Gælder mindstemål ved Put&Take
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 15-09-07 16:24

Hej

Jeg bruger Å-gårdens Put'n'Take ved Hedensted til at underholde mine
drenge med fiskeri engang imellem.

Så kom den ene til at fange en gedde og den blev jo taget med hjem. Så
kom jeg til at læse, at der er noget der hedder mindstemål og at gedden
faktisk er fredet i en fast periode. Gælder disse regler også put'n'take
søer eller er det kun i "fri" natur?

En af reglerne for søen er blandt andet, at man ikke må sætte fisken ud
igen når den først er fanget. Hvad så med hensyn til målene?

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-07 14:06

> [...]
>
> En af reglerne for søen er blandt andet, at man ikke må sætte fisken ud
> igen når den først er fanget. Hvad så med hensyn til målene?

Der er mange p&t ejerer der siger at man skal genudsættet alle fisk undtagen
ørred da de er med til at holde ballancen i søen.

--

Med Venlig Hilsen

Kimila (2730).

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 16-09-07 15:28

Hej

kimila skrev:

> Der er mange p&t ejerer der siger at man skal genudsættet alle fisk undtagen
> ørred da de er med til at holde ballancen i søen.

Det har jeg sådan set heller ikke noget problem med. Spørgsmålet er bare
når P'n'T-ejeren siger noget der er imod fiskeriloven. Har han så mere
ret fordi det er en P'n'T-sø eller hvad?

Fra : Frandsen

Dato : 16-09-07 15:42

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> faktisk er fredet i en fast periode. Gælder disse regler også put'n'take
> søer eller er det kun i "fri" natur?

Jeg kan ikke forestille mig andet, at dansk lov også gælder i en (dansk) Put
& Take sø, så fredningstider og mindstemål bør respekteres. Jeg har ikke
læst nogen steder, at loven skelner mellem privat og offentligt vand.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 16-09-07 16:14

Hej

Frandsen skrev:
> [...]
> & Take sø, så fredningstider og mindstemål bør respekteres. Jeg har ikke
> læst nogen steder, at loven skelner mellem privat og offentligt vand.

Miljømæssigt gør man ikke. En privat sø over en vis størrelse må ikke
bare sløjfes ej heller anlægges. Jeg tænkte bare, at der måske var andre
regler med hensyn til fiskebestanden når man nu takket være "put" jo
tilfører bestanden kunstigt liv og derved alligevel leger med miljøet.

Et andet spørgsmål er så. Hvordan undgår man gedder? Søen går for at
være en ren ørred-sø (ifølge ejer) og knægten gik også efter ørreder, da
vi ikke var klar over, at der var andet. Nu har vi så fanget både gedde
og aborre i søen.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 20-09-07 20:20

Karsten Feddersen wrote:

> [...]
> være en ren ørred-sø (ifølge ejer) og knægten gik også efter ørreder, da
> vi ikke var klar over, at der var andet. Nu har vi så fanget både gedde

En stor spand, en luftpumpe og en koeretur forbi en anden soe eller mose paa
vej hjem. Ved ikke om det helt reelt er lovligt, men min samvittighed har
ikke brokket sig over det.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-07 16:52

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> En af reglerne for søen er blandt andet, at man ikke må sætte fisken ud
> igen når den først er fanget. Hvad så med hensyn til målene?

Du skal ikke have fisketegn for at fiske i en P&T sø.
Når du fisker i en P&T sø er det ejerens forskrifter der skal følges
og det angår alle forhold ved søen.

David.

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-09-07 17:02

"David" <78_AT_stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal ikke have fisketegn for at fiske i en P&T sø.
> Når du fisker i en P&T sø er det ejerens forskrifter der skal følges
> og det angår alle forhold ved søen.

Nej. En ejer af en P&T-sø kan ikke sætte gældende, dansk lovgivning ud af
funktion.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 16-09-07 18:03

Hej

Jens Bruun skrev:

> Nej. En ejer af en P&T-sø kan ikke sætte gældende, dansk lovgivning ud af
> funktion.

Korrekt. Fandt selv det her link ved lidt mere søgning på Google.

<http://www.123nu.dk/lystfiskeri/artikler2.asp?placering=artikler&menu=Laesestof&kategori=Put+and+Take&Id=6583>

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 17-09-07 08:55

"Karsten Feddersen" skrev i en meddelelse
> [...]
>
> En af reglerne for søen er blandt andet, at man ikke må sætte fisken ud
> igen når den først er fanget. Hvad så med hensyn til målene?

Mindstemål og fredningstider gælder også i P&T.

- Jensby