Mine fisk dør lidt efter lidt
Fra : Juul

Dato : 30-10-07 08:22

Vores fisk i akvariet dør lidt efter lidt, i går rensede jeg akvariet godt,
dog kogte jeg ikke stenene, der er ca. 22 grader i akvariet.
Lige nu har jeg 1 guppy, 1 platy, 2 neonfisk og 2 maller. (neonfiskene og
mallerne er ca. 1-1½ år gamle)
Skifter 1/3 af vandet 1 gang om måneden.

Hvad gør jeg forkert?

Hvilke fisk vil i foreslå?

Mvh. Juul

Fra : Frandsen

Dato : 30-10-07 09:31

"Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> godt, dog kogte jeg ikke stenene, der er ca. 22 grader i akvariet.
> Lige nu har jeg 1 guppy, 1 platy, 2 neonfisk og 2 maller. (neonfiskene og

Er akvariet også 1½ år gammelt?

> Hvad gør jeg forkert?

Svært at sige lieg umiddelbart.

Hvad er dine vandværdier (ammoniak, nitrit, nitrat, Ph)?

Fra : Juul

Dato : 30-10-07 14:00

"Frandsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse
> "Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
>
> Er akvariet også 1½ år gammelt?

Det er 3 år vil jeg tro, eller dvs. det var brugt da vi fik det, men havde
stået tomt længe

> Svært at sige lieg umiddelbart.
>
> Hvad er dine vandværdier (ammoniak, nitrit, nitrat, Ph)?
Har lige haft vandprøve med ved dyrhandleren, ph var lidt højt, men det
siger hun at vandet er lige nu, ellers ser det fint ud

Fra : Leo Jørgensen

Dato : 30-10-07 19:36

Hva er der af planter i vandet, og hvordan har planterne det hvis der er
nogen.
Hvad bruger du af filter og pumper, og hvordan med fodring, er det hver dag,
eller kun hver anden, alt efter indholdet af planter.

Fra : Leo Jørgensen

Dato : 30-10-07 19:43

Der er kommet følgende på akvariesiden, som det bedste bud. Og så længe fisk
og planter ser ud til at trives med det, vil jeg nok undlade at gøre noget,
ud over måske at sende billedet til Danmarks akvarium, det kunne jo være de
havde en der lige kunne kigge på det.

I min pure ungdom 20+ år siden, havde jeg et akvarie med den samme
svampevækst. Jeg slap aldrig af med svampen selv om jeg lavde grundig
rengøring og skiftede bundlag med mere. Fiskene tog ikke skade af væksten,
så til sidst lod jeg den være, den forsvandt af sig selv med tiden.

Hvis du vil rengøre akvariet skal der sandsynligvis skrappe midler til
(Rodalon, klorin eller lignende) samt at du må gøre op med dig selv om du
vil kassere ALT indhold i akvariet, da du risikerer at du overfører kim fra
svampen til det rengjorte akvarie.

Nils

Fra : Leo Jørgensen

Dato : 30-10-07 21:15

Syns nok der var noget galt, den var lige røget forkert.

Fra : Frandsen

Dato : 31-10-07 09:33

> Har lige haft vandprøve med ved dyrhandleren, ph var lidt højt, men det
> siger hun at vandet er lige nu, ellers ser det fint ud

Den er godt nok svær. Vandværdierne er gode nok, og hvis der ikke er synlige
tegn på sygdom (gisper fiskene efter luft?), så er det ikke såan lige til at
sige, hvad det kan være. Der er ikke nogen synlige tegn? Opsvulmede,
udmagrede, underlig svømmeadfærd what ever?

Måske det bare er alderdom - mange fisk lever ikke så længe.

Fra : Juul

Dato : 31-10-07 14:23

> [...]
> Opsvulmede, udmagrede, underlig svømmeadfærd what ever?
>
> Måske det bare er alderdom - mange fisk lever ikke så længe.
Jeg kan ikke se nogle sygdomstegn på dem

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-10-07 19:52

Juul skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> Lige nu har jeg 1 guppy, 1 platy, 2 neonfisk og 2 maller.
> (neonfiskene og mallerne er ca. 1-1½ år gamle)
> Skifter 1/3 af vandet 1 gang om måneden.

Den mest almindelige "fejl" er overfodring - men så få fisk skal
de ned på ganske lidt - og kun en gang om dagen.....

I den første tid rimelig hyppige vandskifte - når planterne gror
fint og det hele trives kan vandskifte godt ske meget sjældnre...

Lys 10-11 timer i døgnet...

Et godt udvendigt filter, der gengøres 1-2 gange om året....

