hvad er minimumsdybden ruser skal sættes i~
Fra : Per

Dato : 21-10-07 12:18

Hej NG !

ER der nogen der ved hvad minumumsdybde ruser må sættes op i ?

Vi havde diskussionen i havnen den anden dag og flere havde prøvet at
påsejle ruser, der lå ret højt i overfladen.

--
Med venlig hilsen Per !

Fra : Frandsen

Dato : 22-10-07 08:35

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> ER der nogen der ved hvad minumumsdybde ruser må sættes op i ?

Af de regler og love som jeg har set, der har der ikke stået noget om en
minimumsdybde.

> Vi havde diskussionen i havnen den anden dag og flere havde prøvet at
> påsejle ruser, der lå ret højt i overfladen.

Hvis rusen er korrekt afmærket med bøjer, så ved sejleren også, at der
findes en ruse, og må være ekstra opmærksom.

Det kunne måske være en anden regel end minimumsdybde for ruser, som f.eks.
noget om "ikke at genere skibtrafikken" eller noget i den stil.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-10-07 14:59

Per wrote:

> ER der nogen der ved hvad minumumsdybde ruser må sættes op i ?
>
> Vi havde diskussionen i havnen den anden dag og flere havde prøvet at
> påsejle ruser, der lå ret højt i overfladen.

Så vidt jeg ved, så er ikke en konkret lovregel der siger noget om
minumums vanddybden for placering af kasteruser, men der er andre love
som inddirekte kan komme i anvendelse, det vil f.eks. være i strid med
dyreværnsloven, at sætte ruser i lavvandede områder, hvor der er risiko
for, at de kan blive tørlagt under lavvande.

Der er også forskellige love, som forbyder placering af fiskeredskaber i
sejlrender.

Og så er der klare regler for hvordan ruser og garn skal være afmærket.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen