt fra 8 til 6
iflg Everest, og så bliver den jo i stedet underclocket?? Det skal jeg lige
have fundet ud af på et tidspunkt, hvad pokker det er jeg mangler at være
opmærksom på i BIOS. Lige nu er jeg mere interesseret i hvor meget jeg kan
få grafikkortet op på

Fra : Hans

Dato : 11-11-07 13:30

Per Nielsen wrote:
> [...]
> jeg mangler at være opmærksom på i BIOS. Lige nu er jeg mere
> interesseret i hvor meget jeg kan få grafikkortet op på

Hvis du kun havde Everest kørende mens du aflæste cpu'en, så er det helt
normalt at multiplieren faldt til x6 på grund af Speedstep funktionen.

Du bliver nødt til at belaste cpu'en for at aflæse den korrekte
clockfrekvens.

Hans

Fra : Finn og Angela

Dato : 11-11-07 15:10

> [...]
> normalt at multiplieren faldt til x6 på grund af Speedstep funktionen.
>
> Du bliver nødt til at belaste cpu'en for at aflæse den korrekte

Eller disable C1E og EIST i bios indtil max. settings er fundet?

Finn

Fra : Per Nielsen

Dato : 11-11-07 18:58

> Eller disable C1E og EIST i bios indtil max. settings er fundet?

Det skal jeg da også lige have kigget på

Fra : Per Nielsen

Dato : 11-11-07 18:57

> [...]
> normalt at multiplieren faldt til x6 på grund af Speedstep funktionen.
> Du bliver nødt til at belaste cpu'en for at aflæse den korrekte

He, det havde jeg da lige glemt i skyndingen Takker

Fra : Hans

Dato : 10-11-07 18:43

Finn og Angela wrote:

> Ok; men Abit har jo så uGuru, som jeg kan huske du roste (bortset fra
> min. spændingsværdierne på blæser 3 og 4)

Det er desværre noget værre. Det er kun muligt at regulere cpublæseren helt
ned til 5 Volt. De øvrige 5 blæserudgange kan kun reguleres mellem 12-8
Volt, og en 1200 rpm. blæser kan tydeligt høres ved 800 rpm., så derfor
faldt begejstringen noget over dette bundkort.

Det er så røget over i min server med en E2140 Dual Core, hvor alle 4
blæsere i kabinettet kører på cpu udgangen, så maskinen er helt lydløs når
den ikke belastes. Indtil videre bliver det i kabinettet, men jeg vil nok
prøve at finde et andet bundkort med et lavere strømforbrug, da
strømforsyningen omkring cpu'en er noget overkill til formålet, og der er
desuden ingen mulighed for at vælge lavere corespænding end standard til
cpu'en.

> - men det clocker ikke så godt efter dine erfaringer, som Gigabyte
> kortene?
Der er mulighed for dynamisk OC på Gigabyte, hvilket giver nogle helt andre
muligheder, da der jo ikke er nogen grund til at maskinen bruger mere strøm
end højst nødvendig når den står idle. Her skrues der kun op for
clockfrekvensen når der er brug for det.

> (er selv på P35 udkig - og vakler mellem Abit/Gigabyte (Asus P5K har
> jeg fravalgt pga. strømforbrug)).

Jeg har efterhånden samlet nogle maskiner med GA-P35-DS4 bundkortet, og det
har været en ren fornøjelse hver gang, så det kan varmt anbefales.

Hans

Fra : Finn og Angela

Dato : 10-11-07 22:10

> [...]
> desuden ingen mulighed for at vælge lavere corespænding end standard til

hvis du vil sælge, vil jeg prøve at leve med manglerne

> [...]
> mere strøm end højst nødvendig når den står idle. Her skrues der kun op
> for clockfrekvensen når der er brug for det.

Ok; vil jeg prøve at læse lidt om..

> Jeg har efterhånden samlet nogle maskiner med GA-P35-DS4 bundkortet, og
> det har været en ren fornøjelse hver gang, så det kan varmt anbefales.

Læser lidt om dette også..

Finn

Fra : Hans

Dato : 11-11-07 17:36

Finn og Angela wrote:

> hvis du vil sælge, vil jeg prøve at leve med manglerne

Ja jo, muligvis. Jeg købte det før prisen røg ned på det nuværende niveau,
så jeg tror jeg bruger det til et fremtidigt C2 projekt, da jeg ikke vil
sælge det for enhver pris. Det har trods alt kun kørt i 250 timer (der er
nemlig brugsstatistik i bios), så det er så godt som nyt.

Jeg vakler lidt mellem Gigabyte GA-G31MX-S2 eller MSI G31M-F som erstatning
for IP35 Pro bundkortet, men det afhænger af billedkvaliteten på
VGA-Udgangen. Jeg kører nemlig 1600 x 1200 på den tilsluttede monitor, hvor
jeg udelukkende har gode erfaringer med onboard grafik på MSI's bundkort, og
ikke ved hvad jeg kan forvente med det tilsvarende Gigabyte. Til gengæld har
MSI kortet ikke de samme features som Gigabytes, så det er dælme svært.

Jeg har et Gigabyte 8500GT liggende og her står VGA-Udgangen som en snotklat
i forhold til det Radeon x1050 jeg bruger i serveren nu, så jeg er lidt
tilbageholdende ved at vælge Gigabytes bundkort, hvis der nu generelt er
sparet for meget i kredsløbet omkring VGA-Stikket.

Det begynder efterhånden at ligne en "plat eller krone" løsning, og så se
hvad der sker.

Hans