Sugemalle/opryddere/Fisk
Fra : nana sørensen

Dato : 19-10-07 22:31

Hej gruppe...

Jeg har et akvaterrarie, hvor vanddelen er ca. 90l. Fordelt på 50x50x40cm.
Der går nogle små axolotler i akvariedelen og en daggekko i toppen.
Jeg skal bruge noget der funker sammen med axolotlerne og ikke guffer deres
gæller, og som gerne skulle æde alger der opstår i bunden.
Vandet er lettere surt, da det er et regnskovsterrarie og vandtemperaturen
er sikkert omkring 20-25 grader, måske en kende mere i den ene ende. Der er
et dryppende vandfald i den ene ende, men det plasker ikke ret meget og
giver ikke cirkulation i den forstand.
Hvad kan passe derned og hjælpe en smule med algerne? Sugemaller er der vel
mange forskellige slags af?
Almindelige fisk der lever mest oppe i overfladen holder desværre ikke, da
vores gekko æder dem. (Farvel guppyer!)
Håber på lidt eksperthjælp.

Mvh. Nana

Fra : Lasse Jensen

Dato : 21-10-07 20:28

nana sørensen wrote:

> [...]
> Almindelige fisk der lever mest oppe i overfladen holder desværre ikke,
> da vores gekko æder dem. (Farvel guppyer!)

En almindelig ancistrus ville nok kunne bruges. De har en tilpas størrelse
til ikke at blive ædt af hverken gekko eller axolotln. Og samtidigt er de
fredelige og kan fint leve i det vand du har. Men giv den en skive agurk
engang imellem. Eller lidt mallepiller. De kan (bør) ikke leve af alger og
skidt alene.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : nana sørensen

Dato : 21-10-07 23:46

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> wrote in message

> [...]
> engang imellem. Eller lidt mallepiller. De kan (bør) ikke leve af alger og

Vil de æde axolotlernes gæller? Det er nemlig mere axolotlerne jeg er
bekymret for, for de er så små at de nok ikke engang ville kunne hapse en
guppy.
Hvor mange skal jeg have fat i før det giver noget? Er der evt. andet
algespisende som jeg kan smide i? Problemet med akvaterrarier nemlig lidt
det med at der er lys på så meget af døgnet, og det kan man ikke skære ed på
uden at gekkoen bliver trist. Så alger er bare lidt et problem.