Hvilket chipset til Core 2 Duo E6750
Fra : Devast8or

Dato : 11-10-07 11:21

Hej med jer,

Jeg vil lave en ny computer, men er lidt i tvivl om hvilket motherboard
chipset jeg skal gå efter. CPUen bliver en Intel Core 2 Duo 6750.

Det motherboard jeg kiggede på til at starte med er med Intel P35 chipset,
men så så jeg at der er et par andre chipset til denne CPU. Men hvad er
forskellen på de forskellige chipset? Er der noget jeg skal holde mig langt
væk fra, eller er det nogenlunde ligegyldigt hvad jeg køber?

Devast8or

Fra : Hans

Dato : 11-10-07 11:27

Devast8or wrote:
> [...]
> Men hvad er forskellen på de forskellige chipset? Er der noget jeg
> skal holde mig langt væk fra, eller er det nogenlunde ligegyldigt

P35 chipsættet er pt. det optimale til C2D, men der kommer snart et nyt X38,
også fra Intel. Indtil videre er det kun Gigabyte som har et par bundkort
med X38 på edbpriser, men de er ret pebrede i pris.

Hvilket bundkort har du kig på?

Hans

Fra : Devast8or

Dato : 11-10-07 11:44

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message

> [...]
> også fra Intel. Indtil videre er det kun Gigabyte som har et par bundkort
> med X38 på edbpriser, men de er ret pebrede i pris.

Det jeg havde i tankerne er et Abit IP35-E til 750,-

Jeg kiggede lige hvad der var af motherboards med X38 chipset, men det er
vidst lidt mere end jeg er interesseret i at give. Iøvrigt ser jeg at X38 er
1600Mhz, er det ikke overkill når CPUen jeg vil købe er 1333? Eller er der
noget der jeg har misset?

Devast8or

Fra : J

Dato : 11-10-07 14:33

On Thu, 11 Oct 2007 12:43:46 +0200, "Devast8or"
<invalid@invalid.invalid> wrote:

>Det jeg havde i tankerne er et Abit IP35-E til 750,-

Hans's yndlingsbundkort er vist Abit IP35 Pro !

Anandtech koger lidt over X38 i dag:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=3120

Der er et bemærkelsesværdigt merforbrug for chipset i Watt.

Jeg ville vælge den gennemprøvede 'bil', IP35. Man fornemmer at X38 er
med henblik på Penryn CPU'erne især.

mvh

John

Fra : Hans

Dato : 11-10-07 16:37

J wrote:

> Hans's yndlingsbundkort er vist Abit IP35 Pro !

Korrekt, men det befinder sig jo i en lidt anden prisklasse.

> Anandtech koger lidt over X38 i dag:
> http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=3120
>
> Der er et bemærkelsesværdigt merforbrug for chipset i Watt.

Det er en lidt uheldig udvikling, noget som hiver i en forkert retning i
forhold til fordelene ved de kommende Penryn i 45 nm.

Jeg kommer til at tænke på det Asus P5N32-E SLI bundkort jeg hev ud af
maskinen før jeg fik monteret mit nye P35 Pro, hvilken varmeovn det var, og
det skal ikke undre mig om æsken stadigvæk er varm.

Hans

Hans

Fra : Hans

Dato : 11-10-07 16:52

Devast8or wrote:

> Det jeg havde i tankerne er et Abit IP35-E til 750,-

I den prisklasse ville jeg vælge Gigabytes GA-P35-DS3R, hvor du får noget
mere for pengene, bl.a. 8 Sata-Porte:

> [...]
> jeg at X38 er 1600Mhz, er det ikke overkill når CPUen jeg vil købe er
> 1333? Eller er der noget der jeg har misset?

Bedre mulighed for OC end P35, men som John allerede har skrevet er X38 mere
målrettet de kommende Penryn CPU'er.

Hans

Fra : Per Nielsen

Dato : 11-10-07 17:02

Hans wrote:

> I den prisklasse ville jeg vælge Gigabytes GA-P35-DS3R, hvor du får
> noget mere for pengene, bl.a. 8 Sata-Porte:
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=380742

Hvad med et:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=384007

Fra : Hans