Fodring en gang om dagen - og kun hvad der er spist på et par
minutter...

Det er i grove træk pasningen af mine akvarier - og det har
fungeret fint i mange år....

Men fortæl lidt mere om dit, så er der nok en, der har gode
forslag

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Juul

Dato : 30-10-07 20:11

> [...]
> Med venlig hilsen Jan Vestergaard
> Web: www.jve.dk - email kan sendes via hjemmesiden
> - men indlæg på Usenet bør normalt besvares i gruppen

Akvariet måler 35x80x40 cm
Har en filterpumpe der hedder Fluval innen filter 2 plus, 400l/h >_ * 6 w,
60 cm * 45 <_ 90 l *8. Det var den dyrhandleren sagde der passer til vores
akvarium.
øhh, der var 5-6 gubbyer, 3 platyer
det er 2 alm. sugemaller
Planterne visner lidt efter lidt
De får mad 1 gang om dagen, og jeg syntes ikke de får ret meget (min 2 årige
datter giver dem af og til mad, og kommer hun til at give dem for meget 1
dag, så får ikke ikke noget næste dag)
Der er lys hos dem fra kl. 9.30 til 20, men er ikke sikker på om det måske
bare er et alm. lysstofrør der sidder i lampen
Lig nu er der ca. 26,5 grader i akvariet

Fra : Martin Bak

Dato : 31-10-07 00:02

"Juul" <juul160404@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> De får mad 1 gang om dagen, og jeg syntes ikke de får ret meget (min 2
> årige datter giver dem af og til mad, og kommer hun til at give dem for
> meget 1 dag, så får ikke ikke noget næste dag)

Det hjælper desværre ikke ret meget. Fiskene æder ikke det der gives for
meget, og så synker dt til bunds hvor det rådner og forurener vandet.
Fodringen skal være _meget_ beskeden når der kun er så få fisk. En ugentlig
fastedag vil nok også være fint under alle omstændigheder. Det er næsten
umuligt at fodre lidt nok ;)

Du svarede ikke rigtigt på hvor gammelt akvariet var... eller jo det gjorde
du, men det var ikke det der blev spurgt til. Hvor længe har du haft det
kørende med vand og fisk?

Martin

Fra : Juul

Dato : 31-10-07 09:28

> [...]
>
> Du svarede ikke rigtigt på hvor gammelt akvariet var... eller jo det
> gjorde du, men det var ikke det der blev spurgt til. Hvor længe har du

Det har altid kørt mens vi har haft det, så i ca. 3 år

Juul

Fra : Frandsen

Dato : 31-10-07 09:29

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> Du svarede ikke rigtigt på hvor gammelt akvariet var... eller jo det
> gjorde du, men det var ikke det der blev spurgt til. Hvor længe har du
> haft det kørende med vand og fisk?

Betyder ikke så meget, da vi fandt ud af, at vandværdierne er gode nok.

Fra : Leo Jørgensen

Dato : 03-11-07 15:42

> Betyder ikke så meget, da vi fandt ud af, at vandværdierne er gode nok.

Vandværdierne er målt dagen efter vandskift, så kan de ikke tale helt sant.
Er jeg blevet oplyst i personlig kontakt med Juul

Fra : Frandsen

Dato : 05-11-07 10:50

"Leo Jørgensen" <leo@leo.lir.dk> skrev i meddelelsen

> Vandværdierne er målt dagen efter vandskift, så kan de ikke tale helt
> sant.
> Er jeg blevet oplyst i personlig kontakt med Juul

Øj, det var ikke gennemtænkt I det mindste er hans vandskift i orden.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-10-07 21:40

Juul skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Planterne visner lidt efter lidt

Det tyder også lidt på at "der er noget galt" ?

Prøv at give dem lidt gødning - men først, når de ER kommet i
vækst.

> (min 2 årige datter giver dem af og til mad, og kommer
> hun til at give dem for meget 1 dag, så får ikke ikke noget
> næste dag)

Overfodring er en af de mest almindelige grunde til fiskedød - og
bare en overfodring kan ødelægge meget i lang tid derefter.

> Der er lys hos dem fra kl. 9.30 til 20, men er ikke sikker på
> om det måske bare er et alm. lysstofrør der sidder i lampen

Alm rør er OK - men hvis de er over et år gamle, så udskift dem,
da de så har mistet så meget af "kraften" at lyset ikke er så
godt mere - selvom det ser ud til at de lyser ok.....

> Lig nu er der ca. 26,5 grader i akvariet

For varmt til de fisk du nævner - hvis du kan få det ned på 24
grader vil det være fint.

Planterne er heller ikke så glade for vand, der er for
varmt......

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard