Put & Take --- uden muddersmag !!
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 04-10-07 22:26

Mojn !!

Er der nogen af jer, der kan anbefale en Put & Take her i
Sønderjylland (syd for den gamle grænse) hvor de fisk som man evt.
fanger ikke smager af mudder / stinker under tilberedningen.
Håber at I alle har haft gode fangstoplevelser i 2007.
Med venlig hilsen
Hans

Fra : Frandsen

Dato : 05-10-07 09:30

"Hans Mikkelsen (slet MYZTH)" <bkfoto3@MYZTHmail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> fanger ikke smager af mudder / stinker under tilberedningen.
> Håber at I alle har haft gode fangstoplevelser i 2007.

Jeg har aldrig fanget en fisk der smager af mudder, men jeg har heller ikke
fisket i de varmeste sommermåneder. Det siges, at det er en alge, der giver
fisken den dårlige smag, og jeg tror ikke, at den alge har nogen synderlig
effekt lige nu, så man burde få fisk uden muddersmag i praktisk alle søer
nu.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-10-07 14:59

Hans Mikkelsen (slet MYZTH) wrote:

> [...]
> fanger ikke smager af mudder / stinker under tilberedningen.
> Håber at I alle har haft gode fangstoplevelser i 2007.

Mudret eller jordagtig smag i ferskvandsfisk skyldes en alge der hedder
Fossombronilla pusilla, algen kommer ind i fiskens mave sammen med det
fisken spiser, og den indeholder nogle stoffer der går over i fiskens blod.

Muddersmag i fisk som er fanget i stillestående vand, kan fjernes ved at
lade fiskene gå rent i rindende vand i 2 - 4 døgn. Har du ikke mulighed
for rindende vand, kan du lade dem gå i en balje eller tønde med koldt
vand, der bliver iltet med en akvariepumpe, og hvor vandet bliver skiftet
1-2 gange dagligt. Husk noget net over tønden, så fiskene i spriger ud.

Da jeg var dreng, da var der ikke noget der hed køleskab og fryser, mine
forældre havde et isskab, og to gange om ugen kom vognen fra mejeriet med
en stang krystalis, som blev lagt ind i isskabet, og isen afgav kulde
efterhånden som den tøede.

Og derfor slog vil aldrig de fisk ihjel som vi fangede, på fisketuren
blev de opbevaret i hyttefadet, og når vi kom hjem, så blev de overført
til et gammelt badekar, der stod bag brændeskuret, en haveslange sørgede
for, at der dryppede lidt frisk vand i karet.

På den måde kunne vi opbevare fiskene i månedsvis, og de var altid helt
friske når de blev slagtet, og de smagte aldrig af mudder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren

Dato : 05-10-07 15:59

Længe leve vildfisken, de smager

Søren

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-10-07 17:41

Søren wrote:

> Længe leve vildfisken, de smager
>
> Søren

Tja Søren... vi skal vist være meget glade for at der findes Put and Take
søer, hvis alle dem der fisker i disse vande tog ud til kysten, så ville
der nok blive trængsel på de gode kystpladser, og der vil hurtigt blive
færre vildfisk.

Men en helt anden snak er, at den alge som giver muddersmagen, den kan
ikke leve i strømvand og saltvand...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren G. Nielsen

Dato : 07-10-07 07:23

"Søren" <mct@mct.dk> skrev i en meddelelse
> Længe leve vildfisken, de smager
>
> Søren

Nej! Du kan fange "kolde" norske søørreder, der smager ganske afskyeligt maf
mudder.
Men du tror måske at Fossombronilla pusilla er forbeholdt p&t.?

Søren

Fra : Tom Kristensen

Dato : 05-10-07 23:04

> [...]
> fanger ikke smager af mudder / stinker under tilberedningen.
> Håber at I alle har haft gode fangstoplevelser i 2007.

Jeg kan varmt anbefale Arrild .... http://www.arrild-ferieby.dk/Fiskesoe.htm
Klart vand - ca. 500 mtr. vandløb

knæk og bræk

Tom

Fra : Kim Gomez

Dato : 06-10-07 04:57

Hej Hans....

Er ikke så godt kendt i området, men det du skal lede efter er en Put & Take
sø, hvor der engang har været en grus eller sandgrav........ Fisk fra de
andre søer, der bare er gravet som et hul i jorden har desværre den
bismag...

mvh

Kim

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 07-10-07 12:29

"Hans Mikkelsen skrev

> Er der nogen af jer, der kan anbefale en Put & Take her i
> Sønderjylland (syd for den gamle grænse)

Syd for Ejderen?

- Jensby