Hvilken OS til hjemmebygget NAS?
Fra : Brian Thomsen

Dato : 24-10-07 21:59

Jeg har netop fået bygget en PC jeg skal bruge som en NAS. Jeg har dog lidt
problemer med at finde ud af hvilken NAS OS jeg skal vælge til maskinen. Jeg
har kigget lidt på ClearConnect og FreeNAS. Jeeg har aldrig prøvet at lave
en server før, så softwaren skal gerne være nem at gå til. Derudover skal
det naturligvis være stabilt.
Systemet jeg har fået bygget ser således ud:

AMD Sempron 3200+
Asrock AliveNF6-VSTA
1 GB RAM (2 x 512 MB)
3 x 500 GB Samsung SATA-II HDD
Silverstone SG02
Intel Pro/1000PT NIC (kommer senere, er i restordre)

Derudover har jeg købt en 1 GB Compact Flash der monteres i IDE porten (via
adapter), hvor styresystemet skal installeres på.
Jeg vil meget gerne have muligheden for at køre hardware RAID 5 (vises alle
diskene som 1 drev?), da jeg har hørt fra flere steder at er det bedste mht.
hastighed kontra sikkerhed.
NAS'en skal bruges på et mindre privat netværk hvor der konstant er mellem
2 - 6 bruger (både win XP og win vista). Serveren skal i første omgang kun
bruges til lagring af filer.

På forhånd tak

Mvh.
Brian Thomsen

PS: Jeg er ikke helt sikker på at dette er den rigtige gruppe, men kan ikke
umiddelbart finde en gruppe der passer bedre.

Fra : N_B_DK

Dato : 25-10-07 01:23

"Brian Thomsen" <spam@brian-thomsen.dk> wrote in message

> [...]
> porten (via adapter), hvor styresystemet skal installeres på.
> Jeg vil meget gerne have muligheden for at køre hardware RAID 5

Ja ved RAID ses disken som en disk (men kan stadig partioneres).

> da jeg har hørt fra flere steder at
> er det bedste mht. hastighed kontra sikkerhed.

Sikkerhed mod disk nedbrud ja, mod virus, tyveri og lignende hjælper RAID
intet, der skal (bør) også være en backup strategi.

> NAS'en skal bruges på et mindre privat netværk hvor der konstant er
> mellem 2 - 6 bruger (både win XP og win vista). Serveren skal i
> første omgang kun bruges til lagring af filer.

Hent Vmware server (er gratis, men kræver såvidt jeg husker registrering),
lav en virtual pc, og test freenas i den (opret et par vituelle diske, som
du så kan lege lidt med)

Freenas er utrolig nem at gå til hvis du spørg mig.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Brian Thomsen

Dato : 27-10-07 14:56

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i meddelelsen

<SNIP>

> [...]
> du så kan lege lidt med)
>
> Freenas er utrolig nem at gå til hvis du spørg mig.

Jeg er enig - freeNAS er OK nemt at gå til. Selv for sådan en som mig, der
aldrig har prøvet dette før. Det er da også FreeNAS jeg hælder mest til (har
endnu ikke prøvet Openfiler). Jeg vil gerne have FreeNAS installeret på mit
ny-indkøbte CF kort, så den kan loade/boote via IDE porten på mit bundkort
(via en adapter). Det er da også lykkedes mig at få en embedded version over
på CF kortet vha. Physwritedisk, men når FreeNAS skal boote opstår der
problemer efter skærmbilledet med djævlen. Der skrives noget med read
time-out og noget med en LBA sector. Kan jeg have gjort noget forkert? Det
virker fint nok når jeg prøver at booter via USB (USB kortlæser).
Jeg har brugt flere timer på at få dette til at fungere, så jeg er ved at
være lidt frustreret (håret er også ved at være revet af )

Jeg har også fået øjnene lidt op for Windows Home server, men jeg synes det
er lidt svært at finde info på den... Selv på MS's egen side. Nogle
erfaringer med den?

/Brian Thomsen

Fra : N_B_DK

Dato : 27-10-07 18:51

> [...]
> flere timer på at få dette til at fungere, så jeg er
> ved at være lidt frustreret (håret er også ved at være revet af )

Hvilken CF adaptor benytter du ? (og du har husket at der er noget emd at
ved indstall på CF kort skal det gøres lidt anderledes foir at spare på
kortet ?)

> Jeg har også fået øjnene lidt op for Windows Home server, men jeg
> synes det er lidt svært at finde info på den... Selv på MS's egen
> side. Nogle erfaringer med den?

Nope, benytter 2003 server til den slags.

