hvilket kort til gaming?
Fra : Torben

Dato : 09-11-07 13:36

Hej

Min gamle 2,8 ghx P4 er efterhånden blevet for træt til de spil jeg har
liggende, derfor vil jeg nu have fundet min en ny computer, men har ikke
rigtig fulgt med på "markedet"

Det jeg godt kunne tænke mig, er noget core2 due 6850, et 8800 gt
grafikkort.

MB behøver ikke have alt muligt blingbling, men skal være stabilt, skal
næsten udelukkende bruges til spil og plads til både lydkort og tv kort,
samt ekstra usb kort ( har 7 usb enheder tilsluttet)

Tilsvarende skal jeg have noget godt ram, så hurtigt og stabilt som muligt
til en fornuftigt pris.

Det hele skal være så lydløst som muligt, men ikke vandkølet. Ingen af
delene skal OC.

Nogen der har nogen forslag? mht. MB snakker vi omkring 1000-1500 kr og
tilsvarende pris på ram.

Skal også have fundet et godt kabinet ( har altid haft Lian-Li) og en
fornuftig strømforsyning, hvis der er nogen der har forslag, men det er jo
en helt anden NG. :-

/Torben

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-11-07 15:42

Torben wrote:

> Nogen der har nogen forslag? mht. MB snakker vi omkring 1000-1500 kr og
> tilsvarende pris på ram.

Man kan sådan set ikke sige at et bundkort er bedre til spil end et
andet. Kig efter et kort der rummer de egenskaber du ønsker og køb det

Mht. RAM - Kingston, kingston og atter Kingston.

> Skal også have fundet et godt kabinet ( har altid haft Lian-Li) og en
> fornuftig strømforsyning, hvis der er nogen der har forslag, men det er jo
> en helt anden NG. :-

Kig på Antec P180/P182 - gode kabinetter. PSU: NorthQ 4775-500...

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen E.

Dato : 09-11-07 22:16

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan sådan set ikke sige at et bundkort er bedre til spil end et andet. Kig efter et
> kort der rummer de egenskaber du ønsker og køb det så
>
> Mht. RAM - Kingston, kingston og atter Kingston.

Pjat - men du kender åbenbart ikke andet.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-11-07 12:47

Jørgen E. wrote:

> Pjat - men du kender åbenbart ikke andet.

Jo, jeg kender mange producenter af RAM, men alle de andre er spild af
penge når der ikke skal overclockes.

Jesper Poulsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 10-11-07 10:55

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> Mht. RAM - Kingston, kingston og atter Kingston.

Corsair

Fra : Mads

Dato : 09-11-07 18:17

On Fri, 9 Nov 2007 13:36:21 +0100, "Torben"
<torben@FJERNDETTEka-net.dk> wrote:

> [...]
>næsten udelukkende bruges til spil og plads til både lydkort og tv kort,
>samt ekstra usb kort ( har 7 usb enheder tilsluttet)

Asus bundkort i P5 serien. Så er du ikke gået helt forkert i byen.

>Tilsvarende skal jeg have noget godt ram, så hurtigt og stabilt som muligt
>til en fornuftigt pris.

Kingston eller Corsair TwinX.
Jeg har set et Asus P5k, en E6600 og 4 GB Corsair TwinX
Den er klippestabil og kører 3.2 GHz uden de mindste problemer.

>Det hele skal være så lydløst som muligt, men ikke vandkølet. Ingen af
>delene skal OC.

Smæk en Scythe Infinity køler på CPU'en. Det vil du ikke fortryde.

>Skal også have fundet et godt kabinet ( har altid haft Lian-Li) og en
>fornuftig strømforsyning, hvis der er nogen der har forslag, men det er jo
>en helt anden NG. :-

Antec P180 eller 182. Næsten samme kabinet, men 182
er lidt pænere udvendigt.

Dertil en Corsair HX520 eller 620 PSU. Den er dejligt stille
og har løse kabler, så man slipper for alt for meget rod.

Med sådan en maskine er det kun grafikkortet der kan høres.
Jeg går selv og venter på et 8800GT så jeg kan komme igang
med Crysis.

mvh Mads

Fra : Torben

Dato : 10-11-07 09:24

Hej Mads,

jeg har kigget på det hele du har nævnt, og er kommet op med dette:

MB: ASUS P5K Premium/WiFi-AP Black Pearl Special Edition
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=389113

RAM: Corsair XMS2 Dominator 4 x 1 GB
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=382288

Kabinet: Antec Performance One (P182 SE
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=378070

Grafikkort: (er købt) ASUS EN8800GT/G/HTDP
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=403920

CPU: Core 2 Duo E6850 3 GHz
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=390530

CPU køler: Scythe Infinity CPU Køler
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=222879

HD: Hitachi DeskStar 7K1000 1 TB

Det skulle vel kunne køre rimelig stabilt sammen? Det jeg tænker på er
ram'en vs. MB.

/Torben

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-11-07 12:51

Torben wrote:

> Det skulle vel kunne køre rimelig stabilt sammen? Det jeg tænker på er
> ram'en vs. MB.

Er du sikker på at bundkortet frigiver 4GiB RAM til OS'et?

I adresse-området fra 3.5GiB til 4GiB ligger bundkortets mange
funktioner ofte.

Jesper Poulsen

Fra : Mads

Dato : 10-11-07 13:33

On Sat, 10 Nov 2007 09:24:15 +0100, "Torben"
> [...]

