I skole om lørdagen ???
Fra : Is

Dato : 18-10-07 21:14

Vi har på arbejde idag haft en diskussion, om at gå i skole om
lørdagen.

Jeg startede i skolen i 63, og har gået iskole om lørdagen, men kan
ikke huske hvorlænge (det var få år)

Jeg synes også der var noget med at der var forskel på sommer og
vinter hvad lørdagsskolegang angår.

Hvor finder jeg noget mere præcist ???

Erik Isager

Fra : BS

Dato : 18-10-07 22:18

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> ikke huske hvorlænge (det var få år)
>
> Jeg synes også der var noget med at der var forskel på sommer og

I skoleåret 1969-1970 boede jeg på Grønland og gik i skole om lørdagen,
hvilket jeg var lidt mopset over, for mine kammerater derhjemme havde fået
lørdagsfri netop det skoleår.
BS

Fra : Is

Dato : 19-10-07 12:50

"BS" <2bwithu_@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
lørdagen,
> hvilket jeg var lidt mopset over, for mine kammerater derhjemme

Du har jo noget konkret at huske det på, jeg synes bare det er lidt
tidligere, at det var slut med lørdags skolegang.

Erik Isager

Fra : bj

Dato : 19-10-07 14:37

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke huske hvorlænge (det var få år)
>
> Jeg synes også der var noget med at der var forskel på sommer og

der står forskellige udsagn hér .
http://www.fyldepennen.dk/forum/?view=mbm&id=111129

nogen har gået i skole om lørdagen og andre ikke, alt afhængig af kommune og
årstid, tilsyneladende

skolegang blev ved lov afskaffet i 69

Prøv at søge lidt på google på forskellige ord der vedrører emnet.

god weekend
bj

*Ret mig hvis jeg tager fejl med årstallet

Fra : Per Rønne

Dato : 20-10-07 14:58

> [...]

> ikke huske hvorlænge (det var få år)
>
> Jeg synes også der var noget med at der var forskel på sommer og

Da jeg i 1966 startede i 1. real på Bagsværd Skole var der skolegang
også om lørdagen. Da jeg afsluttede 3. real i 1969 [for at fortsætte i
1g på Gladsaxe Gymnasium], var lørdagsskolegangen afskaffet. Mit gæt er
at den stoppede med sommerferien 1967.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Terkel Pedersen

Dato : 21-10-07 19:21

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes også der var noget med at der var forskel på sommer og
> vinter hvad lørdagsskolegang angår.
>
> Hvor finder jeg noget mere præcist ???

I følge mine lommebogsnotater:
Skoleåret 1969-70 startede med at lørdag var skoledag.
Skoleåret 1970-71: her var lørdag afskaffet som skoledag.

Så lørdagen udgik et sted inde i skoleåret 69-70.
Og så vidt jeg husker blev der på det tidspunkt hvor lørdagen forsvandt (
hos os) indført rullende skema, sådan at de fag der var skemalagt til om
lørdagen blev læst på andre dage på skift, sådan at lørdagsfagene ikke
ensidigt blev forsømt.

tp.

Fra : Per Rønne

Dato : 22-10-07 08:07

Terkel Pedersen <terkelp@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> Skoleåret 1970-71: her var lørdag afskaffet som skoledag.
>
> Så lørdagen udgik et sted inde i skoleåret 69-70.

Hvoraf vi kan konkludere at lørdagsfri kom løbende, med forskelle fra
kommune til kommune.

Jeg gik i kommuneskole i Gladsaxe 1966-72. 1. realklasse - 3.
gymnasieklasse. Og ja, jeg tog 3. real med, og ja, Gladsaxe Gymnasium
var en kommuneskole [som i øvrigt indtil 1970 også havde realafdeling].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Brandt

Dato : 23-10-07 13:51

Jeg startede i 1. klasse i 1968 og kan huske at jeg gik i skole om
lørdagen.
jeg fandt denne side som måske kan kaste lidt lys over emnet:
http://www.skole-samfund.dk/sw654.asp

med flg. tekst:
"Allerede i 1965 blev spørgsmålet om indførelse af en 5 dages uge i
folkeskolen drøftet i Folketinget. Herefter blev der gennemført enkelte
lokale forsøg hermed. I 1969 kom der en mere officiel udmelding fra
ministeriet (et cirkulære), der indebar, at en lang række skolevæsner
besluttede at holde lørdagslukket i maj, juni, august og september i
1969 og i maj og juni 1970.

Ved lov nr. 235 af 27. maj 1970 om ændring af lov om folkeskolen blev 5
dages ugen indført med virkning fra den 1. august 1970. Samtidig blev
der indført en hjemmel til, at ministeren kunne fastsætte nærmere regler
om lørdagsundervisning. Den nævnte hjemmel er siden blevet ændret og nu
ophævet, hvorefter det er overladt til lokal beslutning, om man
(undtagelsesvis) vil henlægge undervisningen til en lørdag.

Hvorvidt der i årene op til august 1970 var indført lørdagsfri som en
mere generel ordning, beror således på, hvor man gik i skole på det
tidspunkt.
"

reply my mail:
remove 'nomail.'

[...]