Fra : Brian Thomsen

Dato : 27-10-07 23:09

> [...]
>
> Hvilken CF adaptor benytter du ? (og du har husket at der er noget emd at
> ved indstall på CF kort skal det gøres lidt anderledes foir at spare på

Jeg benytter en adapter købt hos komplett.dk (den får strøm via FDD
strømstikket):

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=317198

Sammen med dette CF kort:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=314170

For at ligge en embedded version over på CF kortet har jeg brugt
physdiskwrite:

http://m0n0.ch/wall/physdiskwrite.php

Det går fint nok, når jeg booter via en USB kortlæser... men den fejler
altså ved brug af adapteren? Det er lidt mærkeligt, fordi den booter fint
nok lige indtil FreeNAS skærmen kommer. Derefter begynder den at skrive det
der med read timeout og noget med LBA sector. Det er det samme ved både
0.68, 0.685RC1 og 0.686b. Nogle gode råd??

> Nope, benytter 2003 server til den slags.

Jeg har lige leget lidt med en trial version af Win server std server R2
idag.... Den er vist lidt for avanceret til mig + prisen er vist heller ikke
lige på mit niveau.

Fra : Brian Thomsen

Dato : 28-10-07 12:05

"Brian Thomsen" <spam@brian-thomsen.dk> skrev i meddelelsen

<SNIP>

> [...]
> det der med read timeout og noget med LBA sector. Det er det samme ved
> både 0.68, 0.685RC1 og 0.686b. Nogle gode råd??

For at være lidt mere præcis, så skriver den følgende

ad0 = FAILURE - READ_DMA timed out LBA=2030110
ad0 = TIMEOUT - READ_DMA retrying (1 retry left) LBA=0

Herefter gentager den både linie 1 og 2, dog med forskellige værdier. Jeg
har nu prøvet at installere både via kortlæser og direkte igennem
adapteren... Altsammen med samme resultat... Jeg er efterhånden tæt på at
give op, så jeg håber at der er nogen, der kan komme med gode råd? På
forhånd tak

/Brian Thomsen

Fra : Brian Thomsen

Dato : 28-10-07 13:59

> [...]
> adapteren... Altsammen med samme resultat... Jeg er efterhånden tæt på at
> give op, så jeg håber at der er nogen, der kan komme med gode råd? På

Tror måske jeg selv har fundet ud af hvad problemet er!? Jeg tror simpelthen
ikke min CF -> IDE adapter understøtter DMA. Grunden til min mistanke er at
på komplett's side er der 2 adaptere. Den jeg har købt og en anden hvor der
i overskriften står "m/DMA":

https://www.komplett.dk/k/search.aspx?q=cf+ide

Hvad siger I? Kan det være årsagen til mine fejlmeddellelser?

/Brian Thomsen

Fra : N_B_DK

Dato : 28-10-07 16:54

> https://www.komplett.dk/k/search.aspx?q=cf+ide
>
> Hvad siger I? Kan det være årsagen til mine fejlmeddellelser?

Mine adaptorer kører ihvertfald uden problemer, og når nu kortet kører fint
via en usb reader er adaptoren jo den eneste mulighed

Fra : Brian Thomsen

Dato : 31-10-07 19:42

> "Brian Thomsen" <spam@brian-thomsen.dk> wrote in message

> Mine adaptorer kører ihvertfald uden problemer, og når nu kortet kører
> fint via en usb reader er adaptoren jo den eneste mulighed

Du har ret, det er adaptoren der er problemet. jeg har netop modtaget en
anden model idag, og nu virker det. Den skal dog tilsluttes via kabel og kan
ikke sættes direkte på bundkortet. Hvor har du købt din adaptor?

/Brian Thomsen

Fra : N_B_DK

Dato : 01-11-07 01:04

> [...]
> en anden model idag, og nu virker det. Den skal dog tilsluttes via
> kabel og kan ikke sættes direkte på bundkortet. Hvor har du købt din

Importeret direkte fra en producent i hong kong ;) (har et par ubrugte
endnu, købte en lille håndfuld, da forsendelsen var ret dyr, så for at
forsendelsen ikke skulle udgøre SÅ stor en del af det samlede beløb købte
jeg 5 gange mere end det jeg skulle bruge)

Fra : Brian Thomsen

Dato : 01-11-07 17:15

> [...]
> forsendelsen ikke skulle udgøre SÅ stor en del af det samlede beløb købte
> jeg 5 gange mere end det jeg skulle bruge)

Er det en model der tilsluttes direkte på IDE porten og ikke via kabel (som
den jeg har)? Hvis ja, kan jeg så købe 1 af dem du har tilovers (afhænger
dog af prisen)?

/Brian Thomsen

Fra : N_B_DK

Dato : 01-11-07 19:38

> Er det en model der tilsluttes direkte på IDE porten og ikke via
> kabel (som den jeg har)? Hvis ja, kan jeg så købe 1 af dem du har
> tilovers (afhænger dog af prisen)?