>http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=381952
>
>Det skulle vel kunne køre rimelig stabilt sammen? Det jeg tænker på er

Det ser meget fint ud. Dog skal du lige være obs på
at du ikke vil få 4 GB RAM ud af det, men kun 3.5 GB
hvis du altså kører med en 32 bit Windows
Ikke noget stort problem. 3,5 GB er stadig bedre end
2 GB. Om det så er overkill med 3,5 GB er op til dig.
I de fleste programmer vil du ikke mærke forskel på
2 og 3,5 GB RAM. Selv kan jeg kun mærke forskel
når jeg bruger Cool Edit Pro til at redigere mange
lydspor på samme tid.

Blæserdimsen du har købt sammen med RAM kender
jeg ikke, men små blæsere har det med at hvine og jeg
tvivler da også på at den er nødvendig. I mit P182 kabinet
bliver de samme RAM moduler ihvertfald knap lunkne og
jeg bruger kun de kabinet blæsere der fulgte med.
Alle 3 kører på medium styrke og siger ikke meget.

Ellers en fin maskine du har banket sammen der.
Den ligner min til forveksling.

Hov, hvad med PSU? Har du glemt den ?

mvh Mads

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-11-07 14:20

Mads wrote:

> Det ser meget fint ud. Dog skal du lige være obs på
> at du ikke vil få 4 GB RAM ud af det, men kun 3.5 GB
> hvis du altså kører med en 32 bit Windows

Det er ikke et softwareproblem men derimod et hardwareproblem.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-07 14:32

Jesper Poulsen wrote:

> Det er ikke et softwareproblem men derimod et hardwareproblem.

Det er vidst kun Windows 2003 server der kan addressere 4GB RAM
effektivt (jeg vil tro at 36bit PAE er slået til i 2003 Server). både XP
og Vista 32 addresserer mindre end de 4 GB på hardware der f.eks godt
kan klare opgaven med et 64 bit system.

Mvh.
Claus

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-11-07 15:57

Jesper Poulsen wrote:

> Det er ikke et softwareproblem men derimod et hardwareproblem.

Sjovt på min nye laptop med 4Gb der kan linux fint adressere det hele
hvorimod Vista har lidt svært ved det

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-11-07 15:58

Peter Lykkegaard wrote:

> Sjovt på min nye laptop med 4Gb der kan linux fint adressere det hele
> hvorimod Vista har lidt svært ved det

Nu er det heller ikke et desktop-bundkort. Serverbundkort giver heller
ikke problemer.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 10-11-07 16:15

Mads wrote:

> Det ser meget fint ud. Dog skal du lige være obs på
> at du ikke vil få 4 GB RAM ud af det, men kun 3.5 GB
> hvis du altså kører med en 32 bit Windows

Her vil der så kun være 3 GB til rådighed, da grafikkortet har 512 MB Ram.

Hans

Fra : Mads

Dato : 10-11-07 17:44

On Sat, 10 Nov 2007 16:15:24 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Her vil der så kun være 3 GB til rådighed, da grafikkortet har 512 MB Ram.

Hvorfor dog det ?

Jeg har selv et grafikkort med 512 MB RAM og de har da ingen
indvirkning på de RAM som er monteret på bundkortet.

Mon ikke du tænker på bundkort med onboard grafikkort og
shared RAM ? Der bruger grafikkortet jo af systemets RAM

mvh Mads

Fra : Hans

Dato : 10-11-07 18:12

Mads wrote:

> [...]
>
> Mon ikke du tænker på bundkort med onboard grafikkort og
> shared RAM ? Der bruger grafikkortet jo af systemets RAM

Ikke helt. Grafikkortets rammængde har desværre også indvirkning på hvor
meget der bliver til rådighed til systemet. Der er en meget god forklaring
her:

http://www.dansdata.com/askdan00015.htm

Et P35 baseret bundkort viser 3.5 GB ledig med et 256 MB grafikkort, 3.2 GB
med et 320 MB og 3.0 GB med et 512 MB.

Hvilket chipsæt sidder der på det bundkort du anvender?

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-11-07 12:48

Mads wrote:

> Med sådan en maskine er det kun grafikkortet der kan høres.

Jeg har oplevet et GF8800GTS i et P180/P182 - det kan ikke høres.

Jesper Poulsen

Fra : Bo Andersen

Dato : 15-11-07 08:23

Har en C2D E6850 @3.6GHz, med Corsair PC2-8500, det triller bare....

> Smæk en Scythe Infinity køler på CPU'en. Det vil du ikke fortryde.
Eller en Zalman CNSP9700 der med følger også en manuel omdr. regulering.

> Antec P180 eller 182. Næsten samme kabinet, men 182
> er lidt pænere udvendigt.
Her må jeg igen give ret, jeg havde faktisk ståpels, lige fra jeg åbnede
papkassen,
til jeg var færdig med at samle. Kvaliteten er bare helt i top.

> Dertil en Corsair HX520 eller 620 PSU. Den er dejligt stille
> og har løse kabler, så man slipper for alt for meget rod.

Her blev jeg sku skuffet !!
Har en HX620, den performer rigtigt godt, lydløs, lækker pose til
overskydende kabler osv.
MOBO og PCI-E kablerne er i en lækker kabel-strømpe, men her stopper det så.
De andre kabler SATA+Molex (modulopbygget) er så stenhårde og svære at få
til at sidde
ordenligt i kabinettet, man er jo næsten bange for at det er printet på
SATA-disken der brækker
før kablet har tænkt sig at bøje sig.
For sådan en pris for en PSU, burde de have lavet kablerne med bløde kabler,
med noget silocone-gummi-agtig isolering.
De kabler har jeg nemlig til mine IDE-enheder, og DE er bløde som snot.

> Med sådan en maskine er det kun grafikkortet der kan høres.
> Jeg går selv og venter på et 8800GT så jeg kan komme igang
> med Crysis.

Fuck nu af....øv. Det var der ikke penge til hos mig så det
måtte blive et brugt 7900GS. Nå men nu vil jeg til at spille notepad.
-Bo Andersen-