Asus P5LD2, Vista og RAID
Fra : Lars Hjortø

Dato : 17-10-07 14:53

Hej

Jeg havde tænkt mig at køre RAID 0 med to SATA diske på mit Asus P5LD2
bundkort og samtidig installere Vista. På Asus' hjemme side er der ingen
Vista (hverken 32 eller 64 bit) drivere til RAID. Kan det virkelig passe at
et så relativt nyt bundkort ikke kan køre RAID under Vista?
Bundkortets "fulde navn" er P5LD2-EAYZ hvis det har noget betydning....
Hvis det kan passe, er løsningen så at købe et løs RAID-kontrollerkort og i
så fald: Hvilket bør jeg købe der ikke koster en formue.

--
Venlig hilsen Lars Hjortø
Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Slowfox

Dato : 21-10-07 11:42

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospam.post2.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hvis det kan passe, er løsningen så at købe et løs RAID-kontrollerkort og
> i så fald: Hvilket bør jeg købe der ikke koster en formue.

Hej Lars

Jeg har nøjagtig samme problem, jeg køre på et Asus A8N-SLI Deluxe bundkort.

Er der ikke nogen der har der har en løsning på problemet.

Hilsen Steen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 21-10-07 13:54

Slowfox wrote:

> Jeg har nøjagtig samme problem, jeg køre på et Asus A8N-SLI Deluxe
> bundkort.
> Er der ikke nogen der har der har en løsning på problemet.

Hejsa

Jeg har hjulpet Lars til at finde en driver i news:dk.edb.hardware.

Men til jer begge to vil jeg sige, at jeg nu har læst en del på lektien
omkring RAID 0, og jeg kan kun anbefale jer at lade være.

For at sige det kort, så er RAID 0, især på en onboard controller, en fis i
en hornlygte.
I skal ikke forvente jer stort bedre load-tider en med en enkelt disk,
hverken ved boot, eller ved loadning af spil.
Jeg har set efterhånden flere tests, der peger i samme retning.

Endda ses det nogle gange, at den enkelte disk kan være hurtigere end et
RAID 0 setup.

Dertil skal siges at RAID 0 er meget fejl-følsomt, blot én af diskene
fejler, er alle data væk, totalt væk.
Og hvis bundkortet fejler, skal I finde et med ikke alene samme controller,
men sandsynligvis også samme bios-version.

Det eneste sted hvor RAID 0 kan være en fordel, er hvis I arbejder med
redigering af meget store ukomprimerede audio- eller video-filer.

Men som sagt, kræver backup, backup, backup.

Nogle links:
http://www.overclockers.com/articles1063/index02.asp
http://www.ocforums.com/showthread.php?t=310250
http://newz.dk/forum/hardware/matcher-det-70290
http://faq.storagereview.com/tiki-index.php?page=SingleDriveVsRaid0

Der snakkes også om en ældre artikel på Anand's, der ret klart afviser RAID
0, men den må I selv lige lede efter.

Håber det har givet noget at tænke over

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Steen

Dato : 21-10-07 18:32

> [...]
>
> Men til jer begge to vil jeg sige, at jeg nu har læst en del på lektien
> omkring RAID 0, og jeg kan kun anbefale jer at lade være.

Hej Henrik.

Jeg kan godt følge dig, men jeg har 5 sata diske .
På bundkortet er der 4 sata stik der kan køre single og 4 der kan køre i
raid, så derfor.

Jeg løste driver problemet ved simpelt hent at lade Vista selv søge efter en
driver online og "vupti" så var den der.

Hilsen Steen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 21-10-07 21:23

Steen wrote:

> Jeg kan godt følge dig, men jeg har 5 sata diske .
> På bundkortet er der 4 sata stik der kan køre single og 4 der kan
> køre i raid, så derfor.

Jamen ved du hvad, jeg kiggede lige, og sådan en controller (Silicon Image
3114R) sad der også på mit gamle bundkort.
Den er lidt misvisende, men hvis du kører såkaldt "RAID 1+0", så kører den
faktisk også med single diske..
Og for at der ikke skal være tvivl, så har jeg også kørt en enkelt SATA disk
som sådan på denne controller.

Og atter engang, har ASUS ikke dokumenteret det ret godt..
Jeg måtte selv google en del, før jeg fandt ud af dét.

> Jeg løste driver problemet ved simpelt hent at lade Vista selv søge
> efter en driver online og "vupti" så var den der.

Det er jo til gengæld fint nok

God fornøjelse med det.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Slowfox

Dato : 22-10-07 01:13

"Henrik Stavnshøj" <hesta@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> faktisk også med single diske..
> Og for at der ikke skal være tvivl, så har jeg også kørt en enkelt SATA

Tak for oplysningen, jeg havde godt nok set i brugervejledningen, men var
ikke helt sikker på at jeg havde forstået det rigtigt.

Lige nu har jeg godt nok ikke mod på at lave det om igen, jeg løb ind i en
del problemer med dual boot - XP og Vista - efter at
have rykket rundt på diskene. Måtte igennem noget komandopromt sjov(google
er min ven...) før det spillede igen.

/Steen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 22-10-07 07:37

Slowfox wrote:

> Tak for oplysningen, jeg havde godt nok set i brugervejledningen, men
> var ikke helt sikker på at jeg havde forstået det rigtigt.

Det var så lidt

> [...]
> have rykket rundt på diskene. Måtte igennem noget komandopromt
> sjov(google er min ven...) før det spillede igen.

Det forstår jeg godt..
Jeg kører selv RAID 0 nu, og skal lige tage en dyb indånding, før jeg prøver
at få monteret dét tilbage på single diske.. Nu har jeg jo lige fået
maskinen til at spille..
Jeg har et håb om, at jeg kan bruge et clone disk værktøj, eller tage et
image, og så lægge tilbage, men det må jeg jo lige se..

Hilsen
Henrik