De er til kabel (hvilket var et krav, da det ellers kan være problematisk at
montere cd rom til install), ved ikke præcis hvor de er lige pt, ligger i
flytning, så de er pakket ned.

Fra : Brian Thomsen

Dato : 27-10-07 23:16

> [...]
> du så kan lege lidt med)
>
> Freenas er utrolig nem at gå til hvis du spørg mig.

Jeg har nu prøvet FreeNAS et par gange, men på trods af at forbindelsen
skulle være 1000 Mbit, så overføres der med max 5-6 MB/s? Hvis jeg prøver
med at flytte samme fil med Open-E NAS R3 trial installeret, så er
hastigheden lige pludselig oppe på 27 - 29 MB/s.
Jeg har prøvet at enable tuning og hæve MTU til 9000 (standard er 1500) som
beskrevet under CIFS i FreeNAS, men desværre uden det har hjulpet. Nogle
gode råd??

/Brian Thomsen

Fra : N_B_DK

Dato : 28-10-07 16:55

> [...]
> Jeg har prøvet at enable tuning og hæve MTU til 9000 (standard er
> 1500) som beskrevet under CIFS i FreeNAS, men desværre uden det har

I ovenstående scenario, sidder CF kortet i usb eller CF/ide adaptoren ?

Fra : Brian Thomsen

Dato : 28-10-07 18:48

> "Brian Thomsen" <spam@brian-thomsen.dk> wrote in message

> I ovenstående scenario, sidder CF kortet i usb eller CF/ide adaptoren ?

I dette tilfælde ligger FreNAS på en 1 GB USB memory. Open-E var installeret
på HDD. Har det noget sige?

/Brian Thomsen

Fra : N_B_DK

Dato : 29-10-07 21:50

> I dette tilfælde ligger FreNAS på en 1 GB USB memory. Open-E var
> installeret på HDD. Har det noget sige?

Lyder underligt, har ikke lige et bud på hvad fejlen kan være på stående
fod.

Fra : Brian Thomsen

Dato : 31-10-07 19:45

> "Brian Thomsen" <spam@brian-thomsen.dk> wrote in message

> Lyder underligt, har ikke lige et bud på hvad fejlen kan være på stående
> fod.

Har du foretaget dig nogle specielle ændringer i opsætningen på FreeNAS? Jeg
synes jeg har prøvet lidt hvert efterhånden. Vil du evt. sende nogle
screenshots af din opsætning? På forhånd tak

/Brian Thomsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-07 22:11

> [...]
> prøvet at lave en server før, så softwaren skal gerne være nem at gå til.
> Derudover skal det naturligvis være stabilt.

Jeg har også kigget lidt på FreeNAS, men syntes det er lidt problematisk af
det er i beta, og de selv skriver på deres side, at man ikke skal bruge det
kritisk data.
Prøv at kig på http://www.openfiler.com det kan det samme om FreeNAS, men er
væsenligt mere gennemført. Desværre fylder det en del mere.

/Christian Land

Fra : N_B_DK

Dato : 25-10-07 23:53

"Christian Land" <christianATland.dk> wrote in message

> Jeg har også kigget lidt på FreeNAS, men syntes det er lidt
> problematisk af det er i beta, og de selv skriver på deres side, at
> man ikke skal bruge det kritisk data.

Den kan også hente i en IKKE beta version (men så er den jo en version
ældre) (jeg benytter selv beta versionen, og har ingen problemer haft)

> Prøv at kig på http://www.openfiler.com det kan det samme om FreeNAS,
> men er væsenligt mere gennemført. Desværre fylder det en del mere.

Også understøtte ISCSI ? (som target)

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 28-10-07 21:30

> "Christian Land" <christianATland.dk> wrote in message

> Også understøtte ISCSI ? (som target)

Det ser sådan ud
http://www.openfiler.com/about/

"Full iSCSI target support, with support for virtual iSCSI targets for
optimal division of storage"

/Dennis

Fra : Kjeld Nørgaard

Dato : 07-11-07 21:50

> [...]
>
>PS: Jeg er ikke helt sikker på at
>dette er den rigtige gruppe, men kan ikke
>umiddelbart finde en gruppe der passer bedre.

OS: Open.e NAS R3 er alt hvad du behøver (søg på
QNAS) det er derfra jeg har hentet informationen.
Hvis du senere vil have den til køre programmer så
skal du lede efter en XEN virtual maskin som kan
afvikle Windows/Linux, jeg bruger for tiden Linux
med vim emulator til at køre Windows, så der er
mange mulligheder.

Kjeld

Kjeld